سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

لزوم تنوع ژانر در سینما/۶

گمرکی: کمتر تهیه کننده و سرمایه گذاری جرأت می کند به سمت تولید فیلم های متنوع برود

غلامرضا گمرکی

سینماپرس: غلامرضا گمرکی تهیه کننده سینما گفت: برخی قوانین در وزارت ارشاد دست و پای سینماگران را برای تولید فیلم در ژانرهای متنوع بسته است.

غلامرضا گمرکی تهیه کننده سینما در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: برخی قوانین در وزارت ارشاد دست و پای سینماگران را برای تولید فیلم در ژانرهای متنوع بسته و از این رو سرمایه گذاران تلاش می کنند روی فیلمنامه هایی سرمایه گذاری کنند که برایشان ریسک کمتری داشته باشد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «دیدار در استانبول» و «آقای سانسور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه شرایط در سینمای کشور ما به گونه ای است که کمتر تهیه کننده و سرمایه گذاری جرأت می کند به سمت تولید فیلم های متنوع برود؛ همه دنبال کارهای امتحان پس داده اند. خود بنده فیلمنامه های زیادی به دستم می رسد که کیفیت بالایی دارند اما چون کمی نسبت به آنچه در سینمای امروز مشاهده می کنیم متفاوت است در خصوص تولید آن ها مردد هستم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از معضلا ما هم هزینه بالای ساخت فیلم ها است. قطعاً یک فیلم علمی-تخیلی یا یک فیلم اکشن و یا فیلمی ورزشی هزینه تولید بالاتری نسبت به فیلم های کمدی و اجتماعی آپارتمانی دارد. نکته قابل تأمل اینجا است که اگر سرمایه ساخت این قبیل فیلم ها هم فراهم شود برخی خطوط قرمز و اذیت ها در وزارت ارشاد مانع تولید این قبیل آثار می شوند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه دولت جهت دهی کرده تا نگاهی کاسبکارانه در سینما رواج پیدا کند تصریح کرد: متأسفانه این روزها بحث فروش یک فیلم بیش از ارزش هنری و کیفی فیلم برای برخی افراد دارای اهمیت است. دولت روی فیلم های سرمایه گذاری های چند ده میلیاردی می کند که اغلب درخور نیستند و ضعف شدید و فاحش در فیلمنامه های شان دارند اما نگاه کاسبکارانه باعث تولید این آثار می شود.

گمرکی متذکر شد: این اتفاق در حالی است که ما جوانان مستعد و خلاق زیادی داریم که فیلمنامه های خارق العاده ای دارند اما به دلیل عدم داشتن حامی و پشتیبان از سوی دولت حمایت نمی شوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «ذوب شدن پادشاه» و «تارزن و تارزان» با انتقاد شدید از بروکراسی پیچیده اداری در روند تولید فیلم تصریح کرد: هیچ کس دلش به حال ملت نمی سوزد و دروغ می گویند! جوانان مستعد له له پول می زنند! بنده حداقل هفته ای یک بار مراجعه دارم و فیلمنامه های عالی برایم می فرستند، قصه های خوب می فرستند اما فارابی رد می کند، حوزه رد می کند، ارشاد رد می کند، این یعنی باندبازی در سینما!

وی تأکید کرد: دولت برای ساخت فیلم های خاص در حتی در ژانرهای تاریخی، دینی و... سخت گیری دارد. دولت موظف است بودجه این قبیل فیلم ها را فراهم کند اما این کار را انجام نمی دهد.

این تهیه کننده پیشکسوت در پایان این گفتگو افزود: سینما سال ها است در کشور ما مرده؛ این سینمایی که در آن دنبال برخی سوپراستارها هستند و به قصه اهمیت نمی دهند فایده ای ندارد. ما در سینمای مان مشکلات بسیار زیادی داریم و بنده شخصاً امیدی به بهبود اوضاع هنرهفتم ندارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.