سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی/۱۱

کوشکی: مقصود از بین المللی بودن جشنواره چیست؛ یک بخش تزئینی و حاشیه ای و یا ترویج گفتمان و ارزش های انقلاب اسلامی؟

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که پس از سال ها قرار است به صورت بین المللی برگزار شود در خصوص الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی گفت: متأسفانه آنچه تا امروز در جشنواره فجر انقلاب شاهد بودیم شناسایی و ترویج و تقدیر آثار سینمای انقلاب نبوده و حتی در برخی مواقع به واسطه حضور برخی فیلم های ناشایست ارزش های انقلاب اسلامی نیز در این جشنواره زیر سوأل رفته است از این رو پرسش مهمی که مطرح می شود این است که کسانی که در حال حاضر بر اریکه وزارت ارشاد تکیه زدند مقصودشان از بین المللی بودن جشنواره چیست؛ یک بخش تزئینی و حاشیه ای و یا ترویج گفتمان و ارزش های انقلاب اسلامی؟

داور سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده واقعاً نمی دانم مقصود برخی افراد از اینکه عنوان می کنند جشنواره فجر جشنواره ای بین المللی است دقیقاً چه چیزی هست؟ آیا مقصود برگزارکنندگان مشابه همان جشنواره های بین المللی است که سال های قبل شاهد بودیم که تنها از تعدادی فیلمسازان جهانی دعوت می شد و آثارشان را نمایش می دادند و داوری می کردند و در نهایت هم به آن ها جایزه می دادند؟

وی ادامه داد: اگر مقصود و هدف دست اندرکاران جشنواره فجر انقلاب از عنوان بین المللی چنین باشد مشخص می شود که دیدگاه آن ها نسبت به بین المللی بودن این رویداد سینمایی نگاهی عامیانه است که هیچ ارتباطی با عنوان ارزشمند فجر انقلاب اسلامی ندارد.

کوشکی سپس با بیان اینکه وقتی نام فجر انقلاب اسلامی در کنار جشنواره می نشیند به معنای آن است که آثار حاضر در این رویداد سینمایی باید ارزش ها و مطالبات حوزه فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی را پوشش دهند اظهار داشت: آثاری که از سایر کشورهای دنیا در این جشنواره پذیرش می شود نیز همگی باید به ارزش ها و معیارهای انقلاب اسلامی نزدیک باشند و آرمان های انقلاب در آن ها مشخص باشد.

مدیر سابق دفتر هنر و ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: متأسفانه تا امروز ما شاهد چنین اتفاق خجسته ای در جشنواره فجر انقلاب نبودیم که آثار حاضر در این رویداد صرفاً بر اساس محورهایی نظیر استکبارستیزی، ظلم ستیزی، عدالت خواهی، حمایت از مستضعفین و... که همگی به عنوان ارزش های انقلاب اسلامی شناخته می شوند باشند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: بی تردید همه آثار حاضر در جشنواره فجر باید حداقل های هنری و فنی را داشته باشند اما موضوعات و محتوای این آثار در اهمیت بیشتری قرار دارد و دست اندرکاران جشنواره باید آثاری را پذیرش کنند که موضوعات شان با عنوان فجر انقلاب همخوانی و قرابت داشته باشد.

وی در پایان این گفتگو افزود: بی تردید یکی از الزامات برگزاری جشنواره بین المللی که در تراز انقلاب اسلامی باشد این است که بخش بین الملل این رویداد دکوری و حاشیه ای نباشد؛ این مهم است که بخش بین الملل به عنوان محلل سایر بخش های نامناسب در این رویداد گنجانده نشوند و مدیران و سیاست گذاران سینمایی ولو اینکه فیلم هایی به تعداد اندک در جشنواره شرکت کنند باید گزینش شان بر اساس ارزش های انقلاب اسلامی باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.