یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹

عضو هیات انتخاب جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر:

یکی از وظایف «شبکه چهار سیما» حمایت و تولید نمایش‌های تلویزیونی است/ متاسفانه سال‌هاست که «تله‌تئاتر» از کنداکتور این شبکه کنار گذاشته شده است

بهرام ابراهیمی در تمربن تئاتر «شب روی سنگفرش خیس» به کارگردانی هادی مرزبان

سینماپرس: یکی از اعضای هیات انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، باور دارد با بی‌توجهی صدا و سیما، چندسالی است تله‌تئاتر ایران، مظلوم واقع شده است.

به گزارش سینماپرس، بهرام ابراهیمی، بازیگر باسابقه کشورمان، یکی از اعضای هیات انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی چهل‌ودومین جشنواره فجر است. این هیات ۱۱ اثر را برای حضور در این رویداد معرفی کرد.

ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، تعداد کارهای رسیده به بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر را ۴۸ اثر عنوان کرد که از مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های تهران، اصفهان، همدان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و ... به دبیرخانه ارسال شدند.

این هنرمند، با این توضیح که برخی از کارهای رسیده را باید در دسته فیلم‌تئاتر قرار داد، گفت: برخی از کارها فیلم‌تئاتر و برخی تله‌تئاتر بودند. این دو با هم فرق دارند. فیلم‌تئاتر معمولا مونتاژ (تدوین) می‌شود اما در تله‌تئاتر نقش کارگردان تلویزیونی از ابتدای تمرین پُر رنگ است. تله تئاترها برای اجرای تلویزیونی با حضور کارگردان هنری و تلویزیونی، دکوپاژ و میزانسن می‌شوند. آنچه در نهایت دیده می‌شود، انتخاب کارگردان تلویزیونی است که دوربین‌ها و صحنه‌ها را سوییچ می‌کند.

او در ارزیابی کارها رسیده به این بخش از جشنواره گفت: مسلما تله‌تئاترها کیفت بهتری داشتند. ملاک‌ها ما در هیات انتخاب هم کیفی بودند. بازیگری‌های خوب، کارگردانی هنری و تلویزیونی درخور، گریم مناسب و شایستگی دیگر اجزای سازنده کار، شاخصه‌هایی بودند که اعضای هیات انتخاب در نظر گرفتند.

شبکه ۴ سیما، داعیه‌دار اندیشه، فرهنگ و هنر است. با چنین تعریفی و تعیین چنین هدفی، باید به تله‌تئاتر توجه بسیار زیادی نشان بدهد؛ این رویکرد جزو وظیفه ذاتی‌اش است

ابراهیمی درباره فرصتی که هیات انتخاب برای دیدن آثار و اعلام نتایج داشته است، توضیح داد: بیش از دو هفته فرصت داشتیم که کارها را ببینیم و قضاوت کنیم. به عنوان کسی که بیش از ۱۰ قسمت یک سریال را پشت سر هم می‌بیند، می‌گویم دیدن این تعداد کار سخت نبود، بلکه گزینش از بین آثار سخت بود.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که بیشتر قالب‌های هنری را تجربه کرده است، با ابراز تاسف از بی‌توجهی به عرصه نمایش‌های تلویزیونی گفت: سالهاست که تله‌تئاتر از کنداکتور شبکه چهار سیما که یکی از وظایفش حمایت و تولید نمایش‌های تلویزیونی بود، کنار گذاشته شده است.

او ادامه داد: شبکه ۴ سیما، داعیه‌دار اندیشه، فرهنگ و هنر است. با چنین تعریفی و تعیین چنین هدفی، باید به تله‌تئاتر توجه بسیار زیادی نشان بدهد؛ این رویکرد جزو وظیفه ذاتی‌اش است. اگر این شبکه بخواهد واقعا رسانه فرهیختگان باشد، مگر می‌تواند از هنر تئاتر و هنرمندان و مخاطبان فرهیخته آن، غافل شود. به نظرم مدیران سیما با همکاری مسئولان و فعالان عرصه تئاتر، باید کاری کنند که بار دیگر، شبکه چهار، پایگاه و خانه نمایش‌های تلویزیونی شود.

ابراهیمی در پایان گفت: بعد از چند سال، برگشتن تله‌تئاتر به جشنواره فجر خوشایند است. من با شوق و لذت، همه کارها را دیدم و امیدوارم در دوره‌های بعدی، بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر، شکوفاتر و پُربارتر شود و در این مسیر، شاهد حرکتی رو به رشد باشیم.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.