شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

قائم مقام وزیر ارشاد:

در دنیای جدید باید فرصت‌محور و با دغدغه تولید محتوای فرهنگی پیش رفت/از احکام نوشته شده «برنامه هفتم» تا به امروز راضی هستیم

سیدمحمد هاشمی

سینماپرس: جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که پیگیر احکام قضایی هنرمندان هستیم گفت: دغدغه محتوایی عجیبی در خانواده‌های ایرانی وجود دارد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمد هاشمی در گفت و گو با ایرنا درباره احکام قضایی صادر شده برای برخی از هنرمندان در چند ماه اخیر و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری در این ارتباط اظهار داشت: واقعا پیگیر این مساله هستیم و قول هم گرفتیم و همچنان پیگیری می‌کنیم تا به سرانجامی برسد.

وی افزود: به طور مصداقی، مساله سعید روستایی و آزاده صمدی را چندین بار پیگیری کردیم. چند مورد حکم بود که خیلی پیگیری کردیم و الحمدالله درست شده است. من باید از مسوولان قوه قضاییه خیلی تشکر کنم و کارها را طبعا از طریق آنها پیگیری می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که هنرمندان را آگاه و همراه نسبت به این‌که رفتار کاملا حقوقی داشته باشند مطلع کنیم تا با مشکل حقوقی مواجه نشوند. گاهی هم هنرمندی کاری می‌کند که دستگاه قضایی ورود و تا جایی که ممکن است و ناظر به شرایط، برای شخصیت‌ها و نظیر اینها حکمی صادر شده است. در مجموع تلاش خودمان را انجام می‌دهیم.

از گفت و گوهای ساترایی چه خبر؟

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بحث ساترا و گفت و گوهای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما هم گفت: در مورد مساله صوت و تصویر فراگیر، شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود و مصوبه‌ای داشت که در آن، نخست بین دو دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما تقسیم وظیفه کرد و به ریز هم به نکاتی اشاره و ساز و کاری برای حل اختلاف تعریف کرد.

هاشمی گفت: همزمان برای تصمیم نهایی و قطعی که ممکن است منجر به نهادسازی، آیین‌نامه‌نویسی‌های جدید و سیاستگذاری‌های بروز و متناسب با موضوع شود شورایی را تعبیه و تعریف کرده که وارد عمل شده و این کار را در چند ماه انجام دهد. اکنون، شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را شروع کرده و درباره مقدمات برگزاری آن با طرفین بحث و ذی‌نفعان و فعالان مختلف این عرصه گفت و گو می‌کند. پیشتر هم گفتیم ما در مساله صورت و تصویر فراگیر وزارت فرهنگ را مکلف و موظف می‌دانیم به تکالیف قانونی خود عمل کند. از زیر این بار هم نمی‌تواند شانه خالی کند.

وی افزود: حوزه‌هایی مانند سینما، تبلیغات و کتاب ذاتا در صورت و تصویر فراگیر و غیرصوت و تصویر فراگیر با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باز هم گفتیم و پیشنهاد کردیم تلقی ما این است که برای راهبری نهایی مساله صورت و تصویر فراگیر بهترین مدل که پیشتر هم جواب داده و به هر حال یک نهاد تنظیم‌گر خوبی بوده هیات نظارت بر مطبوعات بوده که می‌توان از آن نمونه‌برداری و گرته‌برداری کنیم و آن را در این مدت جاری و ساری در مدلی فرادستگاهی و فراقوه‌ای و مشارکتی عملی کنیم تا بتواند خیلی از مسایل را حل کند.

هاشمی اظهار داشت: در دنیای جدید و آمد و شدهای فناوری‌ها و پیشروی صنعت در حوزه‌های فناورانه خودش باید فرصت‌محور و با دغدغه تولید محتوای فرهنگی پیش رفت. این کاری است که باید همزمان با هم انجام دهیم وگرنه منجر به ناهماهنگی فرهنگی خواهد شد.

