سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

تداوم تصمیمات غلط در سینمای بحران زده کودک و نوجوان/۳

هاشمی: مدیران شعار حمایت از سینمای کودک می دهند اما در عمل حمایتی از فیلمسازان کودک نمی کنند/ برگزاری جشنواره اثرگذاری مثبتی برای سینمای کودک ندارد

سیدجواد هاشمی در چهارمین روز سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص تداوم تصمیمات غلط در سینمای بحران زده کودک و نوجوان گفت: مدیران شعار حمایت از سینمای کودک می دهند اما در عمل حمایتی از فیلمسازان کودک نمی کنند! آن ها اگر جشنواره کودک برگزار می کنند هم برای این است که به بالادستی های شان بیلان ارائه کنند و آمار و ارقامی به آن ها ارائه نمایند و در پی رشد و اعتلای سینمای کودک و اثرگذاری این حوزه نیستند به خصوص آقای جوادی که نسبت به دبیران قبلی شناخت کمتری هم به سینمای کودک دارند و دردها و مسائل ما را نمی دانند!

کارگردان فیلم های سینمایی «تورنادو» و «پیشونی سفید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای کودک چالش همیشگی بنده و امثال بنده بوده و هست و خواهد بود! متأسفانه مسئولان وزارت ارشاد حمایت جدی از سینمای کودک و نوجوان ندارند و این گونه مهم سینمایی سال ها است که سقوط جدی کرده است.

وی ادامه داد: برخی افراد به اشتباه می گویند اگر در دهه ۶۰ مردم بچه های شان را برای تماشای فیلم های کودک به سینما می بردند به این علت بود که فیلم های درجه یکی ساخته می شد در صورتی که اصلاً این چنین نیست و نهایتاً در آن دوران ۴-۵ فیلم خوب در حوزه سینمای کودک ساخته و اکران شد. آنچه باعث شده بود سینمای کودک در آن دوران مهم جلوه کند این بود که فرهنگ سینما رفتن در خانواده ها وجود داشت اما اینک سال های متمادی است که مردم دیگر تمایلی برای حضور در سالن های سینما از خود نشان نمی دهند و همانطور که کلیت سینما درگیر بحران مخاطب و تشتت شده سینمای کودک نیز بی نصیب نمانده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: بنده نوعی در حال حاضر مجبور هستم برای اینکه فیلمم فروش کند اثری بسازم که هم پدر و مادرها از آن لذت ببرند و هم کودکان! همین می شود که معلوم نیست فیلم ما کودک است یا نه! همین مسائل است که سینمای خصوصی را ساقط کرده! بنده به عنوان شخصی که آخرین فیلمم یعنی «شهر گربه ها» نسبت به سایر فیلم های روی پرده فروش خوبی هم در گیشه داشت هنوز سرمایه اولیه ام برگشت داده نشده و همین باعث می شود دیگر نتوانم در بخش خصوصی روند تولید فیلم کودک را ادامه دهم.

این سینماگر متذکر شد: البته مدیران سینمایی همین را می خواهند! آن می خواهند سینمای کودک کاملاً دولتی شود! نتیجه سینمای دولتی هم که روشن است فیلمی می شود مانند «پسران دریا» که در گیشه حدود ۲۰ میلیون فروش کرده و این یعنی نابودی سینمای کودک!

بازیگر فیلم های سینمایی «اخراجی ها» و «یاس های وحشی» در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید با این همه بحران در سینما و بالاخص سینمای کودک برگزاری جشنواره دستاوردی برای سینمای کودک محسوب می شود یا خیر اظهار داشت: برگزاری جشنواره اثرگذاری مثبتی برای سینمای کودک ندارد! وقتی بنده نوعی دلسرد شده ام و فیلم نمی سازم آقای طهماسب دلسرد شده و فیلم نمی سازد، خانم برومند فیلم نمی سازد مسلم است در این دایره تغییری حاصل نخواهد شد!

وی تصریح کرد: نکته قابل تأمل این است که در همین جشنواره کودک امثال مرا که فیلم های مان پر فروش می شود را نادیده می گیرند اما به فیلم های نفروش جایزه می دهند چون آن فیلم های نفروش از بخش دولتی است! وقتی از اکران فیلم «شهر گربه ها» ی من حمایتی نمی شود یعنی آن ها فیلم مرا دوست ندارند و می خواهند سینمای خصوصی کودک نابود شود و از آن طرف هم سینمای دولتی برای مخاطب کودک و نوجوان عاری از هر جذابیتی است.

هاشمی تأکید کرد: این وسط بنده و امثال بنده هستیم که مرتب لگد می خوریم و به نتیجه نمی رسیم! ما راهی برایمان نمانده که بتوانیم در بخش خصوصی با میل خودمان فیلم بسازیم و حاضر هم نیستیم در بخش دولتی این کار را انجام دهیم چرا که تجربه ثابت کرده مخاطب میلی به فیلم های دولتی ندارد.

وی در پایان این گفتگو افزود: سینمای کودک امروزه بیش از آنکه به برگزاری جشنواره نیاز داشته باشد به بازنگری جدی و اساسی در سیاست ها، منش ها و روش های سینمای کودک نیاز دارد. ما نیازمند آن هستیم که مدیران سینمایی نگاه شان را تغییر دهند و ببینند چه آثاری مورد نظر مردم هستند و فروش می کنند و از آن آثار حمایت کنند! باید بیایند و ببینند که فیلم بنده از امثال «درخت گردو» و «خورشید» و... هم بیشتر فروش کرده و به من کمک کنند اثر بعدی ام را در همین فضا بسازم اما خوب چون فضای من فضای مورد نظر و مطلوب آن ها نیست قطعاً حمایتی نمی کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.