سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱

کارگردان «پدر پسری» در گفتگو با سینماپرس مطرح کرد:

نیازمند «رده بندی سنی» برای تمام فیلم‌ها هستیم/ بیشتر فیلمسازان به «گیشه» فکر می کنند و دغدغه «تربیتی» را ندارند

محمدرضا حاجی غلامی

سینماپرس: «محمدرضا حاجی غلامی» کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به آفت رواج بی‌ادبی در تولیدات سینمایی کشور بیان داشت: ما نباید فراموش کنیم که یک فیلم می تواند کارکرد سازنده و یا کارکرد مخرب داشته باشد. ما نباید با تولید کار فرهنگی جامعه را دچار تخریب روحی و روانی کنیم و باید توجه ویژه ای به تمام تولیدات در تلویزیون، سینما، نمایش خانگی و… باشیم.

این کارگردان و مدرس دانشکده فرهنگ و هنر یزد در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: نیاز امروز ما در سینما و تلویزیون حضور فیلمسازانی است که دغدغه مسادئل تربیتی را داشته باشند؛ در واقع ما نیازمند آن هستیم که فیلمساز فقط به صرف حضور در عرصه فرهنگ و هنر کار نکند و دغدغه اش ساخت فیلمی باشد که بتواند برای جامعه و به ویژه نسل کودک و نوجوان بار آموزشی و تربیتی داشته باشد.

وی یادآور شد: سال ها قبل وقتی فیلمسازانی نظیر مجید مجیدی مبادرت به تولید فیلم می کردند از آثارشان مشخص بود که دغدغه مسائل حوزه تربیتی را دارند اما سال ها است که از چنین فیلم هایی خبری نیست!

کارگردان فیلم سینمایی «لکنت» سپس با بیان اینکه امروز بیشتر فیلمسازان به گیشه فکر می کنند و دغدغه مسائل حوزه تربیتی را ندارند تصریح کرد: فیلمسازان ما باید با مشاوران روانشناسی کودک ارتباط قوی برقرار کنند. در فیلم ها و سریال های خارجی چه در حوزه تولیدات بزرگسال و چه در حوزه کودک به مسائل روانشناسی توجه می کنند اما ما بیشتر درگیر ذهن نویسنده هستیم و فکر نمی کنیم چقدر کاری که انجام می دهیم اثر تربیتی دارد یا اصلا برخلاف مسائل تربیتی است!

کارگردان سریال تلویزیونی «روزهای آبی» متذکر شد: ما نیازمند رده بندی سنی برای تمام فیلم به ویژه در جشنواره کودک و نوجوان هستیم؛ این یکی از مهمترین کارهایی است که می تواند در تربیت نسل کودک و نوجوان به شدت موثر باشد. ما گاهی با آثاری روبرو می شویم که تعجب می کنیم چرا و چطور این آثار ساخته شده اند! هدف ساخت برخی از آثار مشخص نیست و این مسأله ای است که سیاست گذاران باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

کارگردان سریال تلویزیونی «پشت پرده» تصریح کرد: در جشنواره های خارجی اجازه نمی دهند بچه ها هر فیلمی را ببینند. من به خاطر دارم که وقتی «لکنت» در چند جشنواره خارجی از جمله در آلمان و لهستان شرکت کرد برخی پروفسورهایی که در این جشنواره ها حضور داشتند گفته بودند که مثلا باید یک قشر سنی خاص این فیلم را ببینند؛ این اتفاق در تربیت نسل کودک و نوجوان بسیار موثر است و باید به آن توجه ویژه ای داشت.

حاجی غلامی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: فیلم نباید به صورت باری به هر جهت ساخته شود؛ ما نباید فراموش کنیم که یک فیلم می تواند کارکرد سازنده و یا کارکرد مخرب داشته باشد. ما نباید با تولید کار فرهنگی جامعه را دچار تخریب روحی و روانی کنیم و باید توجه ویژه ای به تمام تولیدات در تلویزیون، سینما، نمایش خانگی و… باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.