سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

لزوم پرهیز از اقدامات نمایشی در حوزه فرهنگ و هنر/۳

میرعلایی: مسئولی که نمی داند معضل فرهنگی چیست چطور می تواند مدیریت فرهنگی کند؟/ مدیران نمایشی اعتماد مردم را سلب کرده اند

سیداحمد میرعلایی در شب «جمال شورجه»

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: در دوران دفاع مقدس رزمندگان هیچ کدام دنبال هیچ تبلیغ و شوآفی نبودند، هرگز دنبال خودنمایی نبودند و هرچه می کردند برای اعتلای کشورشان و حفظ امنیت و استقلال آن بود اما متأسفانه عده ای از مسئولین فراموش کرده اند که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای چه چیزی مسئولیت دارند و باید مسئولیت شان را چگونه پیش ببرند! این اتفاق در حوزه فرهنگ و هنر کشور به شدت هویدا است و پرسشی که وجود می آید این است که مسئولی که نمی داند معضل فرهنگی چیست چطور می تواند مدیریت فرهنگی کند؟

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم پیش از اینکه به مدیران پست بدهند باید برایشان دوره های اخلاقی و دینی و معرفتی را برای قبول مسئولیت بگذارند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تأسف باری نباشیم.

وی ادامه داد: ما باید به دنیا نگاه کنیم؛ به ژاپن و آلمان و انگلیس که مادر فساد در دنیا است نگاه کنیم که چطور در حوزه های مدیریتی شان به ویژه مدیریت فرهنگی شان پیشرفت کرده اند و از آن ها الگو بگیریم. من خجالت می کشم از بیان این حرف اما این عین واقعیت است و ما باید بیاییم از این ها مدیریت را یاد بگیریم. ما باید ببینیم این ها در مدیریت چطور عمل می کنند.

میرعلایی در همین راستا تصریح کرد: باعث تأسف است اما باید عنوان کنم که ما حتی در سازمان بازرسی کل کشور هم خیلی اشتباه داریم! بارها دیده شده مدیری خلع می شود و چند ماه بعد جای حساس تر و بهتری مشغول به کار می شود. این اتفاق ریشه مشکلات است. رهبری برای همین می فرمایند مدیری که شکل نمایشی و ظاهری دارد باید کنار برود. بارها دیده شده مدیران به جای پاسخگویی در مورد عملکردشان به خبرنگاران آمار دروغین ارائه می کنند. این اتفاقات تلخ و دردآور است.

این سینماگر با بیان اینکه جای خدمت و خیانت عوض شده متذکر شد: مدیری که با ارایه آمار و بیلان سعی دارد خود را مهم جلوه دهد به بندگی شیطان درآمده است! این مدیران باید بدانند شاید خود را بتوانند گول بزنند اما مردم و خدا را که نمی توانند گول بزنند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: مدیر فرهنگی خوب مدیری است که وظیفه شناس باشد، عمل گرا باشد، کاربلد باشد، متعهد باشد اما متأسفانه ما این مشکل را داریم که مدیران فرهنگی مان آمادگی معنوی و روحی و روانی و وجدان لازمه کاری را برای پذیرش مسئولیت ندارند اما این پست و سمت ها را می پذیرند.

وی افزود: ما باید از خود سوأل کنیم که چند وزیر ما کارآمد هستند؟ آیا اگر کسی خوب نماز می خواند می تواند مدیر خوبی هم باشد؟ آیا کسی که منتقد خوبی است می تواند مدیر خوبی هم باشد؟ چرا با این گونه افراد به صورت جدی برخورد نمی شود؟

میرعلایی در پایان این گفتگو تأکید کرد: همه ما می دانیم امروز عملکرد غلط مدیران باعث سلب اعتماد مردم شده، در واقع مدیران نمایشی اعتماد مردم را سلب کرده اند به نحوی که مردم حتی اخبار هواشناسی را هم قبول ندارند! ما باید بداینم مردم اعتماد ندارند اما تشنه اعتماد هستند و باید هرطور شده اعتماد آن ها را جلب کنیم. این اتفاق نیاز به حضور مدیران متخصص و متعهد دارد و من امیدوارم زین پس بتوانیم در تمامی زمینه ها به ویژه حوزه فرهنگ و هنر شاهد حضور مدیران متخصص و متعهد باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.