دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

گفتگوی مدیر بخش بین الملل جشنواره فلیم «ایثار» با سینماپرس؛

منتظمی: امروزه نیازمند ظرفیت هایی هستیم که شمقدری زمان ریاستش در سازمان سینمایی در اختیار حاج نادر گذاشت

غلامرضا منتظمی در نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم ایثار

سینماپرس: غلامرضا منتظمی گفت: رایزن های فرهنگی و مقامات سیاسی کشورهای منطقه مهمان جشنواره فیلم ایثار هستند.

منتظمی که پژوهشگر، فعال سیاسی و فرهنگی و بنیان گذار کنفرانس بین المللی افق نو که سمت مدیر بخش بین الملل جشنواره فیلم ایثار را دارد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما از ماه ها قبل تماس هایی را با سفارتخانه های کشورهای منطقه داشتیم و از کشورهایی که گرایشات شان در حوزه مفاهیم ارزشمندی همچون ایثار، شهادت و مقاومت با ما همخوانی داشت دعوت کردیم تا در ایام برگزاری جشنواره فیلم ایثار در مشهد مقدس حاضر شوند. به علاوه ما میزبان سینماگرانی از آمریکا، سوریه، عراق، بوسنی و هرزگووین و... نیز در این رویداد سینمایی هستیم.

منتظمی ادامه داد: خوشبختانه کشورهای زیادی نظیر سوریه، عراق، افغانستان و... اعلام آمادگی کردند تا نمایندگان خود را که شامل رایزن های فرهنگی، مقامات سیاسی و... می شوند به جشنواره بفرستند. به علاوه تاکنون ۱۵ مهمان خارجی در جشنواره حضور پیدا کردند که از جمله آن ها یک سینماگر آمریکایی است که عضو هیأت انتخاب ما بوده است. ما همچنین در حال حاضر میزبان سینماگرانی از عمان، یمن، سوریه و عراق نیز هستیم که باسل خطیب سینماگر معروف سوری یکی از سرشناس ترین آن ها است.

مدیر بخش بین الملل جشنواره فیلم ایثار در پاسخ به این پرسش که تا این لحظه میزان استقبال از بخش بین الملل این جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید اظهار داشت: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از اکران آثار صورت گرفته و علاوه بر نمایش فیلم ها سایر برنامه های جانبی جشنواره از جمله سخنرانی آقای رحیم پورازغدی بسیار مورد توجه قرار گرفته است چرا که ایشان در سخنرانی درخشان خود منشور هنری و سینمایی نابی را ترسیم کردند که شاهکار بود. البته ایشان در هر موضوعی که وارد می شوند تصویر استثنایی ارائه می دهند و مهمانان خارجی ما که ترجمه سخنان ایشان را می شنیدند مبهوت شده بودند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: همه به خوبی آگاهیم که جریان هایی هستند که برای تخریب هنر و اخلاق و خانواده تلاش می کنند و ما موظف هستیم در سینما و با زبان هنر با این جریان ها مقابله کنیم.

منتظمی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما پس از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره های ریز و درشت و متعدد آیا ما موفق شده ایم که اندیشه های ناب حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و آرمان های انقلاب اسلامی را توسط تولیدات سینمایی به جهانیان عرضه کنیم تصریح کرد: ما تنها کشور کره زمین هستیم که همواره با تهدیدات زیادی روبرو شده ایم که در تاریخ این سرزمین سابقه نداشته؛ یک دوره ای جنگ ۸ ساله بود و علاوه بر آن شاهد جنگ های منطقه ای بوده ایم؛ چون جنگ نظامی ملموس است و آن را حس می کنیم برایش سرمایه گذاری و ظرفیت سازی می کنیم و پرداختن به آن اولویت و دستور کار مسئولان کشور می شود اما متأسفانه برای جنگ فرهنگی و رسانه ای که در حال حاضر درگیر آن هستیم کسی چاره ای نمی کند.

