یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸

واکنش قابل تامل «معاون دادستان کل کشور» در رابطه با یک فیلم «ضد قصاص»؛

ترکی: یک حکم بسیار مترقی در قانون مجازات اسلامی اضافه شده که مناسب بود در این فیلم به آن پرداخته می‌شد

فیلم سینمایی «پرونده باز است»

سینماپرس: دکتر ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور در اظهار نظری قابل تامل و پس از تماشای فیلم ضد قصاص «پرونده باز است» عنوان کرد که این اثر سینمایی در حد خودش مناسب بود!

به گزارش سینماپرس، «پرونده باز است» عنوان یکی از تولیدات سینمایی عرضه شده در «بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» است که همانند برخی آثار تولید شده در سال‌های اخیر به سراغ موضوع «قصاص» رفته و با یک فیلمنامه بسیار ابتدایی و در یک فُرم ناقص سینمایی سعی دارد تا در حد بضاعت خود در معارضت با «حدود الهی» ظاهر شده و در ابعاد این «حکم الهی» شبهه‌افکنی کند! اثری به شدت سیاه و تاریک که با پایان باز خود سعی می‌کند تا طیف‌های مختلف از مخاطبان سینمایی خود را به پلیدی و پلشتی «حدود الهی» باورمند سازد و «ناکارآمدی سیستم قضایی جمهوری اسلامی» را از حنجره بازیگر نوجوان اثر آنچنان فریاد زند که موجب «ایجاد نفرت» در پس تفکرات ذهنی هر بیننده‌ای از «حاکمیت دینی» گردد.

اما دکتر ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور بعد از تماشای فیلم «پرونده باز است» به کارگردانی کیومرث پوراحمد گفت: فیلم «پرونده باز است» فیلم مناسب و تأثیرگذاری بود البته در حد دانش اندک من می‌توانست بهتر و فاخرتر ساخته شود. برخی از ظرایف حقوقی و قانونی بهتر و دقیق‌تر می‌توانست در فیلم لحاظ شود. موضوع آموزش نظام دادرسی کشور و قوانین مربوط به قصاص و حالت کیفری بهتر می‌توانست در فیلم تبیین شود، فیلم اما در حد خودش مناسب بود.

وی افزود: پرداختن به یک مساله اجتماعی و انسانی بسیار حائز اهمیت است. تشویق صلح و دوستی و گذشت که جزو لاینفک فرهنگ ایرانی است در این فیلم به خوبی مشاهده می‌شد. در مجموع فیلم را مناسب ارزیابی می‌کنم.

ترکی گفت: من به سینما علاقه‌مند هستم و فیلم زیاد می‌بینم. آخرین فیلمی که دیدم علاوه بر فیلم‌های رسانه ملی فیلم «مصلحت» بود، این فیلم را برای گرفتن مجوز نشر دیدم. فیلم را قبلاً تهیه کرده بودند و برای گرفتن مجوز نشر به ما دادند. فیلم ابعاد قضائی و حقوقی داشت و با اصلاحاتی که به لحاظ حقوقی داشت فیلم مناسب و تأثیرگذاری است. پرداختن به موضوع عدالت از موضوعات بسیار تأثیرگذار جامعه است.

ترکی درباره ارتباط تبیینی سینما و قوه قضا عنوان کرد: مسائل و پدیده‌های اجتماعی روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند و نمی‌تواند بدون تأثیر باشد. نظام آموزش، فرهنگ و هنر به ویژه سینما قطعاً در فرهنگسازی تاثیرگذاراست. سینما می‌تواند قطعاً در اصلاح نظام اداری و در تغییر نگرش‌ها تأثیرگذار باشد. من به عنوان یک قاضی در موارد زیادی سر صحنه قصاص حاضر شدم. در خیلی از موارد اولیای دم گذشت کرده‌اند و خاطره بسیار خوبی شکل گرفته است. در مواردی هم حکم قانونی که حق اولیای دم است و قصاص اتفاق افتاده است. فکر نمی‌کنم افرادی که حکم قصاص را اجرا کرده‌اند با اینکه حق آنها بوده است و قانون به آنها این اجازه را داده است آن رضایت خاطر و آرامش افرادی را که گذشت کرده‌اند را داشته باشند. لذا تبیین این موارد قطعاً می‌تواند تأثیرگذار باشد.

ترکی در مورد پیچیدگی مساله قصاص در پرونده‌های قتلی که نوجوانان قاتل هستند عنوان کرد: کار قضا مساله پیچیده‌ای است، تشخیص مساله بسیار حائز اهمیت است، تطبیق موضوع با قانون بسیار مهم است. در مجموع دانش و مهارت قاضی در موضوع بسیار حائز اهمیت است. درباره اطفال و نوجوانان ما در قوانین کیفری تحولات مثبتی داشته‌ایم. از جمله در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ چند اتفاق خوب افتاده است.

وی در مورد هماهنگی فیلم «پرونده باز است» با احکام قضائی توضیح داد: یک حکم بسیار مترقی و مناسب در قانون مجازات اسلامی در سال ۹۲ اضافه شده که مناسب بود در این فیلم به آن پرداخته می‌شد. ماده ۹۱ قانون است که در این حکم به دادگاه اختیار داده است در امور جرایم حدی و قصاص دادگاه در مورد افراد بالغ زیر ۱۸ سال کامل با بررسی وضعیت روانی آنها چنانکه به رشد کامل عقلی و روانی نرسیده باشند یا حرمت آن رفتار ارتکابی را به درستی درک نکرده باشند به جای صدور حکم حد یا قصاص مجازات‌های مربوط به اطفال و نوجوانان را جاری سازد و این قوانین بیشتر جنبه اصلاحی دارد تا تنبیهی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.