ظاهرا ۴۸ درصد مردم از نمایش خانگی استفاده می‌کنند که عدد قابل توجهی استوی درباره نشست‌هایی با ذی‌نفعان این حوزه و این که دغدغه‌های اصلی آنان چه بود و آیا مورد نظر قرار خواهد گرفت؟ گفت: دغدغه ذی‌نفعان فارغ از این که تایید یا تکذیب کنم این بود که در وهله نخست نگران نگاه تهدیدمحور و حذفی به خودشان هستند. اینها از حیث رقابت و این که احساس می‌کردند نهاد تنظیم‌گر رقیب آنهاست و ممکن است به چالش بیاندازد، همچنین از حیث غلبه نگاه اقتصادی و عدم مفاهمه فرهنگی ابراز نگرانی می‌کردند. به این معنا که احساس می‌کردند از فرهنگ عمومی فهمی برای خود دارند و ناظر به تولیدات آن را پیش می‌برند اما این مفاهمه توامان وجود ندارد و تفاوت تراز نگاهی وجود دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از آنجایی که نشست مزبور بر حسب دستور رئیس جمهوری تشکیل شده بود موارد به وزیر و از سوی وزیر به رئیس جمهوری انتقال داده شد و امید است با انتقال دغدغه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی که به عنوان کمیته نهایی این کارتعیین شده کار را به عنوان کسی که باید دغدغه اینها را مطرح کند، موارد ارائه خواهد شد.

وی گفت: البته همزمان، پایش‌های خوب میدانی در باب نگاه مردم به نمایش‌های خانگی داشتیم که پایش جالبی از میزان استفاده مردم که ظاهرا ۴۸ درصد مردم از نمایش خانگی استفاده می‌کنند که عدد قابل توجهی است. هم میزان استفاده و هم دغدغه مردم از حیث محتوا به نظرم در این پیمایش جالب بود.

دغدغه محتوایی عجیبی در خانواده‌های ایرانی وجود دارد

وی تصریح کرد: همزمان، دغدغه محتوایی عجیبی در خانواده‌های ایرانی وجود دارد که جذاب است. گاهی برخی فکر می‌کنند با عبور از خط قرمزها، فیلم‌ها جذاب‌تر می‌شود اما خانواده‌ها دوست دارند با آرامشی همانگونه که تلویزیون را نگاه می‌کنند نمایش خانگی را هم ببینند.

گاهی برخی فکر می‌کنند با عبور از خط قرمزها، فیلم‌ها جذاب‌تر می‌شود اما خانواده‌ها دوست دارند با آرامشی همانگونه که تلویزیون را نگاه می‌کنند نمایش خانگی را هم ببینند

هاشمی درباره سفرهای استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاثیرگذاری این سفرها در کنار سفرهای استانی رئیس جمهوری در اجرایی شدن مصوبات گفت: یک رویکرد خوبی را آقای رئیس جمهوری و تیم سفر رئیس جمهوری اتخاذ کرده و از ابتدای دولت هم این بوده که پروژه‌های فرهنگی بر زمین مانده را به عنوان مصوبات سفر مصوب و تامین اعتبار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از هفت هزار میلیارد تومان تاکنون مصوبات سفرهای استانی است. اینها یک ساله نیستند و به تدریج تزریق بودجه انجام می‌شود. درصدی هم انجام شده و نزدیک به ۳۰ رونمایی و افتتاح و تکمیل پروژه‌ها را داشتیم. این سفرها، سفرهای پربرکتی برای حوزه فرهنگ و هنر بوده و تقریبا هیچ سفری نداریم الا این‌که در حوزه فرهنگ هم مصوبه‌ای برای تکمیل پروژه‌های عمرانی محقق شود. البته همیشه خواهش ما از تیم ریاست جمهوری این بود که در کنار پرداختن به تکمیل پروژه‌های عمرانی که عدد قابل توجهی است به میزانی و حتی بخشی از آن برای تولید محتوا و حمایت‌های فرهنگی در استان محقق شود که باعث رونق مضاعفی در حوزه فرهنگ استان‌ها خواهد بود.

۹۰ هزار نفر ایرانی در نمایش عظیم الهی وحی شرکت کردند

وی درباره حج هم گفت: امسال برای نخستین سال بعد از مشکلات متعددی اعم از کرونا و غیر آن بود که سفر حج با ظرفیت کامل خود برگزار می‌شد. ۹۰ هزار نفر ایرانی در این نمایش عظیم الهی شرکت کردند.

هاشمی خاطرنشان کرد: امسال زحمات خیلی خوبی را سازمان حج و زیارت ما کشید. نشستی اخیرا در فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی داشتیم که تقریبا جلسه بسیار خوبی بود که به اتفاق از بخش اجرایی حج اظهار رضایت و از سازمان حج و زیارت تشکر داشتند. مدیر خوب جهادی میدانی هم امروز در راس این سازمان حضور دارد که برآمده از سازمان است و این کار را مدیریت می‌کند.

