به گزارش سینماپرس، کریم امینی بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما که ساخت فیلم کوتاه «چلیپا» و فیلمهای سینمایی «گربه سیاه»، «فسیل» و «شهر هرت» را در کارنامه دارد درباره سینمای کوتاه به مهر گفت: نمیتوان از سینمای کوتاه بهعنوان پلی برای حضور در سینمای بلند نام برد چراکه این سینما مدیوم و هویت مستقل خود را داراست و ممکن است بعضی از فیلمسازان تا آخر عمر در این عرصه فعال باشند.
این هنرمند با بیان اینکه بسیاری از فیلمسازان نسل گذشته و جدید ما از همین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران متولد شدهاند، ادامه داد: به شخصه لذتی که در ساخت فیلم کوتاه بردهام وصفناپذیر است. تمامی عوامل یک فیلم کوتاه با عشق برای تولید اثر زحمت میکشند چراکه تولید این آثار به واسطه محدودیت زمان برای ارائه قصه یا بارور کردن یک ایده بسیار کار دشواری به شمار میآید.
بخشی از درآمدم را برای فیلم کوتاه کنار میگذاشتم
امینی توضیح داد: من سالها به عنوان دستیار کارگردان در سینما فعالیت داشتم و پس از آن به فیلمسازی در سینمای کوتاه و بلند روی آوردم. در واقع زمانی که بهعنوان دستیار در سینمای بلند حضور داشتم بخشی از درآمد خود را برای تولید فیلم کوتاه کنار میگذاشتم و بهطور مستقل به تهیه و تولید آثارم میپرداختم.
کارگردان فیلم کوتاه «چلیپا» مطرح کرد: تکنیک فیلمسازی بخشی از راه آموزش و بخشی دیگر از طریق تجربه به دست میآید. در این مسیر تجربه حضور من به عنوان دستیار کارگردان در آثار سینمایی بلند کمک زیادی به من کرد.
وی گفت: من هیچوقت عضو انجمن سینمای جوانان ایران نبودم البته پس از موفقیت فیلم کوتاه «چلیپا» در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، این انجمن تهیهکنندگی یکی از آثار من را به عهده داشت. در واقع فرصت آزمون و خطا در این زمینه برای من کم بوده است چراکه آثارم را مستقل تولید کردم ولی شاهد کمکهای انجمن سینمای جوان به فیلمسازان بودم.
امینی با بیان اینکه امیدوار است همراهی و حمایتهای انجمن بیواسطه اتفاق بیفتد، بیان کرد: امیدوارم مسئولان بدون واسطه در شناخت هنرمندان با استعداد اقدام کرده و برای رشد و ارتقای آثار آنها تلاش کند نه فقط از افرادی که شاید دهها فیلم کوتاه هم ساختهاند و هیچ بازخورد قابل توجهی نداشتهاند، حمایت کند.
حمایتها نباید «خودمانی» شود!
وی افزود: انجمن سینمای جوانان ایران بهواسطه حضور گستردهاش در سراسر کشور میتواند هنرمندان با استعداد را در شهرستانهای کشور شناسایی کند و به آنها فرصت حضور بدهد. به شخصه بر این باور هستم که بهتر است برای هر فردی بیشتر از ۲ بار فرصت استفاده از حمایتهای انجمن داده نشود تا خدمات این سازمان در دسترس همه فیلمسازان و علاقهمندان قرار بگیرد. استعداد این است که فیلمساز حداقل در تجربه دوم اثری درخور برای حضور در جشنوارههای داخلی یا خارجی تولید کند در غیر این صورت حمایتها بیشتر حالت خودمانی و متعلق به افرادی خاص خواهد بود.
کارگردان فیلم سینمایی «گربه سیاه» ضمن تاکید بر اینکه فیلمسازان ما باید از نسل جدید حمایت کنند، بیان کرد: فیلمسازان جوان آینده سینما هستند و همه ما به آنها احتیاج داریم. این عزیزان باید با حال خوب وارد سینمای بلند شوند. باید کاری کنیم تا با آسودگی خاطر و امنیت روانی بیشتر به ادامه فعالیتشان چه در سینمای کوتاه و چه سینمای بلند بپردازند. من خودم فیلمساز این عرصه بوده و هستم و به نظرم حمایت از این عزیزان یک وظیفه است.
