دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱

در ادامه سیاستهای موفق مدیران قبلی سینمایی

حبشی: ۲۴جشنواره برای جمعیت ۸۰ میلیونی زیاد نیست/ مجوز جشنواره های ضعیف و بی هدف را لغو می‌کنیم

بهمن حبشی

سینماپرس: «بهمن حبشی»مدیر کل نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع سینمایی در گفتگویی از تدوین آئین نامه های جدید در سازمان سینمایی و نیز لغو برخی جشنواره های ضعیف خبر داد

 به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، «بهمن حبشی» مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع سینمایی در گفتگویی با سایت سازمان سینمایی ، درباره آخرین وضعیت جشنواره های سینمایی و صدور مجوز برای موسسات سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.

متن توضیحات وی عینا از سایت سازمان سینمایی به شرح ذیل است:

*تجدید نظر در آیین نامه ها

وظیفه اصلی دفتر نظارت بر مراکز ،مشاغل و مجامع سینمایی  ،نظارت  و صدور مجوز  برای جشنواره های سینمایی ،  نظارت  و صدور مجوز  برای موسسات سینمایی، پیگیری امور معیشتی سینما گران و تشکیل شورای  ارزشیابی هنرمندان  است.

عدم شفافیت ، پراکندگی و بی نظمی، عدم وجود همدلی و تعامل بین سینما گران و دولت و وجود انرژی های منفی در سطح کلان سینما از جمله عوامل بازدارنده ای بود که در بدو کار در دولت تدبیر و امید در عرصه سینما با آن مواجه بودیم که تصحیح این روند با بازگشایی خانه سینما آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

ما به دنبال چابک سازی و روز آمد سازی در دفتر نظارت بر مراکز ،مشاغل و مجامع سینمایی هستیم و برای رسیدن به این مهم  تجدید نظر در مجموع آیین نامه ها و به روز کردن آن در ادارات در دستور کار قرار گرفته است .

در سطح کلان نیز به دنبال ساماندهی ساختارهای موجود به منظور تسهیل امور، شفاف سازی و از میان برداشتن موانع هستیم.

*شفاف سازی

از بدو آغاز فعالیت مدیریت سینما در دولت یازدهم فعالیت هایی به منظور شفاف سازی در بخش های مختلف در دفتر نظارت بر مراکز ،مشاغل و مجامع سینمایی انجام شده و ارتباط دو سویه سینماگران و مدیریت سینمایی نیز به این مهم کمک کرده است.

نگاه کلان ما این است که به سمت حذف واسطه گری برویم و با اصلاح فرایندها بستر تسریع گردش کار و تکریم ارباب رجوع را در دفتر نظارت بر مراکز ،مشاغل و مجامع سینمایی فراهم کنیم . بر این اساس و با توجه به رویکرد ها و سیاستگذاری های مطرح شده در دفترچه راهبردها و  سیاست های سازمان سینمایی، برای تقویت اعتماد ارباب رجوع تلاش خواهیم کرد.

*ساماندهی نحوه درجه بندی هنرمندان

یکی دیگر از امور مورد توجه نحوه درجه بندی هنرمندان است. شورای ارزشیابی هنرمندان متشکل از هنرمندان در قالب کمیته های تخصصی، پرونده های موجود در این بخش را بررسی  و در ۵ سطح درجه هنری شامل: درجه یک  در حد دکترا، درجه دو در حد فوق لیسانس، درجه سه در حد لیسانس، درجه ۴ در حد فوق دیپلم و درجه پنج در حد دیپلم  به هنرمندان اعطا می کند.

این شورا در گذشته بسیار بی سرو سامان بوده است  که در حال حاضر با بازنگری در شیوه اجرا و برگزاری جلسات منظم و شوراهای تخصصی و کارشناسی  در حال بهینه شدن است.