وی افزود: امسال با وجود این‌که ما سختی‌هایی داشتیم اما الحمدالله توفیقاتی خوبی هم به دست آوردیم. با توجه به این‌که نزدیک به ۴۰ هزار نفر از حاجیانی که از سال ۹۹ تاکنون در نوبت بودند و در لیست قرار گرفتند یکی از سال‌هایی بود که میانگین سنی حجاج ایرانی میانگین بالایی نزدیک به ۶۰ سال بود و زحمت و توجه ویژه اجرایی، تغذیه‌ای و پزشکی را به دنبال داشت. با این‌که بالاترین سن را داشتیم اما از حیث مشکلات بیمارستانی و فوتی کمترین میزان را در سال‌های گذشته داشتیم.

با این‌که بالاترین سن را داشتیم اما از حیث مشکلات بیمارستانی و فوتی کمترین میزان را در سال‌های گذشته داشتیم

هاشمی گفت: در حوزه حمل و نقل هم از ایران برای نخستین بار تمام تامین با ناوگان داخلی صورت گرفت و پروازها با این ناوگان انجام شد و لازم است از وزیر راه و شهرسازی تشکر کرد که این همکاری خوب را با مجموعه سازمان حج و زیارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت و امسال برای نخستین بار در سرزمین عربستان سه هزار نفر از حجاج مدینه غرب داشتیم که با قطار سریع‌السیر از مدینه و مکه جابجا شدند که فاصله حدود ۷ ساعته دارد ولی این قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت این فاصله را به دو ساعت کاهش داد که اتفاق خوبی بود.

هاشمی ادامه داد: البته این کار آزمایشی انجام شد انشالله در سفر بعد حدود ۲۰ هزار نفر مدینه بعد هم به این جابجایی اضافه می‌شود که در رفع خستگی زوار کمک می‌کند. از حیث اجرایی هم در مباحث اسکان و هتل و امثال اینها نیز توفیق‌های خوبی به دست آمد. سازمان حج و زیارت چون در سال‌های گذشته عمره نداشت فقط برای حج تمتع می‌رود و قرارداد می‌بندد در صورتی که کشورهای دیگر که عمره دارند قراردادهای سه چهار ساله و طولانی می‌بندند. با وجود این محدودیت نیز باز توفیقات خوبی داشتیم.

خبر خوشی به زودی به مردم خواهیم داد

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور مجلس، حقوقی و استان‌ها گفت: در حوزه‌های مختلف اجرایی هم که تکلیف حوزه سازمان حج و زیارت بوده خروجی خوبی داشتیم. رضایت عمومی هم از طرف کسانی که در سفر پربرکت حج بودند و هم در دستگاه‌های اجرایی وجود داشت. در خصوص حج عمره هم ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم. قرار بود در ابتدا روابط دیپلماتیک به طور رسمی شروع شود و بعد از آن سفرهای حج عمره هم آغاز شودکه این را هم پیگیر هستیم و خبر خوش را هم به زودی به مردم خواهیم داد.

قرار بود در ابتدا روابط دیپلماتیک به طور رسمی شروع شود و بعد از آن سفرهای حج عمره هم آغاز شودکه این را هم پیگیر هستیم

وی درباره احکام برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: تصویب احکام برنامه در مسیر خودش قرار دارد. همچنان در کمیسیون تلفیق است و به صحن نیامده است اما تا امروز با همدلی و مشارکت خوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه کمیسیون‌های فرهنگی و تلفیق و هیات رئیسه اینها، احکام نوشته شده احکام خوبی بوده است. هم از حیث تدابیری مانند کمک‌ها و تکالیف بودجه‌ای احکام خوبی رقم خورد هم یک‌سری بحث‌ها در مورد اصلاح ساختارها تکالیفی را تعیین کرده است. به موضوع نوجوان و فرهنگ عمومی پرداخت خوبی داشتند. تاکنون از احکام نوشته شده تا به امروز راضی هستیم و احساس می‌کنیم توفیقات خوبی بوده و انجام شده است.

هاشمی از جمله این احکام به بازسازی ساختارهای حوزه فرهنگ و مساله رصد فرهنگی و تکلیف جدیدی برای پیمایش‌های واقعی حوزه فرهنگ و تجمیع رصدی کشور اشاره کرد و افزود: در صوت و تصویر فراگیر مصوباتی داشتند. تکالیف خوبی به شورای عالی فضای مجازی در این حوزه شده تا اینکه نقش تنظیم‌گری را در حوزه سکوها ایفا کند. تقریبا پرداخت نهادی و بخشی بدی نداشته است. به مساله مسجد هم پرداخت خوبی داشتند و تا جای که اطلاع دارم خوب بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.