دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵

حسین فدایی حسین مطرح کرد؛

باید به عمق و تفکر حاکم بر وقایع مهم تاریخی در جریان تولید آثار نمایشی پرداخته شود

سید حسین فدایی‌حسین

سینماپرس: حسین فدایی حسین نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر معتقد است به لحاظ ادبی در زمینه انقلاب و دفاع مقدس غنی هستیم اما به منظور تداوم نگارش متون نمایشی و تولید اثر، لازم است از هنرمندان حمایت شود.

به گزارش سینماپرس، سید حسین فدایی حسین نمایشنامه‌نویس، مترجم، پژوهشگر و کارگردان عرصه تئاتر همزمان با برپایی هفته هنر انقلاب درباره نقش و اهمیت تولید آثار نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس گفت: تئاتر از زوایای مختلف قابل تقسیم‌بندی است که از جمله می‌توان به موضوع، شیوه اجرا، صحنه و انواع تماشاگر اشاره کرد اما متداول‌ترین تقسیم‌بندی، همان تقسیم‌بندی موضوعی است و وقتی از تئاتر انقلاب صحبت می‌کنیم، نمایش‌هایی را مد نظر داشته‌ایم که موضوعشان انقلاب بوده است.

وی افزود: البته برخی به اشتباه نمایش‌هایی را به عنوان تئاتر انقلاب در نظر می‌گیرند که پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران تولید شده‌اند در حالی که این تولیدات را نمی‌توان به عنوان نمایش‌های انقلاب اسلامی در نظر گرفت در نتیجه با توجه و تمرکز بر موضوع آثار تکلیفمان روشن می‌شود.

این پژوهشگر حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به اینکه باید به این نکته توجه داشت که در گذشته نمایش‌هایی داشته‌ایم که نمایش‌های ویژه دوران انقلاب بودند و در همان دوران تولید می‌شدند، تأکید کرد: این نمایش‌ها بیش از هر چیز به مسائل مردم، شرایط اجتماعی در حال تحول و انواع و اقسام این نوع موضوعات می‌پرداخت. نمایش‌های پس از انقلاب و پیش از وقوع جنگ تحمیلی نیز نمایش‌هایی بودند که به طور مستقیم به جریان انقلاب اشاره داشتند و به طور مشخص، نمایش «خانات» از رضا صابری را به یاد دارم که در اولین یا دومین دوره جشنواره تئاتر فجر با موضوع انقلاب اجرا شد.

وی بیان کرد: اما به هر روی پس از وقوع جنگ به دلیل عظمت دفاع مقدس، بیشتر آثار نمایشی به این سمت سوق داده شد و البته این امر طبیعی بود. به هر صورت هنرمندان طی سال‌های اخیر کمتر به سراغ موضوع انقلاب و دفاع مقدس رفته‌اند و چه بسا جشنواره‌هایی مانند جشنواره تئاتر مقاومت، همچنان چراغ تولیدات نمایشی با این مضامین را روشن نگه داشته‌اند.

فدایی حسین در ادامه یادآور شد: البته این هم یک واقعیت است که فرزندان ما چیز زیادی از انقلاب نمی‌دانند چراکه در آن دوران نبوده‌اند و پس از تولد آنها مسائل روز جامعه، مسائلی با موضوعات مشخص دیگر است. به هر روی هنرمندان تئاتر متأثر از شرایط روز جامعه هستند و طبیعی است در حال حاضر کمتر شاهد تولید آثار نمایشی با موضوع انقلاب باشیم اما نباید این امر سبب شود که گذشته خود و موقعیت‌های اثرگذار تاریخی را فراموش کنیم و هنرمندان وظیفه دارند به این موضوعات بپردازند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر بیان کرد: اغلب هنرمندان تئاتر عادت کرده‌اند که لزوماً نهادی از این جریان حمایت کند تا نمایش‌هایی با این موضوع تولید شود و چه بسا اگر امروز کمتر شاهد تولید این آثار هستیم، به همین مسئله میزان کم حمایت از چنین تولیداتی باز می‌گردد که به عقیده من این خود یک اجحاف در حق جریان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است.

وی با تأکید بر اینکه باید نهادهای متولی پیش قدم شوند و شرایط برای تولید آثار نمایشی در زمینه انقلاب و دفاع مقدس فراهم شود، اظهار کرد: البته هنرمندان نباید نگاهشان به مسئله انقلاب و جنگ یک نگاه شعارگونه باشد و اگر بخواهند یک پوسته یا واقعه‌ای سطحی را از جنگ مطرح کنند، آورده‌ای نخواهد داشت و باید به عمق و تفکر حاکم بر این وقایع مهم تاریخی در جریان تولید آثار نمایشی پرداخته شود.

فدایی حسین در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: به لحاظ ادبی در زمینه انقلاب و دفاع مقدس غنی هستیم اما به منظور تداوم نگارش متون نمایشی و در ادامه تولید اثر، لازم است هنرمندان عرصه تئاتر بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند. ما تاریخ شفاهی انقلاب را داریم که خود می‌تواند به عنوان یک منبع مطالعاتی، ظرفیت‌های بسیار زیادی را به منظور تولید یک اثر نمایشی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد کما اینکه من در یک حرکت پژوهشی درباره ظرفیت‌های مغفول مانده انقلاب نوشتم و به این ترتیب می‌توان ادعا کرد موقعیت‌های نمایشی بسیار اثرگذاری داریم که قابلیت تولید در شرایط کنونی و برای نسل جدید مخاطبان تئاتر را داراست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.