«مسعود سخاوت دوست» موسیقی دان و آهنگ ساز مطرح آثار سینمایی کشور در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن بررسی چرایی ایجاد ذهنیت غلبه موسیقی غربی بر اتمسفر حاکم بر بسیاری از تولیدات موسیقایی کشور بیان داشت: در حقیقت ما تحت تأثیر غرب به آن معنا نیستیم. بلکه آنچه که تحت تأثیر قرار گرفتهایم، جذابیتها و رسانهها هستند.
وی افزود: اگر این جذابیتها به سمت کشور خودمان بازگردد، یعنی هنگامی که جذابیتهای فرهنگی، هنری، روانشناختی و جامعهشناختی بهطور ویژه در ایران متمرکز شوند و رسانهها و دولت از آن حمایت کنند، در آن زمان میتوانیم ارزیابی کنیم که آیا در این مسیر موفق بودهایم یا خیر، کجا با کمبودها مواجه شدهایم و چه بحران هویتی را تجربه میکنیم.
سخاوت دوست در انتقاد نسبت به کم کاری های مدیریت فرهنگی که در این زمینه صورت گرفته است؛ اظهار نمود: به نظر من موسیقی ایرانی همواره در حال تحول و تغییر بوده است. در برخی مواقع این تغییرات کاهش یا افزایش داشتهاند، اما بخش عمدهای از این تغییرات به سیستم فرهنگی کشور مربوط میشود. آیا در رسانههای ما، بهویژه در تلویزیون، موسیقی ایرانی آموزش داده شده است؟ چند برنامه وجود دارد که در آنها موسیقی ایرانی به مردم معرفی شده و قابلیتهای آن در مقایسه با موسیقی غربی توضیح داده شده باشد؟ آیا ما توانستهایم این موضوعات را آموزش دهیم و در نهایت مردم آن را پذیرفتهاند یا به موسیقی غربی تمایل پیدا کردهاند؟
وی خاطرنشان کرد: اینجاست که میتوان به این نکته پی برد که ما کمکاری کردهایم. از طرف دیگر، جذابیتهای موسیقی غربی، پروپاگاندا و حمایتهای رسانهای باعث شده است که موسیقی ایرانی ضعیفتر به نظر برسد.
این آهنگساز پرکار سینمای کشور که امسال با فیلمهای سینمایی صیاد، خدای جنگ و چشم بادومی و ۱۹۶۸ در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر حضور پررنگی داشت؛ در ادامه این گفتگو وضعیت کلی فضای موسیقی کشور را پیچیده خواند و در این خصوص بیان کرد: وضعیت پیچیدهای است، زیرا مولفههای مختلفی دست به دست هم دادهاند؛ هم وضعیت جامعهشناختی مردم در حال تغییر است و هم وضعیت سیستم فرهنگی. بهطور موقت ترجیح میدهم که سکوت اختیار کنم و منتظر بمانم تا ببینیم با تغییرات مدیریتی در سال آینده چه تحولی در این عرصه رخ خواهد داد.
«مسعود سخاوت دوست» در پایان این گفت و گو به مسئله لزوم جدی گرفته شدن عنصر موسیقی در آثار و تولیدات سینمایی و تلویزیونی پرداخت و در این خصوص تصریح نمود: رسانهها باید بیشتر وارد عمل شوند و تهیهکنندگان نیز موظفاند که تنها به رفع تکلیف نپردازند، بلکه باید موسیقی ایرانی را جدیتر در آثار خود جای دهند.
ارسال نظر