شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

لزوم پرهیز از اقدامات نمایشی در حوزه فرهنگ و هنر/۱

فارسیجانی: حوزه فرهنگ فاقد برنامه ریزی خوب و سیاست گذاری راهبردی و اصولی است/ حوزه فرهنگ به جز حضرت آقا هیچ رهبری ندارد

پرویز فارسیجانی در نشست تخصصی پژوهش در فیلمنامه نویسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: فرمایش اخیر رهبری مثل بقیه فرمایشات ایشان تذکر و تنبه مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ مسئولان فرهنگی کشور باید توجه ویژه ای به سخنان حضرت آقا داشته باشند چرا که فرهنگ به تعبیر ایشان مثل اکسیژن و ضرورتش برای همه آحاد افراد جامعه روشن است؛ اما متأسفانه حوزه فرهنگ فاقد برنامه ریزی خوب و سیاست گذاری راهبردی و اصولی است و این اتفاق بسیار تأسف آور است.

مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نگران این هستند که مسئولان در حوزه های مختلف نسبت به اینکه بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به جامعه وظیفه ای دارند مغفول شوند. ما باید به سمت مدینه فاضله و حیات طیبه حرکت کنیم و زمانی می توانیم این ادعا را داشته باشیم که چنین مسائلی در کردار و منش و رفتار جامعه دیده شود آن وقت می توانیم بگوییم که در حوزه فرهنگ موفق عمل کرده ایم.

وی تصریح کرد: اما متأسفانه در فرهنگ نه شاهد برنامه ریزی خوبی هستیم و نه سیاست گذاری روشن و راهبردهای کلیدی در این عرصه وجود دارد. حوزه فرهنگ به جز حضرت آقا هیچ لیدر و رهبری ندارد که بتواند آن را راهبری کند! بنده امیدوارم خداوند متعال کمک کند و امسال طلیعه ای باشد تا اتفاقات کلیدی و اساسی در حوزه فرهنگ بیفتد و ما بتوانیم از منجلاب جنگ نرم نجات پیدا کنیم.

استاد دانشگاه «رسانه و سینما» متذکر شد: ما از دو خصیصه در حوزه فرهنگی و هنری کشور رنج می بریم؛ یکی حوزه قانون گذاری است که بعد از ۴۳ سال نیاز به بازنگری و بروز رسانی جدی دارد و دیگری نظارت و کنترل و برخورد با عواملیاست که نتوانستند باعث شوند در حوزه فرهنگ و هنر ما به اجرای خوب برسیم.

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» خاطرنشان کرد: همه می دانیم جنگ نرم امروز در همه ابعادش به خصوص در فضای مجازی به شدت ما را تهدید می کند و دشمن ما را مورد حمله قرار می دهد اما هیچ برنامه ریزی جامع چند ساله ای در این رابطه وجود ندارد که معلوم باشد دستگاه های فرهنگی می خواهند چه کنند؟ مشخص نیست نقش نخبگان و فرهیختگان و دانشگاهیان و حوزویان کجاست؟ معلوم نیست هنرمندان و نویسندگان و سایر عوامل حوزه فرهنگ و هنر طبق چه برنامه و نقشه و راهبری هدایت می شوند؟

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: باعث افسوس و دریغ است که معلوم نیست امسال مان با سال بعد چه فرقی خواهد کرد؟ افسوس که نمی دانیم نقاط ضعف و قوت مان کجا بررسی می شود؟

فارسیجانی تأکید کرد: حضرت آقا می خواهند مسئولان با آمار و ارقام فریب نخورند و از آنجا که عده ای از مسئولان به ارائه برخی آمار و ارقام بسنده کرده اند و فکر می کنند به این صورت از خود رفع تکلیف می کنند ایشان چنین تذکری را دادند که این خطا دیگر تکرار نشود.

وی در پایان این گفتگو افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نقل به مضمون می فرمایند اگر می خواهید جامعه ای را دینی کنید ببینید آن جامعه آرمان هایش فرهنگی شده یا نه؟؛ متأسفانه این مهم از جامعه ما فاصله بسیاری دارد و امروزه دغدغه بیشتر مردم سیاسی و اقتصادی است! بی شک این وظیفه مسئولان فرهنگی است که تدبیری برای رفع این بحران اندیشه کنند و مانع این اتفاق بشوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.