چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸

فیلم اولی ها؛ حمایت برای جوانگرایی یا سنگ اندازی؟/۷

طاهرفر: برای برخی تصمیمات مدیران از جمله آیین نامه تأیید صلاحیت فیلم اولی ها واژه ای جز «مسخره» نمی توان به کار برد/ یادتان نرود که رهبری تأکید دارند باید به جوانان فرصت داده شود

قربانعلی طاهرفر

سینماپرس: قربانعلی طاهرفر کارگردان با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: برای برخی تصمیمات مدیران از جمله آیین نامه تأیید صلاحیت فیلم اولی ها واژه ای جز «مسخره» نمی توان به کار برد! توقع ما از آقای خزاعی این است که با این اتفاقات مقابله کنند و اجازه ندهند مدیران شان چنین رفتاری با جوانان داشته باشند.

کارگردان فیلم های کوتاه «مهلقا» و «راه روشن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این افرادی که دور هم می نشینند و برای سینماگران جوان کشور تصمیم گیری می کنند چه کسانی هستند؟ جایگاه شان در سینما کجاست؟ اگر هر کسی بخواهد بر اساس سلیقه خودش خط مشی دهد و راهی ارائه کند که شرایطی برای فیلمسازان جوان اول بگذاریم مصداق بارز سنگ اندازی است.

این سینماگر متذکر شد: آقای خزاعی باید جلوی این رفتارها بایستند؛ ایشان باید هوای جوانان به ویژه جوانان در شهرستان ها را داشته باشند. وقتی ایشان اینقدر به سفرهای استانی اهمیت می دهند و در این سفرها قول فضاسازی و بستر مناسب برای رشد جوانان شهرستانی را می دهند این چه آیین نامه ای است که اجازه داده اند بیرون بیاید؟ امتیازبندی برای مجوز کارگردانی گرفتن چه معنایی دارد؟

طاهر فر سپس با تأکید بر اینکه هرکس استعداد و توانایی دارد باید بتواند بدون اما و اگر وارد حیطه فیلمسازی حرفه ای شود اظهار داشت: این بندی که در آیین نامه گنجانده اند که اگر فردی سابقه مدیریتی داشته باشد برایش امتیاز محسوب می شود کاملاً نادرست است. مگر بدون رانت و نفوذ می شود کسی کرسی مدیریتی دریافت کند؟ اصلاً کسی که سابقه مدیریتی دارد باید امتیاز منفی بگیرد!

وی تصریح کرد: قطعاً هیچ مدیری دلش برای سینمای مستقل نمی تپد. مگر این مدیران غیر آقازاده ها هستند؟ متأسفانه ما حتی در این دولت هم شاهد مدیرانی از جنس دولت های پیشین هستیم و نباید اجازه دهیم که استعداد جوانان نادیده گرفته شود و مدیران بتوانند در سینما جولان بدهند!

این کارگردان جوان خاطرنشان کرد: امروزه با این رشد پلتفرم ها سینما محکوم به شکست است و مدیرانی که در این شرایط محدودیت ایجاد می کنند کارشان دور از شأن هنر و نادرست است.

طاهرفر سپس خطاب به مدیران سینمایی گفت: یادتان نرود که رهبری تأکید دارند باید به جوانان فرصت داده شود؛ شما نباید کاری کنید فیلمسازان جوان به صورت فراقانونی فیلم بسازند. وقتی شما این چنین جلوی شکوفایی استعدادها در کشور را سد می کنید فیلمساز جوان می رود بداخلاقی می کند و مجوز فیلم کوتاه می گیرد و فیلم بلند می سازد و به خارج می رود و علیه کشور سیاه نمایی می کند تا در آنجا دیده شود. چرا با بی تدبیری هرچه تمام تر در جامعه خودمان دو صدایی ایجاد می کنید؟

وی در پایان این گفتگو افزود: آقایان به خیرتان امید نیست شر نرسانید! بیش از این جوانان را سرخورده و ناامید نکنید. شما به جای اینکه محدودیت را بردارید، به جای اینکه تمرکز زدایی کنید می روید و آیین نامه هایی بیرون می دهید که نفع جوانان در آن لحاظ نشده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.