پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱

افشای رازهای پشت پرده اردوگاه اشرف درجشنواره مقاومت/ پایه شناس: باید در عرصه بین المللی موفق‌تر عمل کنیم

مستند فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه

سینماپرس: کارگردان مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه» معتقد است: جشنواره فیلم مقاومت در ابعاد بین المللی تاکنون موفق عمل نکرده و ما تنها توانسته ایم با کشورهایی که حرف مشترک داریم چون سوریه و لبنان ارتباط برقرار کنیم.

به گزارش سینماپرس، مرتضی پایه شناس  طی گفتگویی گفت: باید جشنواره را در سطح گسترده تر و به معنای واقعی کلمه بین المللی برگزار کنیم تا حرف های خوب ما به گوش تمام دنیا برسد.

 وی در مورد بازتاب مقاومت کشورها ی اسلامی در سینما ی ایران گفت:وقتی در مورد مسائل بین الملل صحبت می کنیم باید به بازتاب بین المللی آن هم فکر کنیم. وقتی رسانه آنچنان قوی نداریم طبیعتا در بخش بین الملل نتوانسته ایم موفق باشیم.

 کارگردان مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» در خصوص موضوع و محتوای فیلمش گفت: این فیلم  داستان پدری را روایت می کند  که هوادار سازمان منافقین بوده  است.به همین دلیل دختر و پسرش در همین جو و فضا بزرگ می شوند. در ادامه  فیلم می بینیم که فرزندان این پدر «مصطفی محمدی» به اردوگاه اشرف در عراق می روند. و وقتی پدر به اردوگاه مراجعه می کند تا فرزندانش را بیرون بیاورد با مخالفت سازمان منافقین مواجه می شود. همین مخالفت سازمان در تغییر نگرش پدر نسبت به عملکرد این سازمان تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: این فیلم بر پایه فیلم های خانوادگی مصطفی محمدی که با دوربین خانوادگی ثبت شده ساخته شده است.

پایه شناس  با بیان اینکه در سالهای قبل با فیلم های «ملاقات پشت دیوار اشرف و جایی که زندگی می کنیم» در جشنواره مقاومت حضور داشته گفت: به نظر من جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس در بخش مستند جشنواره خوبیست. (چون در بخش مستند  من تاکنون  در این جشنواره شرکت داشتم تنها در مورد این بخش می توانم نظر دهم) البته هر جشنواره موضوعی محدودیت های خاص خودش را دارد. جشنواره مقاومت با توجه به اینکه موضوعش جایگاه مهمی در تاریخ کشورمان دارد، این رویداد دارای جایگاه والایی در فرهنگ کشورمان است.

وی در خصوص سالانه شدن این رویداد  افزود: خوب است جشنواره موضوعی فیلم مقاومت با رشد بیشتری همراه شود و به طور کل جشنواره های موضوعی پرورش داده شود.

کارگردان مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»در مورد اینکه در بخش مستندهای انقلاب و دفاع مقدس تاکنون توانسته ایم آنچنان شایسته و بایسته موفق عمل کنیم گفت:کمبود بودجه و عدم توجه مسئولین به سینمای مستند چرخه معیوبی را بوجود آورده ،به این ترتیب که وقتی سرمایه گذاری خوبی برای فیلم ها صورت نمی گیرد فیلم ها ضعیف ساخته می شوند و مخاطب هم طبیعتا این فیلم ها ندارد و وقتی مخاطب کمی این فیلم ها داشته باشند سرمایه گذاری کمی روی ساخته شدن این فیلم ها می شود و این چرخه همچنان ادامه دارد.به نظر من در تمام بخش های فیلم مستند ما با مشکل مواجه هستیم و حمایت از این نوع فیلم ها صورت نمی گیرد. 

وی در پایان در خصوص مشکلات مستندسازی دفاع مقدس گفت: جنگ مان درحال حاضر دربعضی از  بخش ها به مسائل امنیتی گره خورده. قدری از این  بخش ها قابل فهم بوده اما  بخش  عمده ای از آن سلیقه ایست. در واقع این جناح و آن جناح به خاطر مسائل شخصی از بیان آن جلوگیری می کنند. به نظر من الان در موقعیتی قرار داریم که باید هشت سال دفاع مقدس را نقادانه مورد بررسی قرار داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.