جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

مدیر مرکز انیمیشن سوره حوزه هنری:

اگر به «جنگ نرم» قائل هستیم مهم‌ترین توپخانه ما ساختن مستند است

روز چهارم هفدهمین جشنواره بین المللی سینما(حقیقت)

سینماپرس: مدیر مرکز انیمیشن سوره بیان کرد: اگر آدم‌ها به دیدن مستند عادت کنند، بخش زیادی از نیاز به مطالعه در آنها مرتفع می‌شود، چون یکی از مهم ترین شکل‌های مطالعه تماشای مستند است.

به گزارش سینماپرس، امیررضا مافی در حاشیه حضور و بازدید از جشنواره سینما حقیقت در پردیس سینمایی چارسو در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اهمیت سینمای مستند بیان کرد: مستند مهم ترین گونه تصویری ما است. در روزگاری که مطالعه شکل‌های مختلفی پیدا کرده است، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مستند است و افراد اگر به دیدن مستند عادت کنند، بخش زیادی از نیاز به مطالعه در آنها مرتفع می شود.

وی افزود: جهان هم به این سمت رفته است و فرم های جدید ساخت مستند هم نشان می دهد که اهمیت این گونه بیش از پیش است و اگر این مسیر در ایران هم جا بیفتد و مردم ایران هم اهمیت دیدن مستند و ملاقات با حقایق را درک کنند، بخش زیادی از نیاز ما به سرانه مطالعه مرتفع خواهد شد. این گونه حتی از گونه داستانی هم مهم تر است و تا می توانیم باید آن را جدی بگیریم. زیرا در مباحث مختلف فرهنگی امروز با تاثیری که مستند در تغییر نگرش های ما ایجاد کرده، مواجه هستیم.

امروز اگر به جنگ نرم قائل هستیم، مهم ترین توپخانه ما ساختن مستند استمافی درباره اهمیت و لزوم برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» توضیح داد: جشنواره «سینماحقیقت» جزو جشنواره های مهم و معتبر ما است و در تمام این سالها جایگاه خود را پیدا کرده است. «سینماحقیقت» جشنواره با ثباتی است. ازطرف دیگر نیز می توان اینگونه تحلیل کرد که چون هنوز برخی از مدیران به این درک نرسیده‌اند که مستند چقدر مهم است آن را دست کاری نکرده اند.

وی تاکید کرد: جشنواره «سینماحقیقت» مهم‌ترین جشنواره مستندما است اما آیا تنها جشنواره ما باید باشد؟ هرچقدر که ما برای جشنواره حقیقت و امثال آن جشنواره های پشتیبان ایجاد کنیم، اهمیت مستند بیشتر دیده می شود و آدم ها برای ساخت بیشتر مستند ترغیب می شوند. امروز اگر به جنگ نرم قائل هستیم، مهم ترین توپخانه ما ساختن مستند است.

این پندار که مستند صرفا یعنی حیات وحش محصول یک دوره ای است که در تلویزیون اتفاق افتاده است که هربار در تلویزیون درباره مستند صحبت شده است، حیات وحش پخش شده استاو افزود: اخیرا هم در جایی نوشته ام که کسانی که با ایران مساله دارند مهم ترین توپخانه‌شان روایت سازی از دل مستند است. جشنواره هایی باید پدیدار شود، حالا جشنواره های ژانری یا موضوعی باشد که مستندسازان را برای ساختن فیلم های بیشتر و با پشتوانه های پژوهشی بیشتر و بهتر ترغیب کند. جشنواره حقیقت به تنهایی نمی‌تواند بار همه این ها را به دوش بکشد، اگرچه معتقدم که جشنواره «سینماحقیقت» امروز در یک موقعیت استاندارد است و آینده درخشانی هم برای آن می بینم اما کافی نیست.

مدیر مرکز انیمیشن سوره درباره راهکار خود برای شناخت بیشتر مستند به عموم مردم توضیح داد: این پندار که مستند صرفا یعنی حیات وحش محصول یک دوره ای است که در تلویزیون اتفاق افتاده است که هربار در تلویزیون درباره مستند صحبت شده است، حیات وحش پخش شده است. روایت های جدید در مستند که در چند سال اخیر زیاد هم شده است به گونه ای که ما مثلا در تولیدات نتفلیکس، اچ بی او می بینیم که درک کرده اند که مدیوم تلویزیون جای دیدن مستندهای سریالی است و بعد از مدتی میزان بازدید مستندهای سریالی برای آن ها بالا رفت که تولید انبوه می شود.

وی افزود: مخاطب امروز تشنه روایت قصه های واقعی است. اگر ما در تلویزیون خودمان این خرق عادت را کنیم و به جای سریال هایی که پخش می کنیم، مستند قصه دار جذاب پخش کنیم، چشم مخاطب را به دیدن مستند سریالی جذاب عادت دهیم، آن وقت نمونه های سینمایی مستند هم برای مخاطب جا پیدا می کند.

خانه مستند، تلویزیون است

مافی گفت: معتقدم که خانه مستند، تلویزیون است و مستند را عموم مردم باید در تلویزیون ببینند. مهم ترین راهکار هم این است که باید در روایت و یافتن قصه و مسیر آن در مستند تلاش کرد. مخاطب امروز تشنه قصه است و مستندهایی که قصه دارند حتما پربیننده می شوند. این باید در لایه تولید انجام شود و در لایه سیاست گذاری هم باید جسارتی پدید بیاید که نه فقط شبکه مستند تلویزیون بلکه سایر شبکه ها هم به طور متناوب مستند سریالی غیر حیات وحش در ساعات طلایی تلویزیون پخش کنند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۷ آذرماه شروع شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.