یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

جایگاه هنر و سینما در توسعه دانش بنیان ها/۶

حر: مسیر مدیران سینمایی غلط است/ به بهانه جوانگرایی به پیشکسوتان بهایی نمی دهند و باعث می شوند تا دغدغه های رهبری در سینما جاری و ساری نشود

اکبر حر

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان «تولید، دانش‌ بنیان و اشتغال‌آفرین» در خصوص جایگاه هنر و سینما در توسعه دانش بنیان ها گفت: مسیری که مدیران سینمایی در پیش گرفته اند بسیار غلط است آن ها حتی اگر دغدغه رشد و اعتلای سینمای انقلابی و ارزشی را داشته باشند باز هم راه غلطی را در پیش گرفته اند و در واقع در همان مسیری حرکت می کنند که بانیان وضع موجود پایه گذاری کرده اند این در حالی است که سینما لبه پرتگاه مهیبی ایستاده و ما باید با تمام توان و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را از لبه پرتگاه دور کنیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «ما ایستاده ایم» و «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه جای استخوان خرد کرده ها در سینمای ایران به شدت خالی است؛ مدیران به بهانه جوانگرایی به پیشکسوتان بهایی نمی دهند و باعث می شوند تا دغدغه های رهبری در سینما جاری و ساری نشود!

وی تصریح کرد: بنده به عنوان یک پیشکسوت سینمای دفاع مقدس که پژوهش و تحلیل جدی از وضعیت موجود دارم خواستم با آقای خزاعی دیداری داشته باشم اما ایشان با ما جلسه نگذاشتند و فقط ۵ دقیقه تلفنی صحبت کردند و تمام!

حر متذکر شد:این باعث تأسف است که ایشان اصلاً بهایی به بنده و امثال بنده نمی دهند اما جوانی که شناخت ندارد و عمق ندارد را به بهانه جوان گرایی در سینما به کار می گیرند و به آن ها پست های مهم می دهند تا سینما بیش از پیش به سمت انحطاط و ویرانی برود.

این سینماگر با انتقاد شدید از رفتار مدیران سینمایی تأکید کرد: اعتمادی به نیروهای ارزشی در سینما وجود ندارد و این در حالی است که تنها نیروهای ارزشی هستند که می توانند جلوی تأثیر نفوذ دشمنان در سینما را بگیرند و هنرهفتم را از سیطره لیبرالیسم نجات دهند. متأسفانه ما شاهد برخی انتصاب های عجیب در سینما هستیم و نمی دانیم این انتصاب ها بر اساس کدام ملاک و معیاری صورت می گیرد!

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: سینما و دانش بنیان ها می توانند به صورت متقابل کمک رسان یکدیگر باشند. ما در بخش های تکنیکی و فنی سینما به خصوص در حوزه جلوه های ویژه بصری نیاز جدی به دانش بنیان ها داریم و خوشبختانه دانش بنیان ها کمک های جدی برای رشد و توسعه این حوزه به سینما کرده اند و از سوی دیگر سینما نیز می تواند تصویرگر دستاوردهای دانش بنیان باشد.

حر خاطرنشان کرد: سینما به عنوان یک رسانه بسیار اثرگذار در دنیای امروز می تواند دستاوردهای عظیم کشور در حوزه دانش بنیان ها به ویژه در زمینه های دفاعی و... را به تصویر بکشد و به جای تولید فیلم های جلف، سبک و دم دستی که این روزها به شدت رایج شده در پی ترویج این سینمای ارزشمند باشد.

این کارگردان سینما ادامه داد: مدیران سینمایی اگر فقط اندکی دغدغه رشد و تحول سینما را دارند باید اتاق فکری با حضور نخبگان ارزشی سینما تشکیل دهند و از سوی دیگر نخبگان حوزه های دانش بنیان را دعوت کنند تا آن ها به راهکاری برای همکاری بیشتر سینما و دانش بنیان ها برسند و بتوانند به هر دو عرصه کمک شایانی داشته باشند.

وی در پایان این گفتگو افزود: دغدغه های مقام معظم رهبری باید در سینما جاری باشد و این مهم اتفاق نمی افتد مگر اینکه مدیران سینمایی به نیروهای پیشکسوت و زبده سینمای ارزشی که این روزها بیکار و خانه نشین شده اند بهای بیشتری بدهند و از آن ها بخواهند که به نجات سینما برخیزند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.