سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

نگاه فرهنگی رئیس جمهور؛

حضور ابراهیم رئیسی در موزه ملی ایران

سید ابراهیم رئیسی- رئیس جمهور-ریاست جمهوری

سینماپرس: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جزئیات بازدید رییس‌جمهور از موزه ملی را تشریح کرد و از قول جدی سیدابراهیم رئیسی برای تخلیه دو ساختمان مهم میدان مشق که در اختیار وزارت امور خارجه و کتابخانه ملی قرار دارد، خبر داد. این دو ساختمان قرار است در اختیار موزه ملی ایران قرار گیرد.

به گزارش سینماپرس، عزت‌الله ضرغامی درباره قول‌های رییس‌جمهور در جریان بازدید از موزه ملی ایران در روز دوشنبه یازدهم مهرماه ۱۴۰۱، اظهار کرد: موزه ایران باستان، جایی که از آن بازدید کردیم، سال ۱۳۱۶ افتتاح شده است. در دهه هفتاد و پس از انقلاب، ساختمان جدیدی احداث شد که به آثار پس از اسلام اختصاص دارد. متاسفانه بخش کوچک و درصدی از آثار میلیونی و اموال ارزشمند میراث فرهنگی قابل نمایش و ارائه به مردم است. آقای رییس‌جمهور از مخازن موزه ملی ایران که من از آن به عنوان پدیده نامیمون اسم می‌برم، بازدید کردند و دیدند چه اشیاء ارزشمندی از دید مردم پنهان شده است و در انبار و مخازن نگهداری می‌شود.

او افزود: یک طرح ما این بود که فضای بزرگ دیگری به موزه ملی اختصاص دهند که طرح آن از قبل داده شده بود، ولی با توجه به تجربه‌ای که در امور اجرایی کشور دارم احساسم این است که به نتیجه رسیدن پروژه‌های عظیم در زمانی که دولت مشکلات جدی برای حل مسائل معیشتی دارد، ‌مقداری دور از ذهن است و زمان زیادی هم می‌برد. بنابراین از رییس‌جمهور خواستیم دو بنای بسیار مهم و با وسعت فراوان در میدان مشق را به فضای موزه ملی اضافه کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: با آنکه تیم حفاظت ریاست‌جمهوری سختگیری می‌کرد، اما آقای رییس‌جمهور مسافتی را در خیابانی که مردم هم حرکت می‌کردند، پیاده طی کردند و در میدان مشق حاضر شدند و قرار شد ساختمان مهمی که در گذشته متعلق به شهربانی بوده و اکنون محل استقرار وزارت امور خارجه است و حدود صدهزار متر مربع فضا دارد و در کمیسیون دولت هم مصوب شده، در اختیار موزه ملی قرار گیرد و وزارت خارجه در جای دیگری مستقر شود. اگر این اتفاق بیفتد تا حد زیادی مساله موزه ملی حل می‌شود و می توان از فضای خوب میدان مشق که ساختمان‌های متعدد در کنارش است و محوطه‌سازی خوبی هم شده، استفاده کرد. آقای رییس‌جمهور این موضوع را قبول داشتند و این قول را دادند که سریعتر برای وزارت خارجه جایی را فراهم کنند و این محل در اختیار موزه ملی قرار گیرد.

ضرغامی همچنین گفت:‌ ساختمان کتابخانه ملی هم در ضلع غربی موزه و در خیابان سی تیر قرار دارد، درحالی‌که سال‌هاست ساختمان جدید این کتابخانه ساخته شده و به آن نقل مکان کرده‌اند، اما متاسفانه هنوز تخلیه نشده است. کتابخانه ملی از نظر ما در محل دیگری مستقر است. برنامه‌هایی که درنظر گرفته‌اند به هیچ وجه قابل مقایسه با اهمیت موزه ملی کشور نیست. آقای رییس‌جمهور هم این موضوع را قبول داشتند و تلاش می‌کنیم این دو محل را به سرعت در اختیار موزه ملی قرار دهیم و مهمتر از آن محوطه میدان مشق است که زنده می‌شود.

در این زمینه بخوانید:

درهای «میدان مشق» پس از ۱۹ سال باز می‌شود؟

میراث فرهنگی را از بازیِ میدان مشق بیرون انداختند؟

وزارت خارجه از جایش تکان نخورده!

