سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

رئیس جدید سازمان سینمایی؛ چالش ها و انتظارات/۴

صباغ زاده: سازمان سینمایی با همکاری وزارت اطلاعات باید جلوی رانت خواران و پولشویی در سینما را بگیرند/ تکلیف بسته حمایتی از اهالی سینما چه شد؟

مهدی صباغ‌زاده در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما در پی معرفی محمد خزاعی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: سازمان سینمایی با همکاری وزارت اطلاعات باید جلوی رانت خواران و پولشویی در سینما را بگیرند چرا که یکی از معضلات اساسی سینما طی سال های اخیر همین موارد رانت خواری و پولشویی بوده و این قبیل مسائل هم با شعار دادن و عمل نکردن برطرف نمی شود!

کارگردان فیلم های سینمایی «کلوپ همسران» و «خانه کاغذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رانت خواری و زدوبندهای پشت پرده در سینمای ایران بیداد می کند و مهمترین انتظار ما از شخص آقای خزاعی این است که با اهتمام و دغدغه مندی جلوی این اتفاق را به سرعت بگیرند.

وی ادامه داد: همه ما می دانیم که آقای خزاعی در شرایط سختی اداره سینمای کشور را در دست گرفتند چرا که گرفتاری های سینمای یکی دو تا نیست. از یک سو مسأله عالم گیر کرونا همه جهان و به ویژه سینماها را فلج کرده و از سوی دیگر معضلات شدید اقتصادی دامنه دار در کشور مزید بر علت شده تا حال سینما و سینماگران خوب نباشد.

صباغ زاده با بیان اینکه مدیران قبلی هیچ گونه حمایتی از سینماگران بیکار و خانه نشین نداشتند اظهار داشت: دفاتر پخش طی سال های اخیر در تعطیلی مطلق بودند و بایستی از جیب شان حقوق پرسنل شان را پرداخت می کردند؛ سرمایه گذاران و تهیه کنندگان زیادی که فیلم های شان پشت در اکران مانده ورشکست شدند و هیچ تدبیری برای رفع بحران از زندگی آن ها صورت نگرفت.

این سینماگر سپس با بیان اینکه نمی دانیم تکلیف بسته حمایتی از اهالی سینما چه شد؟ گفت: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم چندی پیش اعلام کردند بسته حمایتی برای ما در نظر گرفته اند اما متأسفانه تاکنون هیچ خبری از این بسته حمایتی نشده و ما انتظار داریم که آقای خزاعی پیگیر این بسته حمایتی باشند. ضمناً می خواهم این نکته را گوشزد کنم که حرف و شعار دردی از معضلات سینما و سینماگران برطرف نمی کند و ای کاش آقایان واقعاً در عمل تدبیری برای رفع بحران های موجود داشته باشند.

وی تأکید کرد: ما آقای خزاعی را فردی عمل گرا می دانیم و از ایشان انتظار داریم با عدالت مشکلات سینما را برطرف کنند. سینما باید در جایگاه درست و واقعی اش قرار بگیرد و این اتفاق نیازمند آن است که ایشان مدیرانی را به خدمت بگیرند که شناخت کافی از عوامل سینما داشته باشند، دغدغه رفع بحران داشته باشند و از باندبازی پرهیز کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» و «ایتالیا ایتالیا» متذکر شد: یکی از مسائلی که امیدوارم در دولت جدید در راستای تحقق عدالت فرهنگی به آن عمل شود توجه به جلوگیری از اعمال سانسورهای سلیقه ای است. اینکه برخی اشخاص با اعمال نظر شخصی شان دست به سانسور آثار می زنند کار شایسته ای نیست و باید برای ممیزی ها یک چارچوب و قاعده و قانون تعریف شود.

صباغ زاده ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که آقای خزاعی باید انجام دهند حفظ حرمت جایگاه بخش خصوصی در سینمای کشور است. توجه بیش از حد به سینمای دولتی طی سال های اخیر جایگاه بخش خصوصی را با خطر مواجه کرده و باید با این روند ناپسند و نامبارک برخورد جدی شود.

این کارگردان سینما در پایان این گفتگو ایجاد تعامل میان سینما و تلویزیون را یکی از نکات موثر برای رشد و شکوفایی سینمای کشور برشمرد و در همین راستا خاطرنشان کرد: رئیس سازمان سینمایی باید با ایجاد تعامل کاری کند که تلویزیون با مخاطبان میلیونی اش برای فیلم های سینمایی تبلیغ کند چرا که متأسفانه وضعیت تبلیغات سینمایی اصلاً خوب نیست و حتی شهرداری هم در این راستا هیچ گونه همکاری با سینما ندارد؛ همچنین تولید تله فیلم ها می تواند کمک شایانی به سینماگران بیکار و خانه نشین کند و امیدوارم با دغدغه مندی رئیس سازمان سینمایی قدم های جدی در این راستا برداشته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.