شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس:

انتصاب‌ها در «مدیریت سینما» غیرشایسته است/ این ها بلد نیستند که باید چه کنند!

محمدرضا شرف الدین

سینماپرس: محمدرضا شرف الدین یکی از پیشکسوتان فرهنگی و سینمایی کشور با گلایه نسبت به حضور غیر متعهدانه برخی مدیران کنونی عرصه فرهنگ و سینما بیان داشت: در حکم انتصاب مدیران این عنوان درج می شود که «انتصاب شایسته جنابعالی را تبریک می گوییم»؛ کدام شایستگی؟ این ها انتصاب شایسته نیست، انتصاب غیرشایسته است!

مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس تصریح کرد: اهمیت استکبارستیزی در همه حوزه ها و ارکان کشور از جمله حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما که ضروری و غیرقابل انکار است اما متأسفانه ما با ساختاری روبرو هستیم که رسماً گویا اعتقادی به این کار بزرگ ندارند.

وی یادآور شد: در دولت روحانی که مدام چوب لای چرخ انقلاب گذاشتند و حالا هم وضعیت همین است که می بینید! بدیهی است هر مدیر یا سینماگری که پیرو رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد باید به مسیری برود که ایشان می فرمایند اما آیا این مدیران سینمایی به این مسیر معتقدند؟

این سینماگر پیشکسوت سپس با بیان اینکه در حکم انتصاب مدیران این عنوان درج می شود که «انتصاب شایسته جنابعالی را تبریک می‌گوییم» اظهار داشت: کدام شایستگی؟ این‌ها انتصاب شایسته نیست، انتصاب غیرشایسته است! این‌ها بلد نیستند که باید چه کنند. چه کسانی مشاور این‌ها هستند؟ این مدیران چه ساختاری را برای سینمای جمهوری اسلامی که باید به عنوان سینمای مولف انقلاب در کل جهان بدرخشد پیشنهاد داده اند؟

شرف الدین تصریح کرد: در ساختار بروکراتیک سینما باید مهره هایی وجود داشته باشند که دغدغه استکبارستزی دارند. اما سال ها است مسئولان جمهوری اسلامی به عافیت طلبی گرفتار شدند. این عافیت طلبی از دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تا امروز دیده می شود. گویا کسی حالش را ندارد که چنگ در چنگ استکبار بیندازند. این ها انقلابی نیستند. وقتی رهبری می گوید ناتوی فرهنگی، هجوم فرهنگی و می فرمایند آتش به اختیار عمل کنید به چه دلیل است؟ حضرت آقا می فرمایند آتش به اختیار عمل کنید که حزب اللهی و جوانان معتقد به انقلاب اسلامی وارد میدان شوند و وابسته به دولت مردان و... نباشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سه و نیم» و «فرزند صبح» متذکر شد: استکبارستیزی و عدالت خواهی جوهره اصلی انقلاب اسلامی است. اساساً اگر ما این دو خصلت را از انقلاب حذف کنیم فرقی با انقلاب ها و رفرم های اجتماعی و حتی کودتاها در دنیا نخواهد داشت. استکبارستیزی و عدالت خواهی آموزه اولیه دین مبین اسلام و سایر ادیان توحیدی است. استکبارستیزی همسو با کلمه طیبه لااله الاالله است و عدالت خواهی هدف بعثت انیاء است. اگر توحید و نبوت و معاد را از اصول دین می دانیم تمام پیامبران توحیدی برای این ۳ اصل قیام کردند و خداوند آن ها را مأمور این ۳ اصل کرده است. دلیل ظهور حضرت مهدی (عج) نیز عدالت گستری در دنیا است.

وی ادامه داد: اگر در سینما بررسی بکنیم به غیر از ساختار سینما که باید بر اساس عدالت و تدبیر و خردگرایی باشد باید فیلم ها از منظر محتوایی این خصوصیت‌ها را داشته باشند. همانطور که سکولاریسم و اومانیسم جوهره سینمای فرانسه است یا سینمای هالیوود بیشتر تعریفی از قدرت و در واقع ترساندن و ضعیف دیدن تمام دنیا دارند و با سینمای شان مکمل اندیشه استکباری خودشان و خونخواری شان هستند ما نیز باید در جمهوری اسلامی ایران سینمای خاص خودمان را داشته باشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما وقتی از سینما صحبت می‌کنیم و مانیفست فرهنگی خودمان را که منبعث از انقلاب اسلامی است ادامه می‌دهیم مهمترین وجه‌اش باید استکبارستیزی و عدالت طلبی در همه ژانرها باشد از فیلم‌های کودک و نوجوان گرفته تا اجتماعی و تاریخی و... باید این خصوصیت را داشته باشند. همانطور که وقتی یک فیلم را صرف نظر از تیتراژ و بازیگرانش می‌بینیم می‌فهیمم برای کشور هند یا آمریکا است باید از این دو خصلت تشخیص دهند این فیلم وابسته به اندیشه انقلاب اسلامی است. این کاری است که مدیران فرهنگی و سینمایی ملزم به انجامش هستند و نباید بیش از این در این مورد سهل انگاری کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.