یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸

محمدحسین فرحبخش:

۳۰ میلیاردهایی که وارد سینمای ما می‌شود این حرفه را به نابودی می‌کشاند

محمدحسین فرحبخش در مراسم تجلیل از مالکین و سازندگان سالن‌های سینمایی سراسر کشور

سینماپرس: محمدحسین فرحبخش گفت: برای پولشویی، عده‌ای برای عدم آگاهی از این کار و عده دیگری هم برای سرمایه‌گذاری وارد این عرصه می‌شوند. به عده‌ای آدرس غلط دادند. سی میلیارد در خیلی از مشاغل دیگر در حد یک آدامس خروس نشان است اما این اعداد و ارقام در سینما کاملا متفاوت است. بنابراین این سی میلیاردهایی که وارد سینمای ما می‌شود این حرفه را به نابودی می‌کشاند.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین فرحبخش تهیه‌کننده آثار پر سر و صدایی چون «کما»، «زندگی خصوصی»، «شب‌های تهران» و... که سینما را در مقام کارگردان و تهیه‌کننده با چهره‌های مختلفی تجربه کرده است در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه‌گذارها در سینما برنده می‌شوند یا خیر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: افرادی که به عنوان سرمایه‌گذار وارد این کار شده‌اند و پیش از این تهیه‌کننده نبوده‌اند تا جایی که من حضور ذهن دارم پول‌هایشان بر باد رفته است. برای مثال آقای محمدصادق رنجکشان چیزی حدود ۴۰_۵۰ میلیارد پول گذاشته‌اند و هیچ‌چیزی هم عایدشان نشده است.

تهیه‌کننده فیلم «زندگی خصوصی» عنوان کرد: سینما از سال ۶۲ تا به امروز هرساله چیزی حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد ضرر کرده است. از زمانی که آقای بهشتی آمدند سینما را روی ریل دیگری گذاشتند. این بین ممکن است پرسشی برایتان پیش بیاید و بگویید پس چرا سینما همچنان سر پاست؟ دلیل اولش این است که سینما با پول نهادها و دولت می‌چرخد. دلیل دومش این است که عده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در سینما گول می‌زنند. برای مثال هزینه‌های ساخت فیلم سینمایی «برادران لیلا» چیزی حدود چهار_پنج میلیارد شده است، شما فکر می‌کنید که این هزینه‌ها برمی‌گردند؟

فرحبخش در خصوص ورود پول‌های مشکوک به سینما اضافه کرد: البته عده‌ای هم این بین به دلایل دیگری وارد این کار می‌شوند. آقایی را به یاد بیاورید که همین الان بابت پول‌های فرهنگیان در زندان به سر می‌برد. این فرد چند فیلم سینمایی تهیه کرده است؟ اصلا معلوم نیست این پول‌ها از کجا آمده بودند. در کل عده‌ای برای پولشویی، عده‌ای برای عدم آگاهی از این کار و عده دیگری هم برای سرمایه‌گذاری وارد این عرصه می‌شوند. به عده‌ای آدرس غلط دادند. سی میلیارد در خیلی از مشاغل دیگر در حد یک آدامس خروس نشان است اما این اعداد و ارقام در سینما کاملا متفاوت است. بنابراین این سی میلیاردهایی که وارد سینمای ما می‌شود این حرفه را به نابودی می‌کشاند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ایکس لارج» درخصوص ساخت آثار هنری در سینما و حمایت ارگان‌ها عنوان کرد: تا به حال هر فیلم‌ هنری که ساخته شده و موفق عمل کرده، در بخش خصوصی بوده است.

فرحبخش در پاسخ به این پرسش که گیشه سینما بیشتر در دست چه نوع آثار و ژانرهایی است گفت: سینما فعلا در دست آثار کمدی می‌چرخد. ‌ درست است که چند فیلم خوب و پرفروش در ژانر اجتماعی داشته‌ایم اما این‌ها استثنا به حساب می‌آیند نه قاعده. البته خیلی مشخص نیست که کارهای کمدی هم به آن بازگشت مالی و سودی که توقع دارند برسند اما به هر حال بیشتر می‌شود روی آن‌ها حساب باز کرد چرا که حکم قاعده را پیدا کرده‌اند.

محمدحسین فرحبخش در خصوص تولیدات کمدی دست پایین و سخیفی که این روزها در سینما ساخته می‌شود و به عقیده عده‌ای سینما را به ابتذال می‌کشاند عنوان کرد: به عقیده‌ی من همه این‌ها حرف است. مخاطب یک چیزی را می‌خواهد حالا اگر تو همان‌چیز را با کیفیت بالاتر به او بدهی، بهتر تحویل می‌گیرد. اما اینکه بگوییم آن را عوض کنیم چون چیز دیگری می‌شود و یا سخیف می‌شود حرف‌های پوچی است که در اندیشه عده‌ای فرو کرده‌اند. درست است که یک چیزهایی کلیشه است اما شما هرکاری کنید تماشاگر ۵۰ و ۷۰ سال پیش همچنان آن‌ها را دوست خواهد داشت فقط ممکن است قالب‌هایش تغییر کند. در کل درام همان است فقط باید وارد قالبی جدید شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.