پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲

حسن روح‌الامین:

هنرمند جماعت باید به جامعه‌اش زندگی و آگاهی ببخشد و چراغی را برای جامعه روشن کند نه اینکه بنشیند عرق بخورد و غم و پکری‌اش را با جامعه به اشتراک بگذارد!

حسن روح‌الامین

سینماپرس: در برنامه «جریان» مطرح شد که جریان روشنفکری حاکم بر جامعه در حال تکثیر جریان فردگرایی در ایران است و سنت‌ها را هدف قرار داده است که مهمترین نمود این قضیه، در حوزه هنر است.

به گزارش سینماپرس، برنامه «جریان» با حضور حسن روح‌الامین هنرمند نقاش و محمد جواد استادی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای شامگاه سه‌شنبه ۲۴ آبان ماه از شبکه یک پخش شد. در این برنامه درباره فعالیت‌های حسن روح‌الامین در حوزه نقاشی دینی و ارزشی و انقلابی و عملکرد برخی هنرمندان در این حوزه سخن گفته شد.

محمد جواد استادی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای در سخنانی گفت: جریان روشنفکری حاکم بر جامعه در حال تکثیر جریان فردگرایی در ایران است و سنت‌ها را هدف قرار داده است که مهمترین نمود این قضیه، در حوزه هنر است و ما شاهد تولید هنر بومی ایرانی اسلامی نیستیم؛ البته آقای حسن روح‌الامین در این حوزه کار کرده‌اند اما تک کارهای او ضریب پیدا نمی‌کند. سینمای ایران باید به کارهای آقای روح‌الامین ضریب بدهد و در جامعه تکثیر شود. بچه‌های ما در مدارس چقدر کارهای آقای روح‌الامین را دیده‌اند و چقدر در کتاب‌های درسی ما این آثار نمود پیدا کرده است؟ حتی در کتاب‌های آموزش هنر نیز چنین رویکردی را شاهد نیستیم. به همین دلیل جریان روشنفکری همواره این گونه آثار را مورد اصابت قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر کسی همچون حسن روح‌الامین، در تئاتر یا دیگر حوزه‌های هنری پیدا می‌شد با برچسب زدن‌ها تلاش می‌کنند که او را به حاشیه ببرند، توضیح داد: این در حالی است که متأسفانه جمهوری اسلامی ایران بیشترین پول را به همین قشر روشنفکر داده و خرج آنها کرده که علیه خودش کار کنند. هنرمندانی که به آنها هنرمند حکومتی می‌گویند، باید بیایند و بگویند چقدر از حکومت پول گرفته‌اند!؟ اتفاقاً کسانی که در جشنواره‌های داخلی جایزه و پول گرفتند و در این شرایط معاند شده‌اند، حاشیه امن دارند و به راحتی هر کاری که دلشان بخواهد می‌کنند و اکثراً خلاف ارزش‌های مملکت ظاهر می‌شوند و هر صحبتی که می‌خواهند، انجام می‌دهند. از طرف دیگر هنرمند ارزشی ما برای گذران زندگی‌اش مانده است.

بچه مسلمان‌هایی که در این شرایط کاری نمی‌کنند!

حسن روح‌الامین نیز با تأیید این سخن، گفت: گلایه این مساله و دعوا را باید از بچه مسلمان‌هایی کرد که در این شرایط کاری نمی‌کنند. امام خمینی (ره) در جایی می‌فرمایند «همه این‌هایی که می‌گویند درود بر خمینی، اگر بگویند مرگ بر خمینی؛ برای من فرقی ندارد.» من هم همان چیزی هستم که هستم. اگر یک نقاش قلم را فروخته باشد، وقتی بگویند برای فلان شهید کار کند پول می‌گیرد و کار می‌کند اما من با عشق کار می‌کنم، با عشق برای زنده نگاه داشتن یاد حاج قاسم سلیمانی کار می‌کنم. منِ نقاش وقتی می‌خواهم کار کنم نیاز به سوژه دارم و هیچ سوژه‌ای به عقیده من بهتر از ائمه اطهار نیست؛ کدام انسان والاتر از علی (ع) و حسین (ع) و … هستند و برایم هم مهم نیست که کسی این آثار را خریداری نکند. مهم این است که یک هنرمند به خودش دروغ نگفته باشد و برای انجام کارش خلوص داشته باشد. من خودم می‌دانم قلمی که می‌زنم، برای چه هدفی می‌زنم و اصلاً قصد هم ندارم برای کسی توضیح دهم که چرا این نوع کار را انجام می‌دهم چون خودم می‌دانم چه کار می‌کنم.