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحالی که در جمع خبرنگاران و در حاشیه اختتامیه هفته گردشگری سخن می‌گفت، به دیگر قول‌ها و دستورهای رییس‌جمهور در جریان بازدید از موزه ملی و دیدار با مدیران و معاونان وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: شاید یکی از مهمترین خبرهای خوب این دیدار، به حوزه صنایع دستی مربوط باشد؛ با دستور مستقیم رییس‌جمهور به وزارت رفاه، ۱۰ هزار نفر از فعالان صنایع دستی کشور بیمه می‌شوند. آن‌ها هنرمندانی هستند که کارفرما ندارند و نیاز دارند دولت یکطرفه آن‌ها را بیمه کند و هزینه بیمه این ۱۰ هزار نفر که بار مالی بالایی هم دارد، از سوی آقای رییس‌جمهور متقبل شد. همچنین معاونت صنایع دستی مسؤول شد تا با برنامه‌ریزی دقیق در سراسر کشور، هنرمندانی که به این بیمه بیشتر نیازمندند، درنظر گرفته شوند.

ضرغامی همچنین از موافقت رییس‌جمهور برای تعدیل پیمان ارزی در صادرات صنایع‌دستی خبر داد و افزود: ما تعهد کردیم حجم صادرات صنایع دستی را بالا ببریم، اما یکی از موانع آن پیمان ارزی است. تولیدکنندگان ما توان تعهد و ضمانت این سطح از پیمان ارزی را ندارند. آقای رییس‌جمهور قبول کردند و قرار شد هر زمان ما نامه آن‌ها را ارسال کردیم، دستور آن را بدهند.

او همچنین از موافقت رییس‌جمهور و تبدیل وضعیت قرارداد کاری یک‌هزار و ۲۰۰ مرمتگر که حقوق آن‌ها در گذشته بیشتر از چهار پنج ماه طول می‌کشید، ‌خبر داد و اظهار کرد: این مرمتگران با این‌که نیروهای ارزشمندی بودند، ‌ اما جزو نیروهای طرحی و عمرانی محسوب می‌شدند. خوشبختانه آقای رییس‌جمهور از همان ابتدا با پیگیری و تلاش‌ها ما دستورات لازم را دادند، موانعی بر سر این کار بود، ولی نهایت سازمان اداری استخدامی قبول کردند و همه آن‌ها از نیروی طرحی خارج شدند و به زیرمجموعه وزارت درآمدند و مثل بقیه حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

ضرغامی همچنین گفت: در حوزه یگان حفاظت و تامین خودرو و پرسنل یگان که از جدی‌ترین مسائل ما بود نیز آقای رییس‌جمهور قول جدی دادند و قرار شد نامه آن به دولت فرستاده شود. در زمینه نیروی انسانی، از هشت هزار پرسنل میراث فرهنگی، حدود دو هزار نفر نیروی یگان حفاظت هستند و بزرگترین حفاظت از اموال ارزشمند کشور توسط وزارت میراث فرهنگی انجام می‌شود، آثار ارزشمندی که به هیچ‌وجه هیچ قیمتی نمی‌توان روی آن گذاشت. بنا بر گفت‌وگوهایی که با رییس‌جمهور شد قرار شده در زمینه تامین نیروی انسانی و خودروی یگان حفاظت بازسازی‌هایی صورت گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین به موافقت رییس‌جمهور با اختصاص فضایی مناسب به معاونت گردشگری خبر داد و افزود: در حوزه گردشگری یکی از مسائل ما ساختمان معاونت گردشگری است. بخشی که باید ۱۰ تا ۱۵ میلیون گردشگر جذب کند، جایی برای استقرار ندارد، از قدیم و زمانی که زیرمجموعه وزارت ارشاد بود و چند اتاق اجاره ای داشت تا امروز همان نگاه به بخش گردشگری وجود دارد، درحالی‌که سازمان حج و زیارت، آن ساختمان بسیار بزرگ برای پیگیری اعزام ۸۵ هزار حاجی را به همراه امکانات عظیم در اختیار دارد. نمی خواهم متعرض شوم، اما چند اتاق اجاره‌ای (در ساختمان حج و زیارت) ‌ در اختیار گردشگری است که همیشه هم با حکم تخلیه مواجهند و رفت و آمدشان مشکل دارد. دنبال محلی هستیم برای استقرار گردشگری که رییس‌جمهور قول آن را دادند و این محل هم پیدا شده است. علاوه‌بر این قرار شد فهرستی از مشکلات و پیشنهادهای گردشگری به رییس‌جمهور ارائه شود تا در دولت پیگیری شود.

ضرغامی همچنین گفت: قانون وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مدت‌هاست آماده شده و به دولت فرستاده شده که در کمیسیون امور زیربنایی دولت درحال بحث است، مطمئنا این لایحه به صحن دولت آید به سرعت تصویب می‌شود. این قانون به محض این‌که به مجلس ارائه شود در اختیار همه قرار می‌گیرد و همه می‌توانند درباره آن اظهارنظر کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.