مجید کاشانی؛ گرافیست و طراح پوستر فیلم «آتشکار» در گفت و گو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری سینمای ایران، در خصوص وضعیت گرافیک و طراحی پوستر فیلم در حال حاضر، گفت: در حال حاضر وضعیت پوستر فیلم مثل خود سینماست که متاسفانه رو به رکود و پس رفت رفته است. اولین دلیلی هم که من احساس می کنم باعث این ماجرا شده است نگاه تجاری ای است که کارگردان ها و تهیه کنندگان نسبت به این مقوله دارند.
وی افزود: من با کارگردان های زیادی در این زمینه صحبت کرده و کار کرده ام و متاسفانه دیده ام که آن ها نمی خواهند بپذیرند پوستر فیلم و عموما تبلیغات آن می تواند نشان دهنده شان و منزلت فیلم باشد و صرفا نگاهشان این است که بتوانند قشر خاصی را جذب کنند و برای جذب آن قشر خاص یک فرمولی به دست آورده اند که هیچ تلاشی هم برای آن نمی شود و به سادگی به یک نتیجه می رسند، آن عده خاص هم تقریبا همیشه با همین فرمول خاص جذب فیلم و سینما می شوند و این اتفاق دایم در حال تکرار شدن است.
سرهای بریده
طراح پوستر فیلم «تنها دو بار زندگی می کنیم» اظهار داشت: من مقاله ای در این خصوص نوشته ام به نام «سرها بریده بید» که در آن به این ماجرا اشاره کرده ام که الان پوسترهای فیلم تبدیل شده اند به یکسری سر بریده از بازیگران فیلم که هرچه تعداد این سرها بیشتر باشد مردم فکر می کنند با فیلم بهتر و جذاب تری روبه رو هستند. این اتفاق برای پوستر فیلم در حال رخ دادن است و دایم تکرار می شود و در کل اگر بخواهم برآوردی از این مسئله داشته باشم باید بگویم اصلا وضعیت خوبی نیست.
طراح پوستر فیلم «تنها دوبار زندگی می کنم» در پاسخ به این سوال که میزان نظر گرافیست، کارگردان و تهیه کننده در خلق این آثار چقدر نقش دارد، عنوان کرد: در حال حاضر دو گروه بر سر این ماجرا وجود دارند؛ یک گروه عده ای هستند که یک اپراتور در دفتر سینمایی خود آورده اند و آن شخص کار طراحی پوستر را انجام می دهد؛ این گروه 80-90 درصد را تشکیل می دهند. گروه دیگر که 10 درصد باقی مانده هستند کارگردانانی هستند که بر سر این ماجرا حساسیت دارند و به یک طراح و گرافیست مراجعه می کنند و از آن ها می خواهند که این کار طراحی و گرافیکی را انجام دهند و بسیار برای نظر طراح اهمیت قایل می شوند. من به شخصه در همکاری ای که با این گروه داشته ام لذت برده ام و تجربه خوبی هم در پایان شده است اما متاسفانه یک تعداد خیلی کمی هستند که پوستر فیلم برایشان مهم است و اینگونه عمل می کنند و البته به سختی می توانند تهیه کننده را نیز با خود همراه کنند. در کل طراحی یک پوستر خوب برای فیلم سینمایی پروسه خیلی مشکل و سختی شده است.
دو دوره اوج گرافیک در پوسترهای سینمایی
کاشانی ادامه داد: من فکر می کنم دوره اوج پوسترهای سینمایی در دو دوره است؛ یکی دوران دهه 40 که افرادی چون قباد شیوا، آیدین آغداشلو و مرتضی ممیز روی آثار کار می کردند و دوره ای هم که بعد از جنگ در بین سال های 70 تا 80 باز اتفاقات خوبی در این زمینه افتاد و به قدرت دهه 40 نبود اما آثار خوبی چه در فیلم و چه در پوسترهای سینمایی خلق شد. منهای این دو دوره ما متاسفانه هیچ وقت حرکت بزرگ خوبی در تبلیغات و پوسترهای سینمایی سراغ نداریم.
این گرافیست در پاسخ به این سوال که طراحی این پوسترها چقدر به فروش فیلم کمک می کند و طرح های بازاری کمک بیشتری به فروش می کند یا طرح های هنری، تصریح کرد: یک کلمه ای تهیه کنندگان دارند به نام «بفروش» که این کلمه را هم در فیلم ها و هم در پوسترهای شان زیاد استفاده می کنند. بنابراین وقتی این نگاه وجود داشته باشد متاسفانه دیگر بعد هنری اثر دیده نمی شود و همیشه هم این اتفاق می افتد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: قطعا من فکر می کنم اگر یک پوستر اثر خیلی خوبی باشد تاثیر مثبتی هم می گذارد، اما سازندگان فیلم نمی خواهند برای یک بار هم که شده این قضیه را امتحان کنند و ببینند که یک پوستر خوب چه اثری می تواند بگذارد. مطمئنا نظرشان نسبت به این ماجرا تغییر می کند، اما آن ها یک فایل بسته شده راجع به این ماجرا در ذهنشان دارند که حاضر نیستند آن را عوض کنند. این ماجرا یک مبارزه می طلبد که خیلی از طراحان گرافیک هم ترجیح می دهند مبارزه نکنند و کار خودشان را انجام دهند.
لازم به ذکر است، این گرافیست طراح پوستر فیلم هایی چون «تنها دو بار زندگی می کنیم» به کارگردانی بهنام بهزادی و «آتشکار» به کارگردانی امیر یوسفی بوده است. که دومی بنا به وجود مشکلاتی به مرحله چاپ نرسید.
انتهای پیام/ن.ف
یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۶
ارسال نظر