دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

مسعود نجابتی:

امروز گرافیک همراه با فضای رسانه‌ای به صورت پیچیده‌تر با توجه به مسائل ارزشی و ضد ارزشی روز مطرح می‌شود

مسعود نجابتی

سینماپرس: مسعود نجابتی معتقد است «هفته هنر انقلاب» بهانه‌ای شد تا سیر تکاملی هنر گرافیک از آغاز انقلاب تاکنون و همچنین آثار هنرمندان گذشته و نسل جدید و عملکرد طراحان انقلابی را مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سینماپرس، مسعود نجابتی هنرمند طراح گرافیک و مدیر کانون «هنر شیعی» درباره «هفته هنر انقلاب» به مهر گفت: این هفته بهانه‌ای است برای پرداختن به هنرمندانی که در عرصه‌های مختلف زندگی امروز نقش دارند و سهیم هستند و کمتر دیده می‌شوند مثل هنرمندان رشته‌های هنرهای تجسمی که کمتر از رشته‌های نمایش و سینما در جامعه بروز و ظهور دارند. هرچند نمونه آثار هنرهای تجسمی در جامعه زیاد است اما مردم و رسانه‌ها کمتر با هنرمندان آن آشنا هستند و این هفته بهانه ایست برای اینکه به آنان بپردازیم.

وی در مورد «گرافیک» و تأثیرات آن بر جامعه و نمود فعالیت‌هایی نظیر هفته هنر انقلاب بیان کرد: خوشبختانه گرافیک از دیرباز در این مرز و بوم سابقه داشته است، البته شاید اسم آن جدید است و از تمدن غرب گرفته شده است اما از نظر ماهیت و سابقه در تمدن ایران وجود داشته است. هر جا هنر در خدمت بشریت قرار دارد و یا در فضای زندگی حضور پیدا کرده است به نوعی گرافیک اتفاق افتاده است. هم کتیبه‌های مساجد، هم آرایه های معماری در شهر اصفهان در زمره آثار گرافیکی محسوب می‌شوند.

نجابتی خاطرنشان کرد: قصد گرافیک ایجاد یک فضای زیبا همراه با یک پیام معنوی و خاص به مخاطب خودش بوده است. امروز گرافیک همراه با فضای رسانه‌ای به صورت پیچیده‌تر با توجه به مسائل ارزشی و ضد ارزشی روز مطرح می‌شود و این هنر به خاطر ماهیت خود همیشه با مسائل روز همراهی کرده است.

وی تاکید کرد: فضای انقلاب اسلامی هم باعث شد که طیفی از هنرمندان متعهد با انگیزه‌های دینی و انقلابی این پدیده را در اختیار انقلاب و جامعه قرار دهند، مسائلی که از ارزش‌های انسانی مانند عدالت و استقلال و آزادی صحبت می‌کند، اینها در قالب پوستر، گرافیک شهری، گرافیک محیطی، کتاب و یا نشریات پیام خود را منتشر می‌کنند.

این هنرمند طراح گرافیک بیان کرد: «هفته هنر انقلاب» بهانه‌ای شد تا سیر تکاملی هنر گرافیک از آغاز انقلاب تاکنون و همچنین آثار هنرمندان گذشته و نسل جدید و عملکرد طراحان انقلابی را مورد بررسی قرار دهیم. به همین سبب شد تا استاد موحدیان عطار هنرمند گرافیست اصفهانی به عنوان «چهره هنر سال انقلاب اصفهان» تقدیر شود و نمایشگاه آثار وی با عنوان «کتیبه‌های ماندگار» و نمایشگاه گنجینه آثار هنرمندان گرافیک با موضوع انقلاب اسلامی افتتاح شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه هنری در «هنر گرافیک» اظهار کرد: حوزه هنری یکی از ارگان‌های جدی و شروع کننده و تأثیرگذارترین هنر بوده است و از ابتدا در این ماجرا حضور داشته است و همچنان با قوت قبلی به تولید آثار هنری و تربیت هنرمند می‌پردازد.

نجابتی که در روز «هنر انقلاب»، نشست تخصصی با موضوع گرافیک را در جریان برگزاری برنامه‌های «هفته هنر انقلاب» اصفهان برگزار کرد، در پایان درباره این شهر گفت: اصفهان یکی از قطب‌های جدی هنرهای تجسمی در کشور است و در شبکه کشوری در شهرهایی که مشغول تولید آثار هنری هستند، اصفهان هم از نظر آموزش و تولید آثار هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت قابل توجه است و دارای گستردگی و تنوع تکنیک است که به وضعیت رو به رشد جامعه کمک کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.