شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹

رئیس سازمان سینمایی:

برخی هنرمندان ما همچنان دچار غفلت هستند/سینماگران ما باید با زبان جهانی آشنا شوند

بازدید محمد خزاعی از خانه جشنواره چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی کشور در اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه بر گشایش افق های تازه همکاری درعرصه بین الملل تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست مشترک رئیس سازمان سینمایی با رایزنان جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه، با حضور حجت الاسلام مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز ( ۱۵ مهرماه) در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در این نشست گفت: نقشه راه ما در حوزه بین‌الملل مشخص و هدف‌گذاری شده و از بدو ورودم به سازمان سینمایی با برنامه‌ریزی و راهبردهای هدفمند کشورهای مورد هدف مان را تعیین کرده ایم و در همین راستا تعاملات و همکاری ها را آغاز کرده ایم.

وی ادامه داد: امروز حضور آثار در جشنواره های به صورت متقابل با همین رویکرد طراحی و تعریف شده است که البته این به معنای آن نیست که ما پذیرای آثار سایرکشورها نباشیم.

به گفته وی، این رویکرد، پیام روشنی دارد که ما باید چشم مان را بر روی کشورهای همسایه و ملت های منطقه که دارای میراث مشترک زبانی، آئینی و یا اعتقادی هستیم بیشتر باز کنیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه یکی از راه های برون رفت از انسداد در روابط بین الملل و مسیر نزدیکی ملت ها، کاربست دیپلماسی فرهنگی از طریق سینما و زبان تصویر است خاطرنشان کرد: متاسفانه، هنوز، خیلی ها، به کارکردهای واقعی سینما واقف نیستند.

وی اضافه کرد: سینمای ایران طی چهار دهه نتوانسته است به اهداف خود در حوزه بین الملل دست پیدا کند.

خزاعی تصریح کرد: سینمای ایران برای خروج از بن بست ها در بازارهای بین المللی و در جهت عرضه آثار و تجاری سازی محصولات جهت حضور جدی تر در بازارهای جهانی نیاز به تحول در ساختارها دارد.

به گفته وی، با روش های سنتی نمی توان در این بسترهای بین المللی حضور موثر داشت.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: برغم ارائه پیشنهادات و تاکیدات بنده در آغاز کار و بدو ورودم، همچنان، بسیاری حاضر به شکسته شدن این ساختارهای کهنه و نواندیشی در حوزه بین الملل نیستند.

وی ادامه داد: پخش کننده های بین المللی ما، همچنان در چرخه روش های رایج و سنتی فعال هستند و تلاشی برای حضور موثر و اقتصادی سینما در عرصه بین الملل نمی کنند.

خزاعی عنوان کرد: البته های طرح های زیادی در دست مطالعه و اقدام داریم که امیدوارم با بهره گیری از ظرفیت بخش های خصوصی و دولتی توامان، و با همکاری رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف شاهد گشایش افق های تازه در این زمینه باشیم.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که همه آثار سینمای ایران می توانند در بازار اقتصاد جهانی موفق باشند بلکه تاکید بر این نکته است که سینماگران ما باید با زبان جهانی آشنا شوند و آثارشان را با تکیه بر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و بر اساس استانداردهای بین المللی عرضه کنند.

به گفته وی، تولید مشترک یکی دیگر از راه های برون رفت از این وضعیت کنونی است.

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: درخواست بودجه قابل توجهی را برای آغاز تولیدات مشترک ارائه داده ایم که منتظر تصمیم گیری در سطوح بالاتر هسیتم اگر این بودجه و منابع تامین شود حداقل ۵ فیلم سینمایی مشترک را در دستور کار قرار خواهیم داد.

برخی هنرمندان ما همچنان دچار غفلت هستند/سینماگران ما باید با زبان جهانی آشنا شوند

وی خاطرنشان کرد: صادقانه عرض می کنم در حال حاضر، بودجه اندک سینما کفاف تولیدات داخلی را نمی دهد چه برسد به تولیدات مشترک بین‌المللی. در این مسیر قطعا خسته نشده و پیگیری خواهیم کرد تا پایان دولت سیزدهم شرایط را برای تولید مشترک و اکران آنها را در بعضی کشورهای منطقه و همسو هموار کنیم.

رئیس سازمان سینمایی بر اعلام آمادگی برای برگزاری هفته های فیلم و تعاملات با همه کشورها به خصوص کشورهای مورد هدف تاکید کرد.

وی ادامه داد: سینما باید روایتگر مظاهر تمدن جدید باشد و باید در شکل گیری این تمدن نقش ایفا کند. در این راستا رایزنان فرهنگی نقش به سزایی در توسعه فرهنگ ایرانی در خارج از مرزها دارد البته به محدودیت ها و مشکلات آنها آگاهیم.

خزاعی تصریح کرد: برای دستیابی به یک قدرت فرهنگی بزرگ در کنار توانمندی های نظامی و علمی، احتیاج به یک نگاه و همت ملی داریم. این دغدغه در میان مسئولان و هنرمندان ما وجود دارد اما باید جدی تر شود.

وی ادامه داد: قطعا سینماگران هم باید رویکرد و نگاهشان را به سمت ترویج مسایل ملی و غرور آفرین کشور متمرکز کنند و در این کارزار فرهنگی که شاهد سرقت برخی مشاهیر و بزرگان تاریخی و تمدنی و اسلامی این سرزمین هستیم تلاش کنند که این میراث و سرمایه های ملی حفظ شود.

رئیس سازمان سینمایی اشاره کرد: من در کشورهای مختلف جز نگاه ملی هنرمندان به تقویت مسایل داخلی و حفظ هویت فرهنگی و غرور ملی و احترام به پرچم ندیده ام اگر چه قاطبه هنرمندان ما این نگاه را دارند اما متاسفانه برخی همچنان دچار غفلت هستند.

وی گفت: ما برای هویت بخشی و معرفی درست ایران از طریق سینما آماده هرگونه همکاری با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی هستیم. تعاملات جدیدی در راه است البته نباید این تفاهم نامه ها محدود به امضا شود و باید دستاوردهای آن برای سینمای ایران و مردم احساس شود.

خزاعی گفت: قدردان همه سینماگرانی که برای ارتقای فرهنگ ایران زمین، سینمای ملی و دستاوردهای کشور تلاش می کنند، هستیم

وی با اشاره برنامه ریزی برای همکاری با ۲۷ کشور در حوزه سینما، گفت: نقشه راهی را براساس اشتراکات سیاسی، آئینی، فرهنگی و استراتژیک به منظور مراودات بین‌المللی طراحی کرده‌ایم. قطعا، به کمک شما رایزنان فرهنگی نیازمندیم تا با شناسایی ظرفیت کشورهای همسایه به فضای فرهنگی جمهوری اسلامی کمک شود چرا که معتقدم سینما در نزدیک شدن فرهنگ‌ کشورها بسیار تاثیرگذار است و از طریق سینما، می‌توانیم قلب‌ها و فرهنگ‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.

گفتنی است اصغر فارسی، علیرضا اسماعیلی و سیدصادق موسوی رئیس سازمان سینمایی را در این نشست همراهی کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.