چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

فیلم اولی ها؛ حمایت برای جوانگرایی یا سنگ اندازی؟/۲

کبیری: فارابی به جای حمایت از سینماگران جوان می خواهد دست به استعدادسوزی بزند/ مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها مصداق تبعیض است

مهرداد کبیری

سینماپرس: مهرداد کبیری فعال حوزه فیلم کوتاه با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: فارابی به جای حمایت از سینماگران جوان می خواهد دست به استعدادسوزی گسترده بزند! از این پس همه چیز بر اساس اعمال سلیقه شخصی برخی افراد خواهد بود؛ این شورایی که قرار است فیلمسازان را گزینش کنند با چه سابقه و رزومه و عقبه ای از فیلمسازی می خواهند فیلمسازان اول را گزینش کنند؟ آیا خودشان در این عرصه فعالند یا صرفاً مدیرند و می خواهند فیلمسازان جوان را از فیلتر عبور دهند؟

کارگردان فیلم های کوتاه «حالت تهوع» و «گاراژ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها که به تازگی منتشر شده مصداق بارز تبعیض و نابودی اندیشه در سینما است! یک مورد در این مقررات گنجانده شده که عنوانش قبولی در مصاحبه حرفه ای است؛ این عجیب ترین مورد است! این شورایی که می خواهند بنشینند و با فیلمساز اول مصاحبه کنند چه عقبه ای در سینما دارند؟ آیا این فیلتری است برای آنکه تنها فیلمسازان همسو با سلیقه و عقیده آن ها پذیرفته شوند؟

وی ادامه داد: برداشت بنده این است که این فیلترگذاری را انجام دادند تا افراد دیگری غیر از خودشان وارد سیستم سینما نشوند. بنیاد سینمایی فارابی صحبت از حمایت استعدادهای جوان می کند در صورتی که با مقرراتی که گذاشتند استعدادسوزی گسترده در پیش خواهد بود!

کبیری یادآور شد: قبلاً فیلمساز اول با تهیه کننده ای صحبت می کرد و آن شخص کارت تهیه کنندگی اش را می گذاشت و پولی می گرفت و فیلمساز می توانست اثر اول خود را بدون حمایت تولید کند اما حالا بنیاد سینمایی فارابی سیاست خودش را پیش گرفته و مقرراتی گذاشته تا بگوید می خواهم حمایت کنم اما در عمل حمایتی از فیلمسازان اول نمی کند.

این سینماگر در همین راستا با اشاره به بندهای قانون تأیید صلاحیت فیلم اولی ها اظهار داشت: این آیین نامه ۶ ماده ای عنوان می کند فیلمساز اول باید حداقل ۱۰۰ امتیاز از ۱۵۰ امتیاز را کسب کند تا بتواند مجوز کارگردانی بگیرد. سوابق فعالیت حرفه ای ۳۵ امتیاز دارد؛ حال سوأل اینجا است که این سوابق حرفه ای شامل چه مواردی می شود؟ آیا الزماً دستیاری کارگردان ملاک آن ها است یا موارد دیگر؟ چرا این مسأله اینقدر کلی مطرح شده است؟

وی افزود: داشتن سوابق فعالیت مدیریتی و فرهنگی یکی دیگر از بندهای این آیین نامه است! آیا یک فیلمساز جوان باید قبلاً سابقه مدیریتی داشته باشد؟ چه لزومی دارد فیلمساز سابقه مدیریتی داشته باشد؟ چرا باید یک نفر سابقه مدیریتی داشته باشد؟ چون همسو با سیاست های این ها باشد؟ اصلاً آقایان بیایند عنوان «فرهنگی» را تعریف کند؟ چرا دقیق مشخص نکردند؟

کبیری ادامه داد: مدارک تحصیلی آموزشی نیز ۲۵ امتیاز دارد. این خوب است که تحصیلات فیلمساز با مرتبط با سینما باشد اما در این میان تکلیف فردی مانند من که در حوزه تئاتر تحصیل کرده چیست؟ آیا این بند شامل حال او نمی شود؟ آیا فیلمساز مجبور است برای این مجوز برود و تحصیلات مرتبط با سینما داشته باشد؟

این فیلمساز جوان خاطرنشان کرد: نمونه آثار تولیدی نیز حداکثر ۶۰ امتیاز دارد؛ این مورد کاملاً سلیقه ای است. فیلمساز کوتاه باید آثارش را در شورا نشان دهد و آن ها بر اساس سلیقه شان آن را رد یا تأیید کنند. متر و قیاسش بر اساس سلیقه شخصی این افراد است. خوب این کاملاً یک دست انداز بر سر راه فیلمساز اول محسوب می شود.

کارگردان مستندهای «کلونی» و «خشم» تصریح کرد: این بسیار تلخ است کسی که سال های عمرش را گذاشته و استخوان خرد کرده و در این مسیر گام برداشته و از شرایط مطلوب زندگی صرف نظر کرده و زمان و انرژی و هزینه اش را اختصاص داده با این شرایط روبرو شود. فیلمساز جوان می خواهد با استعداد و تجربه اش فیلم بلند کار کند اما با مجموعه ای از قوانین طرف می شود که به او می گوید این فعالیت را می توانید انجام دهید یا نه!

وی در پایان این گفتگو افزود: این قوانین انحصارطلبانه برای افراد همسو با سیاست های مدیران فارابی است آن ها می خواهند سینما تک بعدی باشد. این در حالی است که در تولیدات فارابی به ندرت می شود کار مناسب و فاخر را دید آن ها فقط می خواهند فیلتر کنند و نمی گذارند هر کس بیان خود را از سینما داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.