شهید آوینی کاری کرد که ما صاحب معرفت سینمایی شدیم

استادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: درست است که ما از تکنیک‌های غرب استفاده می‌کنیم اما هنر ما اینقدر ظرفیت معرفتی دارد که حتماً باید بنیادهای نظری برای آن تدوین شود و به اعتقاد من، این کار را شهید مرتضی آوینی کرد؛ شهید آوینی کاری کرد که ما صاحب معرفت سینمایی شدیم. یک مثال خیلی ساده بزنم؛ ۷۵۰ سال هنر در حرم مطهر رضوی قرار دارد یعنی گنجینه‌ای عظیم از انواع هنرها در حرم رضوی موجود است، غربی‌ها از هر ده‌کوره‌ای یک مکتب هنری درست کرده‌اند و این در حالی است که ما ۷۵۰ سال هنر اسلامی را در گنجینه رضوی داریم و هنوز نتوانستیم یک مکتب فکری و هنری در حوزه هنر رضوی ایجاد کنیم که این هنر با مبنای علمی به دنیا عرضه شود!

جامعه ایرانی دچار تعارض در ارزش‌ها نیست، بلکه دائم در حال تلاش هستند که بگویند جامعه ایرانی در ارزش‌های دینی و بنیادی خودش دچار اختلال است وی تصریح کرد: یکی از وظایفی که ما در کنار سیاستگذاری باید دنبال کنیم، این است که ایده‌ها، دیدگاه‌ها و توانمندی‌هایمان را به صورت نظری تدوین و به دنیا عرضه کنیم. آیا تاریخ هنر انقلاب را نوشتیم؟ یا کجا عرضه کردیم؟ این نوع اتفاقات و جریانات باید بیفتد تا راه به جای مطلوب برسیم.

این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به حوادث اخیر و ناآرامی‌ها در حوزه هنر، بیان کرد: اینگونه اتفاقات به نظر من گذرا است و نباید جدی گرفته شود و جامعه ایرانی دچار تعارض در ارزش‌ها نیست، بلکه دائم در حال تلاش هستند که بگویند جامعه ایرانی در ارزش‌های دینی و بنیادی خودش دچار اختلال است. در حالی که پیمایش‌های اجتماعی نشان می‌دهد اختلالی در دینداری جامعه ایرانی ایجاد نشده است. با وجود هجمه‌ای که غرب از طریق فضای مجازی اعمال می‌کند اتفاقی قابل تأمل نیفتاده بلکه کنش‌هایی احساسی بروز کرده که با مدیریت درست در حوزه فرهنگی و آگاهی بخشی و معرفت افزایی به مرور زمان حل خواهد شد.

روح‌الامین در پایان خطاب به همکاران خود گفت: «هنر» در همه عرصه‌های بروزش، امانت الهی است و خیانت در امانت کردن، نیاز به پاسخگویی دارد. هنرمند جماعت باید به جامعه‌اش زندگی و آگاهی ببخشد و چراغی را برای جامعه روشن کند نه اینکه بنشیند عرق بخورد و غم و پکری‌اش را با جامعه به اشتراک بگذارد، نه اینکه قمار کند و ببازد و ناراحتی‌اش را به اشتراک بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.