چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۱

«جواد اردکانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«مدیریت فرهنگی» به «کمدی» به عنوان یک حوزه استراتژیک نگاه نمی‌کنند/ باید فیلم‌ها و سریال‌هایی با رویکرد «کمدی سالم و شریف» تولید کنیم

جواد اردکانی

سینماپرس: «جواد اردکانی» با بیان این مطلب که مدیریت فرهنگی ما به جای اینکه به حوزه کمدی به طور صحیح پرداخته و از آن به عنوان یک ابزار برای ایجاد تغییرات فرهنگی مثبت استفاده کند، به این بخش اهمیتی نمی‌دهد، گفت: باید به حوزه تولیدات کمدی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، نمونه‌سازی‌های درست انجام دهیم و افرادی که توانایی خلق کمدی‌های شریف و پربیننده دارند، حمایت کنیم. کمدی نباید از مسیر خود منحرف شود و باید از انحرافاتی که الان درگیر آن است، جلوگیری کنیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «به کبودی یاس» و «بانک زده ها» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به موضوع هجمه کمدی به سبک زندگی ایرانی اسلامی تصریح نمود: در شرایط کنونی جامعه ما، کمدی به دلیل نیاز و عطش واقعی که در میان مردم وجود دارد، با استقبال روبه‌رو شده است. اما متاسفانه در مدیریت فرهنگی ما به کمدی به عنوان یک حوزه استراتژیک نگاه نمی‌شود.

وی افزود: من معتقدم که اگر بخواهیم اولویت‌های استراتژیک در حوزه فرهنگ و به ویژه در فیلم‌سازی را لیست کنیم، کمدی باید یکی از دو یا سه اولویت اول باشد، زیرا این نیاز در جامعه وجود دارد و باید به درستی پاسخ داده شود.

اردکانی با بیان این مطلب که مدیریت فرهنگی ما به جای اینکه به حوزه کمدی به طور صحیح پرداخته و از آن به عنوان یک ابزار برای ایجاد تغییرات فرهنگی مثبت استفاده کند، به این بخش اهمیتی نمی‌دهد. اظهار داشت: در حالی که باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشیم، نمونه‌سازی‌های درست انجام دهیم و افرادی که توانایی خلق کمدی‌های شریف و پربیننده دارند، حمایت کنیم. کمدی نباید از مسیر خود منحرف شود و باید از انحرافاتی که الان درگیر آن است، جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: مدیران فرهنگی باید کار کنند تا کمدی به عنوان یک ابزار تاثیرگذار در جامعه تولید شود، نه اینکه به طور کامل آن را رها کنند یا اجازه دهند بخش خصوصی به دلخواه خود آن را بسازد و در عین حال از منافع مالی بهره‌برداری کند.

وی افزود: البته در این مسیر باید نظارت و هدایت مناسبی وجود داشته باشد که کمدی‌ها هم جذاب باشند و هم با رویکرد اخلاقی و فرهنگی صحیح ساخته شوند. در این صورت، بخش خصوصی نیز می‌تواند بفهمد که راه درست کمدی چیست و نیازی نیست که همیشه به سمت مسیرهایی برود که ممکن است ذائقه مخاطب را تغییر دهد و به نوعی پسرفت فرهنگی ایجاد کند.

اردکانی با بیان این مطلب که به نظر من کمدی باید به عنوان یک حوزه استراتژیک در نظر گرفته شود؛ تصریح نمود: باید به آن توجه ویژه‌ای شود تا هم کمدی‌های درست و مورد نیاز جامعه ساخته شود، هم از ایجاد رقابت‌های درست در این عرصه حمایت شود و هم از انحرافات آن جلوگیری گردد. در غیر این صورت، شاهد خواهیم بود که نوعی کمدی که هیچ ارزش پیش‌برنده و اعتقادی ندارد، همچنان در حال تکثیر باشد.

این سینماگر با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر جهت دهی و شکل گیری ذائقه مخاطب تصریح کرد: فضای مجازی قطعاً نیاز به مدیریت قوی و پیچیده‌تری دارد. این‌جا اصلاً نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد. به نظر من، درست است که فضای مجازی به‌طور همزمان باید مدیریت شود، اما باید از بخش‌هایی که توانایی مدیریت آن‌ها را داریم، به درستی بهره‌برداری کنیم. به‌طور مشخص، بخش‌های تولید سینما و تلویزیون جایی هستند که می‌توانیم شروع کنیم.

وی متذکر شد: متأسفانه در حال حاضر ما به سازوکار و توانایی‌های مناسب در این زمینه نرسیدیم و حتی آن بخش‌هایی که می‌توانستیم در آن‌ها اثرگذاری داشته باشیم، به حال خود رها شده است. برای مثال، چرا بنیاد فارابی، حوزه هنری، یا نهادهای دیگر که به‌طور مستمر فیلم تولید می‌کنند، سهمی از تولید کمدی‌های الگو و شریف نداشته باشند؟ این می‌تواند به ساخت کمدی‌های اخلاق‌گرای جذاب منجر شود که هم برای مخاطب جذاب باشد و هم تأثیر مثبتی بر ذائقه اجتماعی بگذارد.

«جواد اردکانی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: باید فیلم‌ها و سریال‌هایی با رویکرد کمدی سالم و شریف تولید کنیم. اگر این روند در پیش گرفته نشود، روند فعلی که به کمدی‌های سطحی و نادرست می‌انجامد، ادامه خواهد یافت و نمی‌توانیم از آن جلو بزنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.