یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

تداوم تصمیمات غلط در سینمای بحران زده کودک و نوجوان/۶

آزادی: فیلمسازان رانتی و مسئولان کارنابلد آفت سینمای کودک شده اند/ سینمای کودک مرده و نباید برای مرده جشنواره برگزار کرد!

غلامرضا آزادی

سینماپرس: غلامرضا آزادی تهیه کننده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان در خصوص تداوم تصمیمات غلط در سینمای بحران زده کودک و نوجوان گفت: فیلمسازان رانتی و مسئولان کارنابلد آفت سینمای کودک شده اند و نکته قابل تأمل اینکه خارج از دایره خود دیگران را که سواد و آگاهی بیشتری دارند به میدان راه نمی دهند و موجبات نابودی این گونه سینمایی را فراهم آورده اند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «دره شاپرک ها» و «کاکلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اوایل انقلاب سینمای کودک درخشانی داشتیم چرا که متخصصان در این حوزه کار می کردند اما متأسفانه رفته رفته و به مرور زمان متخصصان کنار گذاشته شدند و افرادی که رانت داشتند وارد میدان شدند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از معضلات سینمای کودک و نوجوان این است که طی بیش از ۴ دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد سینمای کودک یک مدیر مشخص و ثابت نداشته است. پرسش بنده این است که آیا در عرض این ۴ دهه آدمی تربیت نشد که آن را در مسند راهبری سینمای کودک بنشانیم؟ یک بار نشد ما وارد فارابی شویم و با یک مسئول دائمی روبرو شویم.

آزادی در همین راستا متذکر شد: این در حالی است که رئیس جشنواره جیفونی ایتالیا پیرمردی بود که دهه ها اداره جشنواره را بر عهده داشت! خوب این اتفاق نشان از ثبات دارد نه ما که هر بار با تغییر هر مدیر و مسئولی، متولی سینمای کودک را تغییر می دهیم و بعضاً از افرادی در این مسند استفاده می کنیم که کمترین آگاهی را نسبت به سینما ندارند چه برسد به آنکه با کارکرد و خصوصیات سینمای کودک آشنا باشند!

کارگردان فیلم سینمایی «سندباد و سارا» تأکید کرد: سینمای کودک مرده است و برای مرده جشنواره برگزار نباید کرد! شما جشنواره چه می خواهید برگزار کنید؟ باید تنوع باشد که بتوان جشنواره راه انداخت تا مشخص شود چه کسی بهتر است و چه کسی ایده ناب دارد؟ این جشنواره که نه رئیس خوبی دارد نه فیلم خوبی از نظر من بی فایده است!

این سینماگر تصریح کرد: جالب اینجا است که هرزچندگاهی به بهانه های واهی برخی سینماگران کودک را دور هم جمع می کنند و از آن ها می خواهند که راهکاری برای احیای این گونه سینمایی بدهند؛ سوأل اینجا است آیا بنده نوعی به عنوان یک سینماگر کودک باید برای رهایی این سینما از وضعیت کنونی اش راهکار بدهم یا مدیری که بودجه و امکانات در اختیار دارد؟

آزادی خاطرنشان کرد: متأسفانه خانه از پای بست ویران است؛ مدیران سینمایی باید به خود بیایند و شرایط بحرانی را درک کنند. اصلاً من متعجبم و نمی دانم آن ها چطور رویشان می شود در این وضعیت اسفبار کنونی جشنواره کودک برگزار کنند؟ سینمای کودک زمانی اصالت داشت، هویت داشت، افراد باسواد در آن کار می کردند اما آیا کسانی که امروزه در این حوزه فعالیت می کنند ذره ای سواد دارند؟

وی در همین راستا افزود: همه باید بدانند فیلم را پول نمی سازد. سواد و تربیت و شعور و دانسته عواملش می سازد. کجا هستند فیلمسازان کودک که صف های طویل جلوی در سینماها تشکیل می دادند؟ تا زمانی که آن سینماگران روی کار نیایند دیگر سینمای کودک رشد نخواهد داشت.

آزادی در پایان این گفتگو افزود: فعالان سینمای کودک دنبال پول هستند! دنبال رشد و ارتقای این سینما نیستند. کدام فیلم کودک طی سال های اخیر قابلیت داشته؟ آن ها با رانت فیلم می سازند و با پارتی چند نفر را به سینما می کشانند. این اتفاقات درمانی برای سینمای مرده کودک محسوب نمی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.