شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱

لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی/۱

گیتی: تولیدات مناسبتی رسانه ملی هر سال بدتر از سال قبل می شود! / در این بحران اقتصادی چرا باید بودجه ها صرف تولید این آثار نازل و پیش پاافتاده شود؟

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما همزمان با پایان پخش سریال های مناسبتی نوروزی و آغاز پخش سریال های ماه مبارک رمضان در خصوص لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی گفت: ضعف آشکار در برنامه های مناسبتی رسانه ملی دل همه ما را به درد آورده است بی شک اغراق نیست اگر بگوییم تولیدات مناسبتی رسانه ملی هر سال بدتر از سال قبل می شود و هیچ مدیر دغدغه مندی هم در این میان وجود ندارد تا جلوی این اتفاق شوم و بریز و بپاش از بودجه بیت المال را بگیرد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ضعف برنامه ها در رسانه ملی آنقدر زیاد است که رسما مخاطبان را فراری داده اند؛ عموم مردم ترجیح می دهند به جای تماشای برنامه های تلویزیون خود را با فضای مجازی، ماهواره ها و... سرگرم کنند و این اتفاق قطعا به ضرر فرهنگ و هویت ملی ما است.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین معضلات رسانه ملی این است که برنامه هایش را تنها برخی افراد گزینش شده تولید می کنند و ما مرتب شاهد حضور تیم های تکراری در تولیدات رسانه ملی هستیم. نوآوری و خلاقیت در این رسانه هیچ جایی ندارد، موضوعات روز در تولیدات رسانه ملی دیده نمی شود و همین مسأله باعث شده تا مرتب از میزان مخاطبان تلویزیون کاسته شود.

گیتی سپس با انتقاد شدید از سریال های طنز سطحی اظهار داشت: سریال هایی سخیف با بازیگران تکراری که سعی می کنند با برخی ادا و اطوارهای مشمئزکننده در میمیک صورت شان از مخاطب خنده بگیرند واقعا رقت برانگیز است. از سوی دیگر دستمالی کردن موضوعات کلیشه ای پیش پاافتاده در این سریال ها مخاطب را به شدت آزار می دهد.

این منتقد سینما تأکید کرد: پرسش اینجا است که در این بحران اقتصادی چرا باید بودجه های هنگفت بیت المال صرف تولید این آثار نازل و پیش پاافتاده شود که برای مردم فاقد هر جذابیتی است؟ تا کی ما باید شاهد هدر دادن بودجه های میلیاردی در صدا و سیما باشیم؟ ای کاش رئیس سازمان صدا و سیما بیاید شفاف سازی کند و بگوید تعریفش از سریال چیست؟ این آثاری که ما در تلویزیون می بینیم نه تنها آموزنده نیستند که حتی جنبه سرگرمی هم ندارند.

وی متذکر شد: ما نباید فراموش کنیم که سرگرمی هم پارامترهای خاص خود را دارد و باید از یک سری قواعد خاص پیروی کند. آنچه ما در برنامه های رسانه ملی شاهد هستیم یک عقبگرد تمام عیار است! من افسوس می خورم که باید مرتبا شبه هنرپیشگان جلفی را در این سریال ها ببینیم که به زور می خواهند مخاطب را به خنده وادار کنند. این باعث شرمساری است که هنر اینقدر ذلیل شده که به هر مسخره بازی و لودگی عنوان کار هنری می دهند، بودجه بیت المال را هدر می کنند و شعور مخاطبان را با این آثار به سخره می گیرند!

گیتی خاطرنشان کرد: لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی امری ضروری است و اگر مدیران رسانه ملی به این مسأله بی توجه باشند ما قطعا قافیه را سخت خواهیم باخت و زمانی به خود می آییم که کار از کار گذشته و دیگر هیچ مخاطبی برای رسانه ملی باقی نمانده است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.