او ادامه داد: بهتر است که بازیگران مطرح سینما در کنار آثار سینمایی بلند به فکر حضور در آثار جوانان هم باشند و برای یکی دو روز زمانشان را در اختیار آنها قرار دهند. در بحث تهیه اثر نیز تهیهکنندگان سینما میتوانند با کمترین هزینه از فیلمسازان جوان کمک کنند. آنچه ضروری است حمایت اهالی سینما از یکدیگر است ولی در حال حاضر تنها نهادی که برای تهیه فیلم کوتاه هزینهای پرداخت میکند، همین انجمن سینمای جوانان ایران است.
به محض تأمین مالی سراغ فیلمکوتاه میروم
کارگردان فیلم سینمایی «فسیل» با اشاره به اینکه در کنار فعالیت در سینمای بلند به تولید فیلم کوتاه هم مشغول است، گفت: من پس از ساخت فیلم سینمایی «گربه سیاه»، یک فیلم کوتاه ساختم که متأسفانه به دلیل مشغله کاری نتوانستم آن را برای حضور در جشنواره بفرستم. در واقع به محض اینکه از لحاظ مادی تأمین شوم به سراغ ساخت فیلم کوتاه میروم. من ایدههایم را مینویسم و برآیند آن تبدیل به یک فیلم کوتاه میشود.
این کارگردان سینما گفت: بعضی ایدهها تنها برای سینمای کوتاه مناسب است. ما نباید فکر کنیم هر ایدهای مناسب فیلم بلند است. گاهی در این عرصه آثاری میبینم که حسرت میخورم ایکاش این ایده را من ساخته بودم.
امینی درباره کیفیت فیلمهای کوتاه در سالهای اخیر مطرح کرد: طی سالهای گذشته گاهی شاهد ایده و قصههای ضعیف در این عرصه بودیم چراکه به نظر میرسد برخی هنرمندان بیشتر تلاش میکنند برای جشنوارههای بینالمللی دست به تولید آثار نامفهوم بزنند ولی به لحاظ تکنیک با توجه به همراهی عوامل حرفهای رشد و پیشرفت خوبی داشتهاند.
وی با اشاره به علاقهای که به ساخت فیلم کوتاه دارد، مطرح کرد: ایدههای زیادی برای ساخت فیلم کوتاه دارم که اگر فرصت داشته باشم و شرایط مهیا شود حتماً آنها را تولید میکنم تا هر بار بتوانم با فیلمسازان جوانتر هم رقابت کنم و از لحاظ سطح تکنیک و کیفیت از جریان جدیدتر عقب نمانم.
صداوسیما با انجمن سینمای جوان همراه شود
امینی با اشاره به عملکرد موفق جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در طول دورههای گذشته افزود: جشنواره به لحاظ رسانه و تبلیغات نیازمند عملکرد بیشتری است تا باعث بالا بردن توجه به سینمای کوتاه شود. پوشش رسانهای هر چقدر قویتر شود قطعاً اتفاقات بهتری برای جوانان میافتد. صداوسیما باید در این مسیر با انجمن سینمای جوانان ایران و روند برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران همراه شود.
این نویسنده با بیان اینکه جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بهواسطه حضور آثار با کیفیت یکی از بهترین فستیوالهای دنیاست، گفت: فیلم کوتاه جذابترین قسمت فیلمسازی برای هر فیلمساز به شمار میآید.
او بیان کرد: تبلیغات، حمایت از فیلمسازان، همراه کردن اسپانسر برای اهدای جوایز بهتر به فیلمسازان منتخب بهمنظور تأمین بودجه برای فعالیتهای بعدیشان ازجمله حمایتهایی است که باید از طریق انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به آن پرداخته شود. چراکه فیلمسازان سینمای کوتاه باید از حمایت بیشتری نسبت به فیلمسازان سینمای بلند بهرهمند شوند.
امینی با اشاره به اینکه بحث ممیزی تا حدی دست هنرمندان را بسته است، گفت: با وجود تمام سختیهایی که در بحث تولید وجود دارد، فیلمسازان ما در دنیا درخشیدهاند. آنها هم در این محدودیتها فیلمساز شدهاند. ما همواره شاهد بودهایم که با وجود تمام خط قرمزها، فیلمسازان سینمای بلند و کوتاه ایران ایدههایی را مطرح کردهاند که در جشنوارههای بینالمللی به خوبی دیده شدهاند.
کریم امینی سینمای کوتاه را یک مدیوم مستقل و بزرگ دانست و گفت: سینمای کوتاه محفل جمع شدن یکسری از عاشقان سینما کنار هم برای به تصویر کشیدن یک قصه است.
ارسال نظر