سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

لزوم تنوع ژانر در سینما/۱

شمس: یکی از علت های قهر مردم از سالن های سینما عدم تنوع ژانر است

روح انگیز شمس

سینماپرس: روح انگیز شمس کارگردان سینما گفت: سینمای ایران در حال حاضر سرشار از فیلم های سیاه اجتماعی و کمدی مبتذل شده است.

روح انگیز شمس کارگردان سینما و استاد دانشگاه در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: سینمای ایران در حال حاضر سرشار از فیلم های سیاه اجتماعی و کمدی مبتذل شده و این اتفاق برای آینده هنرهفتم بسیار خطرناک است به ویژه آنکه تنها فیلم های سیاه به اسم سینمای ایران در جشنواره های جهانی حضور پیدا می کنند و تصویری مخدوش از ایران به دنیا ارائه می دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «پسرعمو، دخترعمو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی و سینمایی ملزم و موظف هستند که از تولید فیلم ها با مضامین و ژانرهای متنوع حمایت کنند. سینمای امروز ایران اغلب در اختیار دو ژانر کمدی و اجتماعی است که متأسفانه در ژانر کمدی اغلب فیلم ها سطحی و نازل هستند و در ژانر اجتماعی هم تنها فلاکت زدگی و بیچارگی به تصویر کشیده می شود.

وی ادامه داد: شاید یکی از علت های قهر مردم از سالن های سینما عدم تنوع ژانر باشد؛ اگر کسی به فیلم های علمی-تخلیی، پلیسی، جنایی، معمایی، اکشن، ترسناک، خانوادگی و... علاقمند باشد اثر مورد نظر خود را از میان سبد فیلم های تولید شده در سینمای کشور پیدا نمی کند و همین باعث می شود از رفتن به سینما صرف نظر کند.

شمس با بیان اینکه متخصصان و کارشناسان از وضعیت سینما شاکی هستند اظهار داشت: یکی از پرسش هایی که امروز به کرات مطرح می شود این است که مردم چرا می روند و این فیلم های سطحی و سخیف را می بینند؛ خوب وقتی مدیران سینمایی برای مخاطب خوارک فرهنگی مناسب تهیه نمی کنند معلوم است که مخاطب مجبور می شود به تماشای آثار نازل و سطحی بنشیند.

این سینماگر متذکر شد: مدیران سینمایی تردید نکنند که لزوم ادامه حیات سینما حمایت از ژانرهای متنوع است و اگر این اتفاق رخ ندهد تا کمتر از ۱۰ سال آینده هیچ اثر و نشانی از سینمای شریف ایران باقی نمی ماند.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنده به عنوان یک سینماگر حقیقتاً ناراحتم از اینکه سینمای ایران با یک سری آثار سیاه اجتماعی در جشنواره های جهانی شناخته می شود. متأسفانه برخی سینماگران با حمایت مدیران به سمت نشان دادن تلخی ها و چرک های جامعه می روند و غربی ها هم تنها به این نوع فیلم ها بها می دهند؛ این روند و نگرش در سینما مستلزم تغییر اساسی است و مسئولان سینمایی باید برای یک بار هم که شده اثرگذاری خود را در این راستا نشان داده و تغییرات اساسی و بنیادین در سینمای کشور به وجود آورند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.