شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹

انتقاد به مدیران فرهنگی در نشست سوگواره «تصویر دهم»!

مجیدی: جایگاه متولیان فرهنگی ما اشتباه است/کسانی که در راس امور هستند اشتباهی آمده‌اند و اشتباهی گماشته شده‌اند

مراسم رونمایی از پوستر سومین سوگواره تصویر دهم

سینماپرس: مجید مجیدی کارگردان سینما ضمن اشاره به دشواری ساخت فیلم‌های مذهبی، از برخورد سلیقه‌ای متولیان حوزه فرهنگ و هنر به‌شدت انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، مجید مجیدی کارگردان سینما صبح امروز در حاشیه مراسم رونمایی از پوستر سوگواره «تصویر دهم» در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: همه آثار سینمای ما چون به انسان می‌پردازد به نوعی دینی است. هر چیزی در حوزه انسانی و اخلاقی تعریف می‌شود به نظرم در حوزه دین است. پس فقط مستقیم به مسایل دینی نباید پرداخت. ما می‌بینیم که معصومین (ع) برای هدایت بشری آمده بودند، پیامبر (ص) آمدند که اخلاق و فطرت بشری را زنده کنند، بنابراین پرداختن به موضوعات اخلاقی و حتی مسایل اجتماعی که منتهی به مسایل اخلاقی و امید می‌شود، جلوه‌هایی از نگاه دینی است. به لحاظ شکلی ساخت فیلم دینی و مذهبی و تاریخی کار سختی است. الان هم اصلاً شرایط مهیا نیست.

وی درباره حواشی فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش هم گفت: به هر حال اساساً پرداخت مستقیم به مسایل دینی و مذهبی کار سختی است، دست و بال هم بسته است. به جهت متن و تصویر و اجرا ورود به این حوزه‌ها سخت است از همه جهت ساخت فیلم تاریخی سخت است. برای فیلم محمد (ص) هم هفت سال از عمرمان را گذاشتیم که البته برای ما مایه افتخار بود ولی واقعیت این است که کار سختی است.

مجیدی گفت: در این میان تنها بحث مالی مطرح نیست بلکه تفسیرها و قرائت‌ها هم موثر است.

این کارگردان مطرح کرد: اصل کار در دست متولیان است، وقتی متولیان فرهنگی ما اساساً با این مقوله به شکل شعاری برخورد می‌کنند و بنا ندارند یک برنامه جدی داشته باشند، فقط دستور و ابلاغیه می‌دهند. مثلاً وزیر می‌گوید امسال چند فیلم فاخر خواهیم ساخت. آن را در حد سفارش کالا می‌دانند و به درستی تبیین نمی‌کنند. جایگاه متولیان فرهنگی ما اشتباه است کسانی که در راس امور هستند اشتباهی آمده‌اند و اشتباهی گماشته شده‌اند. گرچه آدم‌های خوبی هستند اما این کاره نیستند. ما هیچوقت متولی فرهنگی خوبی نداشته‌ایم، البته به غیر از دوره‌هایی که آنها هم امکانش را نداشتند. پس در این زمینه‌ها متولی باید برنامه داشته باشد و هدفمند باشند اما آن‌ها شروع به بیانیه دادن می‌کنند و فکر می‌کنند پادگان است و می‌توانند همه را عین سرباز به خط می‌کنند.

درباره «عنکبوت مقدس» بدسلیقگی کردیم

مجیدی در پاسخ به این سوال که در واکنش به کاریکاتور دانمارکی فیلم محمد (ص) را ساخت و آیا قرار است درباره «عنکبوت مقدس» هم کاری کند یا نه، اظهار کرد: جریان را اینچنین کوچک نکنید. ما تحت آن عنوان فیلم پیامبر را نساختیم، ما نمی‌خواستیم جوابیه بدهیم. شأن موضوع اجل از این صحبت‌هاست. ما گفتیم قرائتی که از اسلام وجود دارد قرائت غلطی است و بخش عمده آن سیاسی است که یک اسلام هراسی در سال‌های سال در دنیا کلید زده شده و همچنان ادامه دارد. قرائت‌های دیگر هم داشتند که منجر به داعش شد. من به عنوان یک هنرمندی که باور و اعتقاد داشتم احساس کردم باید کاری کنیم، باید اثری بسازیم که بتوانیم در مقابل آن جریان فکری نگاه دیگری را بدهیم اینکه راه بیفتیم شعار بدهیم و داد بزنیم کار درستی نیست. درباره «عنکبوت مقدس» هم باید بگویم ما خیلی بی‌سلیقگی کردیم. من فیلم را ندارم و به جهت هنری نمی‌توان قضاوت کرد اما مطمئنم اثر سخیفی است ما در مواجهه با این فیلم خیلی اشتباه کردیم و بیشتر مبلغ آن شدیم. یعنی اینقدر سطحش نازل بود که نباید به آن می‌پرداختیم. در اینکه باید به فکر باشیم شکی نیست، ولی ما فقط منتظر محکوم کردن هستیم به نظرم باید یک وزارتخانه تشکیل بدهیم به منظور محکوم کردن دیگران! وزارت ارشاد بیشتر در بخش محکوم کردن فعال است تا بخواهد اثری یا نگاهی را برای جامع تبیین کند.

مجیدی درباره سختی ساخت فیلم دینی عنوان کرد: این سختی تنها به جهت ممیزی نیست بلکه به جهت نوع پرداخت اثر هم هست. همت، امکانات و شرایطش را می‌خواهد به نظرم شرایط ما و سینمای ما این ظرفیت را در حال حاضر ندارد، فیلم پیامبر هم ابتدا با لطف خدا و سپس با تلاش فردی دوستان ساخته شد اگر سفت پای کار نمی‌ایستادیم شاید آن اثر هم در متن باقی می‌ماند چون در این میان تنها بحث بودجه مطرح نیست.

هیچکس از سختی ساخت فیلم‌های مذهبی در امان نیست

وی درباره اینکه به دلیل اعتماد نهادها به او می‌تواند از سختی مسایل مذهبی در امان باشد، گفت: در این باره هیچ‌کسی در امان نیست حتی خود علما هم در امان نیستند مثلاً می‌بینیم که در یک بحث مذهبی برخی علما نظران متفاوتی دارند این حوزه و این ساحت، ساحتی نیست که چون شما را می‌شناسند بخواهند از همان ابتدا به شما کارت سبز نشان بدهند مسایل مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها محتواست، بخش‌های دیگر همان بخش هنری است که چگونه فیلم هنری بسازیم وگرنه فیلم شعاری به دردی نمی‌خورد.

مجیدی در پایان گفت: تا وقتی نقشه کلان فرهنگی مشخص نیست و برخورد سلیقه‌ای باشد همین اوضاع وجود دارد مثلاً یک وزیر تا می‌خواهد خودش را جمع کند وزیر دیگری می‌آید و این‌چنین روزمرگی بیشتر از هرچیزی آسیب می‌زند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.