چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

گپی کوتاه با اسحاق خانزادی

صدابردار پیشکسوت سینما با فیلمهای میلانی و بهرامیان به سینماها می‌آید

اسحاق خانزادی نشست فیلم آهوی پشیونی سفید به کارگردانی سید جواد هاشمی

سینماپرس: اسحاق خانزادی صدابردار و صداگذاری پیشکسوت سینما صبح امروز گفت: دو فیلم سینمایی «پریناز» و «آتش بس ۲» را آماده اکران دارم.

وی در گفتگو با سینماپرس در مورد آثار آماده نمایش خود گفت: فیلمهای «آتش بس ۲» به کارگردانی تهمینه میلانی و بخش هایی نهایی میکس صدا فیلم سینمایی «پریناز» به کارگردانی بهرام بهرامیان را انجام داده ام و این دو فیلم آماده اکران هستند.

صدابردار «بی پولی» در مورد فعالیتهای اخیر خود یادآور شد: فیلمهای  سینمایی «متروپل» ساخته مسعود کیمیایی و «دربست آزادی» ساخته مهرشاد کارخانی آخرین فیلم هایی بود که در اکران سینماها داشتم. 

خانزادی در مورد کارهای آتی خود گفت: پیشنهاد کار که همیشه زیاد است اما من هر کاری را انجام نمی‌دهم . متن و گروه خوب اولین شرطم برای انتخاب کار است.

صدابردار «جرم» به ویژگی های «آتش بس ۲» به کارگردانی تهمینه میلانی اشاره کرد و افزود: به هر حال کار با زوجی مانند تهمینه میلانی و محمد نیک بین همواره برایم لذت بخش بود چون چند کار متوالی خدمت ایشان بودیم  و مطمئن هستم که  این فیلم از  گیشه خوبی برخوردار خواهد بود.

بنابراین گزارش، اسحاق (احمد) خانزادی خيلی پيش تر از آن كه به عنوان متصدی امور صدا گذاری (ميكس و سينكرون) و سپس صدابردار صحنه شناخته شود و جوايزی بگيرد،‌ در نوجوانی به استخدام عزيزالله كردوانی در استوديو «عصر طلايی» (۱۳۴۳) درآمد و جزو كاركنان فنی استوديو در فيلم های سه تا بزن بهادر (حسين مدنی، ۱۳۴۴) و مأمور دو جانبه (مهدی مير صمدزاده، ۱۳۴۵) دستيار امور چاپ و لابراتوار در فيلم های مرد ده ميليون تومانی (امين امينی، ۱۳۴۴) ده ساية خطرناك (امين امينی، ۱۳۴۵) و سه بمب آتشين (امين امينی، ۱۳۴۴) و دستيار محمد كامكار در عكاسی فيلم هاي گذشت بزرگ (ناصر ملك مطيعی، ۱۳۴۶) و عروس تهران (احمد نجيب زاده،‌۱۳۴۶) بود. هفت دختر برای هفت پسر (محمد متوسلانی، ۱۳۴۷) و سپس بهرام شيردل (امين امينی، ۱۳۴۷) جزو نخستين فيلم هايی هستند كه نام اسحاق خانزادی در عنوان بندی آن ها به عنوان صدا گذار ثبت است. خانزادی كه صداگذاری را از سال ۱۳۴۵ در كنار روبيك منصوری آغاز كرده بود، اين كار را از سال ۱۳۴۷ به طور مستقل ادامه داد. او پس از صداگذاری فيلم جمعه شيرين (۱۳۴۹) از بهرام ری پور، كه كارگردان فيلم بود و در وزارت فرهنگ و هنر كار می كرد، خواست تا او را به دستگاهی دولتی معرفی كند كه نتيجه اش استخدام او در سال ۱۳۵۰ در وزارت فرهنگ و هنر بود. خانزادی در آن جا در كنار انبوهی فيلم كوتاه و مستند و گزارشی و خبری (مثل آفتاب بر همه می تابد،‌ اعزام بزرگ، بال ملائك، تولد اول، دوباره می خوانم، نامه ای از خرمشهر، وانگه روان جهان گله كرد، هفتمين دورة بازی های آسيايی تهران يادگار، سوگ، گل های پر پر، زن ديروز- زن امروز و دوبی / مرواريدهای خليج فارس، امور صداگذاری فيلم های يك اتفاق ساده (سهراب شهيد ثالث، ۱۳۵۲) طبيعت بی جان (‌سهراب شهيد ثالث،‌ ۱۳۵۴) ملكوت (خسرو هريتاش ۱۳۵۵) درامتداد شب (پرويز صياد، ۱۳۵۶) و چريكه تارا (بهرام بيضايی، ۱۳۵۷) را انجام داد.

خانزادی از سال ۱۳۶۵، كه جشنواره فيلم فجر صداگذاری را وارد بخش مسابقه كرد، چند جايزه به دست آورد: جايزة ويژة هيئت داوران برای فيلم شير سنگی (مسعود جعفری جوزانی، ‌۱۳۶۵)، سيمرغ بلورين بهترين صداگذاری برای فيلم «در مسير تند باد» (مسعود جعفری جوزانی، ۱۳۶۷) و اعتراض (مسعود كيميايی، ۱۳۷۸) . اسحاق خانزادی از دهة ۱۳۷۰ كه صدابرداری سر صحنه در سينمای ايران گسترش يافت، در اين زمينه نيز فعاليت كرده و گاهی به او پيشنهاد بازيگری نيز داده شده است.

۴۷ فیلم در کارنامه صدابرداری اسحاق خانزادی به ثبت رسیده است که از جمله آنان می توان به: «سوپراستار»، «محاکمه در خیابان»، «بی پولی»، «مصائب شیرین»، «دنیا» و ... به ثبت رسیده است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.