سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

«محمدتقی فهیم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

دیگر نمی‌توانیم شکل «مدیریت فرهنگی» موجود را به «انقلاب» نسبت دهیم/ «انقلاب» باید در حوزه «فرهنگ» و «سبک زندگی ایرانی» باشد

محمدتقی فهیم در سومین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

سینماپرس: «محمدتقی فهیم» با بیان این مطلب که من فکر می‌کنم اگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی حاکمیت تغییرات مدیریتی جدی نداشته باشند، در آینده دوباره با وضعیت مشابهی روبه‌رو خواهیم شد؛ تصریح نمود: اتفاقاتی که در چند ماه اخیر افتاد، این رکود، خمیدگی و بلاتکلیفی در موضع‌گیری‌ها نتیجه چند سال درجا زدن و فقدان فعالیت مؤثر در حوزه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای است. چند سالی است که رسانه‌های ما به‌ندرت وارد مباحث تئوریک و تحلیل‌های جدی درباره مواضع انقلاب می‌شوند. بحث‌هایی که پیرامون اسلام مورد نظر رهبران انقلاب و تقابل آن با ایدئولوژی‌های دیگر مانند لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی کمتر مطرح می‌شود.

«محمدتقی فهیم» از منتقدان باسابقه و پیشکسوت سینمای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به وضعیت عملکرد رسانه ای کشور در طی سال‌های اخیر بیان کرد: اتفاقاتی که اخیراً در منطقه رخ داد، به ویژه وضعیت سوریه، به نظر من یک زنگ هشدار قوی بود که باید متولیان و دست‌اندرکاران نهادهای فرهنگی به خودشان بیایند. این هشدار می‌تواند متوجه مدیریت کلان فرهنگی کشور نیز باشد. به این معنا که ما یکباره با خلا رسانه‌ای و تبلیغاتی در زمینه‌های مختلف روبرو شدیم. اخبار مربوط به سوریه و تحولات منطقه با سرعت بسیار بالا منتشر شد.

وی افزود: سرعت بالای اتفاقات منطقه به نظر من نشان‌دهنده یک رویداد مهم بود که باید ما را به خود بیاورد و بفهمیم که چقدر در زمینه‌های رسانه‌ای، خصوصاً تبلیغاتی، عقبیم. وضعیت بلاتکلیفی بر تمامی حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای حاکم شد و همه در حالت دپرس و سردرگمی به سر می‌بردند.

فهیم در انتقاد به انفعال دستگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور در واکنش به جریانات اخیر اظهار کرد: به جای اینکه موضع‌گیری‌ها کارشناسانه و تحلیلی باشد و نشست‌های گفتگو محور برگزار شود، انگار همه چیز در یک خواب خرگوشی فرو رفته بود. به نظرم این زنگ خطر در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای کشور باید جدی گرفته شود.

او تاکید کرد: باید یک فکر اساسی صورت گیرد تا مشخص شود نقاط ضعف کجاست، کمبودها کجاست و کدام بخش‌های این تشکیلات و سازمان‌ها دچار مشکل هستند که با چنین وقایعی روبرو می‌شوند و عملاً هیچ‌چیز در خوراک تحلیلی و موضوعی برای جامعه هدف خود ندارند.

این سینماگر با بیان این مطلب که من فکر می‌کنم اگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی حاکمیت تغییرات مدیریتی جدی نداشته باشند، در آینده دوباره با وضعیت مشابهی روبه‌رو خواهیم شد؛ تصریح نمود: اتفاقاتی که در چند ماه اخیر افتاد، این رکود، خمیدگی و بلاتکلیفی در موضع‌گیری‌ها نتیجه چند سال درجا زدن و فقدان فعالیت مؤثر در حوزه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای است. چند سالی است که رسانه‌های ما به‌ندرت وارد مباحث تئوریک و تحلیل‌های جدی درباره مواضع انقلاب می‌شوند. بحث‌هایی که پیرامون اسلام مورد نظر رهبران انقلاب و تقابل آن با ایدئولوژی‌های دیگر مانند لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی کمتر مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها به نوعی در این سال‌ها دچار انفعال و رکود شده‌اند. در حال حاضر، رسانه‌های پیشرو و خبرنگاران فعال و پویایی که در عرصه‌های مختلف مانند صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور داشته باشند و شناخته شده باشند، به ندرت دیده می‌شود.

فهیم در انتقاد به ضعف های شدید در فضای ژورنالیستی رسانه کشور بیان کرد: ما خبرنگاران نامی و چهره‌ای نداریم که به‌دلیل ارائه مطالب راهبردی و مؤثر شناخته شوند، مانند بسیاری از کشورهای دیگر که چنین خبرنگارانی دارند. این وضعیت نتیجه تغییرات سیاسی و اجتماعی است که در سطح جامعه طی سال‌های اخیر، به ویژه دهه گذشته، رخ داده. این تغییرات باعث شد که بسیاری از سازمان‌ها در موضع‌گیری‌های جدی و انقلابی دچار انفعال شوند.

کارگردان فیلم ملخی که غول شد با انتقاد نسبت به مدیران فرهنگی تصریح نمود: امروز دیگر نمی‌توانیم شکل مدیریت موجود را به انقلاب نسبت دهیم. انقلاب باید در حوزه فرهنگ و سبک زندگی ایرانی باشد، اما مدیران کنونی بیشتر از آنکه به فکر ارتباطات با مردم باشند، بیشتر به بستن ساعت برند و پوشیدن لباس‌های برند فکر می‌کنند تا به مسائل فرهنگی و زیست اجتماعی مردم.

فهیم در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: این نوع زیست مدیران تنها از سیاست‌زدگی بدتر است و همچنان فرهنگ را با خطر روبه‌رو می‌کند. بیشتر مدیران از طریق روابط جناحی، ارتباطات باندی و مناسبات گروهی جابجا می‌شوند و هیچ پشتوانه هنری و فرهنگی ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.