شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

تداوم تصمیمات غلط در سینمای بحران زده کودک و نوجوان/۸

خاچیکیان: سینمای کودک نیاز به حمایت ویژه دارد/ اگر تعداد فیلم قابل توجهی در حوزه کودک و نوجوان تولید نشده باشد برگزاری جشنواره معنایی ندارد

ادوین خاچیکیان

سینماپرس: ادوین خاچیکیان تدوین گر و کارگردان سینما در خصوص بحران سینمای کودک و نوجوان گفت: سینمای کودک نیاز به حمایت ویژه دارد چون ژانر بسیار پرقدرتی است و مسئولان سینمایی باید از سینماگران فعال در این حوزه حمایت کافی کنند؛ سینمای کودک باید بر اساس نیازهای روز کودکان امروز پیش برود و هرآنچه برای کودکان امروزی جذابیت دارد را با نگاه به روز و نو تولید کند.

کارگردان فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کسانی که سرمایه شان را به سینمای کودک وارد می کنند باید حمایت شوند. بی شک یکی از معضلات سینمای کودک مسأله اکران است؛ اگر فیلم های کودک در زمان مناسب اکران شوند این گونه مهم سینمایی می تواند روی پای خودش بایستد.

وی تأکید کرد: سینمای کودک نگاه ویژه از سوی متولیان سینمایی را طلب می کند. مسئولان ذیربط باید با کارشناسی آسیب های این سینما را شناسایی کرده و درصدد رفع نقصان ها برآیند. مسأله آن است که به سادگی نمی توان در مورد چرایی مهجور ماندن سینمای کودک نظر داد و در این زمینه همه کارشناسان و مدیران باید دست در دست هم داده و وضعیت این حوزه را سامان بخشند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه مسأله کرونا باعث شد تا مخاطبان بالقوه سینما به شدت کاهش پیدا کنند اظهار داشت: مردم امروز عادت کرده اند تا فیلم های به روز را از طریق پلتفرم ها و دانلود غیرقانونی و... تماشا کنند؛ خانواده ها دیگر مثل سابق دست فرزندان شان را نمی گیرند و آن ها را به سینما نمی برند و همین باعث شده تا فقط برخی فیلم ها به خصوص در ژانر کمدی مورد استقبال طیفی از مخاطبان سینما قرار بگیرند.

خاچیکیان تصریح کرد: احیای سینمای کودک مستلزم آن است که خانواده ها به سینما بروند اما این اتفاق رخ نداده و قطعاً می توان با برخی سیاست های تشویقی راهکارهایی پیدا کرد تا اتفاق های جذابی بیفتد و مردم دوباره تمایل پیدا کنند با فرزندان شان برای تماشای فیلم های کودک به سینما بروند.

وی متذکر شد: نکته مهم اینجا است که فیلم کودک باید این پتانسیل را داشته باشد تا مخاطب هدف خود را جذب کند و اگر قرار باشد بر اساس کلیشه های قدیمی فیلم ساخته شود آن اثر نمی تواند مورد توجه کودک امروزی قرار بگیرد.

خاچیکیان در خاتمه این گفتگو برگزاری جشنواره آبرومند و باکیفیت مطلوب فیلم کودک و نوجوان را حائز اهمیت برشمرد و در این باره اظهار داشت: جشنواره کودک قدمت دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت اما اگر به تعداد فیلم قابل توجه نرسیم اشکالی ندارد آن را سال دیگر برگزار کنیم یعنی زمانی که کیفیت و کمیت تولیدات کودک و نوجوان بیشتر باشد. به هر صورت اگر تعداد فیلم قابل توجهی در حوزه کودک و نوجوان تولید نشده باشد برگزاری جشنواره معنایی ندارد و باید این رویداد را زمانی برگزار کرد که آمادگی آن وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.