 

*ارتقاء کیفی جشنواره های سینمایی

 یکی از مهمترین اهداف مدیریت سینمایی در دولت دهم ارتقاء کیفی جشنواره ها و سامان  بخشیدن به محتوی رویدادهای سینمایی است. در سال گذشته به ۲۴ جشنواره مجوز دادیم . نگاه سازمان سینمایی به برپایی جشنواره های سینمایی کمی نیست بلکه کیفی است. چنانچه جشنواره ای ضعیف باشد مجوز آنرا لغو می کنیم؛ در عین حال از جشنواره هایی که در استان ها و شهرستان ها برگزار می شود حمایت کامل می کنیم و بر این اعتقادیم برپایی جشنواره هایی استاندارد در شهرستان ها موجب شور و نشاط در مین مردم و علاقه مندان به سینما می شود.

 به عنوان نمونه یکی از جشنواره هایی که درباره آن شبهاتی وجود دارد فیلم " پروین اعتصامی " است. این رویداد سینمایی  تخصصی است و می تواند به تقویت  فیلمسازان زن و موضوعات مربوط به خانواده و زنان در سینما کمک کند. پیشتر سید زهرا حسینی به عنوان نویسنده کتاب دا در این رویداد معرفی شد.

به جشنواره های تخصصی در زمان مشخص و با بودجه مشخص کمک می کنیم. برگزاری کیفی و هدفدار جشنواره ها شور و نشاط ملی ایجاد می کند و روح جمعی سینما گران را تقویت کرده و باعث تقویت ژانر و اشتغال زایی می شود .

البته ما با جشنواره های بی هدف مخالفیم اما به نهاد ها و وزارتخانه ها که  تقاضای برگزاری جشنواره دارند فرصت داده و ارزیابی می کنیم و در صورت ضعیف بودن این جشنواره ها، مجوز های بعدی را صادر نمی کنیم .

به طور کلی نسبت به جایگاه سینمای ایران در سینمای جهان، جشنواره هایی که در کشورمان برگزار شده زیاد نیست اما به هرحال برپایی هر رویداد سینمایی نگاه ها را به خود جلب می کند. در مجموع برپایی ۲۴ جشنواره برای کشوری با جمعیت ۸۰ میلیون زیاد نیست.

 

*بازنگری در موسسات سینمایی

یکی دیگر از امور مورد توجه ما، وضعیت موسسات سینمایی است. در حال حاضردر حدود ۳۰۰ موسسه سینمایی در تهران و ۲۰۰ موسسه سینمایی در شهرستان ها وجود دارد. دفتر نظارت بر مراکز ،مشاغل و مجامع سینمایی ضمن ارزیابی و احراز صلاحیت مجدد برای شرکت های در حال فعالیت در عرصه سینما، صلاحیت حرفه ای مسوولان این موسسات نیز باید احراز شود.

برای صدور مجوز  به متقاضیان موسسه و شرکت سینمایی  سه شرط شامل: دانش – تجربه و سرمایه گذاری مورد توجه است و سازمان سینمایی به عنوان ناظر  و حامی مجموعه هایی که کار حرفه ای سینمایی انجام می دهند پس از احراز صلاحیت حرفه ای شخصی مسوولان موسسات و متقاضیان تاسیس چنین شرکت هایی، بر رفع موانع موجود بر سر راه آنان تلاش می کند.

دفتر نظارت بر مراکز ،مشاغل و مجامع سینمایی حلقه ای از مجموعه سازمان سینمایی است و همانند دیگر مجموعه های این سازمان مبتنی بر سه اصل اخلاق مداری ، شایسته سالاری و اعتماد متقابل فعالیت های خود را انجام می دهد.

آینده سینمای ایران روشن است و با این نگاه تا وقتی که سینما را به عنوان یک خانواده حفظ کنیم می توانیم با رعایت حدود و حقوق متقابل و آداب دوست داشتن و همکاری، آینده ای روشن را برای سینما رقم بزنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.