وی متذکر شد: ما در حال حاضر شاهد یک جنگ اساسی در کشورمان هستیم؛ یک جنگ فرهنگی بزرگ که تأثیرات مخربانه آن به مراتب از جنگ نظامی بیشتر است. دشمنان همین الآن برنامه های زیادی برای ما دارند. اما پرسش اینجا است که آیا جنگ نرم جزو اولویت های فوری و استراتژیک مسئولان هست؟ متأسفانه این مورد توجه نیست و سیستم اجرایی به آن نمی پردازد. ما از این ناحیه به شدت ضعیف هستیم و به همین علت از دشمنان ضربه می خوریم.

منتظمی تأکید کرد: ابزار جنگ نرم محتوا است. محتوا باید در بسته بندی خوب که از نظر تکنیک و فنی و قابلیت های هنری برخوردار باشد تولید شود تا ما با آن به دشمنان ضربه بزنیم. متدسفانه ما دائم در حالت پدافندی و دفاعی هستیم و این باعث مستهلک شدن مان شده است. ما در این ۴۵ سال به بسیاری مسائل استراتژیک توجه نکردیم و همین باعث آسیب جدی شده است. ما به کرات آسیب و ضربه را از جنگ نرم خوردیم و در آینده نیز خواهیم خورد.

مدیرعامل موسسه افق نو خاطرنشان کرد: مهمات اصلی ما در مواجهه و مقابله اساسی با دشمن این است که ظرفیت های هنرمندان ما را شناسایی کرده و از آن ها استفاده بهینه کنیم. ما باید از هنر سینما چالش های بزرگ و اساسی برای دشمنان مان درست کنیم. ما باید هرچه سریع تر در حوزه فرهنگی و هنری از حالت پدافندی و انفعالی خارج شویم چرا که اگر این کار را نکنیم مرتب باید هزینه های گزافی بدهیم.

وی سپس با بیان اینکه در اروپا و سایر کشورهای دنیا صدها جشنواره سینمایی وجود دارد که دشمنان از آن ها جهت ضربه زدن به کشور ما استفاده می کنند اظهار داشت: آن ها در همین جشنواره ها هنرمندان ما را شناسایی می کنند و آن ها را به سمت خود جذب می کنند تا بر اساس اهداف و امیال آن ها مبادرت به فیلمسازی کنند. ما نباید بیش از این به دشمنان اجازه این کار را بدهیم.

منتظمی ادامه داد: آیا کشوری به اندازه ایران دارای ظرفیت نیست که با دشمنان خود به مقابله برخیزد؟ چرا ما دائم از دشمن ضربه می خوریم؟ ما باید لجستیک و نیرو بگذاریم و از هنرمندان خود حمایت کنیم تا آثار درخشانی را تولید کرده و فرهنگ ناب ملی و دینی و انقلابی ما را به دنیا مخابره کنند و اگر چنین نکنیم با بحران اساسی روبرو خواهیم شد.

وی یادآور شد: امروزه نیازمند ظرفیت هایی هستیم که جواد شمقدری در زمان ریاست سازمان سینمایی در اختیار حاج نادر گذاشت و ایشان کنفرانس افق نو و مبحث هالیوودیسم را در سینمای ایران راه اندازی کرد و بعدها به همین علت توسط دشمنان ترور بیولوژیکی شد. ما نیازمند افرادی مانند شمقدری هستیم که این ظرفیت ها را برای هنرمندان متعهد و متخصص و دغدغه مند به وجود آورند.

منتظمی در پایان این گفتگو افزود: وزیر ارشاد فکر نکند اینجا سریلانکا یا مالزی و اندونزی است! این اشتباه بزرگی است چرا که ما با کشورهای دنیا متفاوتیم. شعار دادن فایده ندارد و ما نیازمند توجه اساسی مدیران فرهنگی و سینمایی هستیم. ما کلان کشوری هستیم که در حال جنگ با اسرائیلیم و آن ها نظام جهانی را رو در روی ما قرار داده اند. توجه مدیران فرهنگی و سینمایی ما به این مسائل همواره ضعیف بوده و ظرفیتی درست نکردیم که بتوانیم طرح های نابی را برای مقابله با دشمنان قسم خورده مان پیاده سازی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.