چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم/۲

غریب پور: در دنیای کنونی حوزه فرهنگ و هنر با حوزه اقتصاد برابر است/ دولتمردان نباید حوزه فرهنگ و هنر را دم دستی فرض کنند!

بهروز غریب پور

سینماپرس: بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان و پژوهش گر تئاتر و سینما در خصوص انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: در دنیای کنونی حوزه فرهنگ و هنر با حوزه اقتصاد برابر است و اغلب کشورهای پیشرفته برای دستیابی به اهداف کلان اقتصادی، سیاسی و... شان حوزه فرهنگی و هنری شان را تقویت می کنند و این نکته ای است که مسئولان و سیاست گذاران کلان فرهنگی و هنری کشور ما نیز باید به آن آگاه باشند.

رئیس شورای تشکیلات عروسکی WAP پراگ و بنیان گذار خانه هنرمندان ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: درد اصلی ما این است که همواره اینطور تصور شده آسان ترین بخش در کشور فرهنگ و هنر است، در حالی که فرهنگ زیربنا و روبنای هر کشوری است به نحوی که هم می تواند کشوری را ساقط کند و هم به اوج ترقی و پیشرفت و سعادت برساند.

غریب پور سپس با تأکید بر اینکه دولتمردان نباید حوزه فرهنگ و هنر را دم دستی فرض کنند تصریح کرد: حکومت ها در دنیای امروز اگر فرهنگ را که یک حوزه بسیار وسیع و گسترده است در نظر نگیرند ساقط می شوند و از این رو باید مسئولان توجه ویژه ای به این حوزه بسیار مهم و حیاتی داشته باشند و تمام تلاش خود را برای رشد و تعالی این بخش بسیار مهم به کار گیرند.

کارگردان فیلم های سینمایی «تنبل قهرمان» و «کارآگاه۲» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: حوزه فرهنگ و هنر همیشه در طول تاریخ برای همه حکومت ها و پادشاهان بسیار مهم بوده به عنوان نمونه شخصی مانند سلطان محمود غزنوی نزدیک به ۴۰۰ شاعر در دربارش داشته چرا که به این مسأله آگاه بوده که در دربار هر پادشاهی میزان دارایی ها و فتوحات و... در یک کفه ترازو و میزان فرهنگ کشورش در کفه دیگر گذاشته می شود.

وی تأکید کرد: برای فهم اهمیت حوزه فرهنگ و هنر این مثال را عنوان می کنم که موقعی که ما زبان مان را از دست بدهیم اگر دنیایی از زر و ثروت در اختیار داشته باشیم به اما نتوانیم تکلم کنیم این ثروت به چه دردمان می خورد؟

مترجم کتاب های «انیمیشن از نخستین گام‌ها تا اعتلا» و «قلعه حیوانات» متذکر شد: در هر صورت با توجه به نگاه هایی که طی تمامی این سال ها به حوزه فرهنگ و هنر وجود داشته من واقعاً امیدی به بهبود اوضاع و شرایط ندارم. مسئولان فرهنگی و هنری تا زمانی که شعر و موسیقی و تئاتر و ادبیات و کتاب و سینما و... را به درستی نشناسند و با دیدگاه های بسته به موضوعات فرهنگی و هنری نگاه کنند شرایط رو به بهبودی نخواهد رفت.

غریب پور در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم در دولت جدید کسانی اداره حوزه مهم فرهنگ و هنر را در دست بگیرند که با این حیطه به خوبی آشنا باشند و بتوانند معضلات عدیده و بی شمار این حوزه را برطرف نمایند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.