یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

مهدی فقیه:

اگر تهیه کننده ای قصد بدعهدی داشته باشد کاری از بازیگر و قرارداد آن بر نمی‌آید

مهدی فقیه در نشست صمیمی هنرمندان سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: از نظر من با حضور مشاور حقوقی مشکل بازیگران حل می شود، زیرا یک مشاور به راحتی می تواند ملزومات راحتی هر دو طرف را فراهم آورده و از رجوع آنها به دادگاه و شکایت جلوگیری کند، حتی شاید برگزاری برخی کلاس های آموزشی برای افرادی که از مفاد قانونی قراردادها بی اطلاع هستند هم مفید باشد.

به گزارش سینماپرس، مهدی فقیه در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر همچنان مشغول بازی در سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری هستم، براساس آنچه مشخص است حداقل سه سال دیگر درگیر بازی در این مجموعه باشم.

وی درباره تجربه حضور در سریال «سلمان فارسی» اضافه کرد: طبیعتا حضور در اثری که ۶ سال پروسه تولید دارد کار آسانی نیست، زیرا هم از لحاظ جسمانی خسته می‌شوم و هم اینکه شاید در این شش سال نتوانم در آثار دیگر حضور داشته باشم اما سلمان فارسی برایم تمام این سختی‌ها را شیرین کرده است.

فقیه در همین رابطه ادامه داد: این پروژه به حدی حرفه‌ای ساخته می‌شود و به قول معروف همه چیزش سر جایش است که بازیگر با وجود کار زیاد همچنان با انرژی و شوق سر صحنه حاضر می شود، میرباقری مدیریت بسیار خوبی بر پروژه دارد و از لحاظ فیلمنامه نویسی و کارگردانی هم یک شاهکار در راه است.

مشکلات قرارداد و دستمزد بازیگران از قدیم وجود داشته است

بازیگر فیلم «لیلی با من است» درباره وضعیت قرارداد بازیگران اظهار کرد: مسئله قرارداد بازیگران موضوع جدیدی نیست، مشکلی است که همیشه با ما همراه بوده و متاسفانه اگر تهیه کننده ای قصد بدعهدی داشته باشد کاری از بازیگر و قرارداد آن بر نمی آید.

فقیه در همین راستا تاکید کرد: قراردادهای موجود الزامات قانونی و بازدارنده را برای عمل به بندهای آن ندارد، اگر کسی چه بازیگر و چه کارگردان و چه تهیه کننده از تعهدات تعدی کند نمی‌توان به راحتی حقوق از دست رفته را جبران کرد، معمولا بعد از این مشکلات تنها راهکار گرفتن وکیل و شکایت است که آن هم به دلیل زمان بر بودن و همچنین هزینه بالای وکیل اصلا مقرون به صرفه نیست.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با اشاره به لزوم تغییرات بنیادی در قراردادهای سینمایی افزود: به نظر من اینکه یک برگه قرارداد سالهاست هیچ تغییری نکرده درست نیست، قرارداد باید بنا به زمان اصلاح و بهتر شود، اینکه همه قراردادها شبیه هم هستند به نظر من غیر استاندارد است زیرا طبعا هر پروژه‌ای بسته به بازیگر و کارگردان و موقعیت آن باید قراردادی منحصر داشته باشد.

فقیه: حضور مشاور حقوقی در پروژه‌ها لطف بزرگی است

فقیه درباره حضور مشاور حقوقی در کنار بازیگران تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد که لطف بزرگی است، خود من شاید اگر در کنار خودم مشاوری حقوقی داشته باشم می دانم که یک قرارداد چگونه باید نوشته و امضا شود، البته که هیچ وقت دنبال مادیات نبوده ام اما بالاخره همان مبلغ دستمزد کمی هم که داده می شود اگر براساس اصول و قوانین باشد برای هیچکسی ناراحتی به بار نمی آورد.

فقیه در همین رابطه خاطرنشان کرد: از نظر من با حضور مشاور حقوقی مشکل بازیگران حل می شود، زیرا این فرد به راحتی می تواند ملزومات راحتی هر دو طرف را فراهم آورده و از رجوع آنها به دادگاه و شکایت جلوگیری کند، حتی شاید برگزاری برخی کلاس های آموزشی برای افرادی که از مفاد قانونی قراردادها بی اطلاع هستند هم مفید باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.