چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷

شكست، پشت در ناجی سينمای ايران!/ تماشای رايگان با فيلترشكن رقيب سرسخت طرح VOD

امضای تفاهم‌نامه vod و تهیه کنندگان سینمای ایران

سینماپرس: روز گذشته تفاهمنامه VOD با آب و تاب فراوان امضا شد؛ طرحي كه از آن به عنوان قدمي مهم در صنعت سينما و نمايش خانگي ياد شده و براي آن روياپردازي‌هاي زيادي صورت گرفته است اما در واقعيت دنياي امروزي اين طرح از هم اكنون شكست خورده به نظر مي‌رسد.

به گزارش سینماپرس، روزنامه جوان نوشت: صادرات محصولات فرهنگي ايران به كشورهاي مختلف دنيا، امكان توليد محتواي فرهنگي در بستر اينترنت و افزايش ميزان كليك خور محصولات فرهنگي ايراني و غيره؛ همه اينها در واژه انگليسي VOD خلاصه شده است.  پروژه‌اي كه تفاهمنامه آن در روز گذشته به امضاي مؤسسه رسانه‌هاي تصويري، نمايندگان شوراي عالي تهيه‌كنندگان و شركت‌هاي تجميع‌كننده محتوا و خدمات راديويي رسيد. VOD طرحي است كه از آن به عنوان قدمي مهم در صنعت سينما و نمايش خانگي ياد مي‌شود. امضاكنندگان اين طرح مي‌گويند كه به كمك VOD عقب‌ماندگي فرهنگي در حوزه آپلود جبران مي‌شود، محتواي غني فيلم‌ها و سريال‌هاي كشورمان روي سرورهاي ايراني قرار مي‌گيرد تا مخاطبان جهان آن را ببینند و لذت ببرند اما VOD دقيقاً چه خدماتي را ارائه مي‌دهد.

   
زير و بم VOD
امروزه VOD تبديل به يك ضرورت شده است و در تمام دنيا به آن توجه مي‌شود. VOD مخفف عبارت انگليسي VIDEO ORDER IN DEMAND است. VOD  يا «ويدئو هنگام درخواست» سيستم‌هايي هستند كه به كاربران اجازه مي‌دهند محتواهاي صوتي يا تصويري را هر زمان كه اراده كردند گوش دهند يا تماشا كنند. در واقع به كمك اين سيستم كاربران مجبور نيستند برنامه‌ها را در زمان پخش سراسري تماشا كنند بلكه هر موقع كه خواستند مي‌توانند با مراجعه به سيستم‌هاي VOD آنها را با چند كليك جست‌و‌جو و به صورت آنلاين تماشا كنند. ممكن است بسياري كارايي VOD را مشابه كارايي سايت‌هايي چون آپارات بدانند.

آپارات نيز ساعت‌ها فيلم و سريال و انيميشن را به صورت رايگان در آرشيو خود و در اختيار كاربران قرار داده است. VOD اما سيستمي است كه در آن مباحث اقتصادي نيز از اهميت بسياري برخوردار مي‌شود. در واقع سيستم‌هاي VOD محتويات تلويزيوني يا  فيلم‌هاي سينمايي را روي سرور قرار مي‌دهند و مشتركان و كاربران آنها در ازاي پرداخت آبونمان قادر به تماشاي آنها از طريق پخش كننده‌هاي قابل حمل همچون گوشي‌هاي تلفن همراه خود هستند.
به نظر مي‌رسد كه هدف از به راه انداختن سيستم‌هاي VOD در كشورمان جمع كردن تدريجي فروشگاه‌هاي محصولات رسانه‌هاي تصويري و انتقال آنها به فضاي ديجيتال باشد. حالا طرف‌هاي امضاكننده VOD اميدوار به موفقيت اين طرح هستند. پيشتر حجت الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي، اين طرح را يك ضرورت و بهترين راه براي نجات سينماي ايران عنوان كرده بود. آيا VOD همان ناجي از آب در مي‌آيد كه ايوبي از آن سخن گفته بود؟

نگاهي به گوشه و كنار دنياي اينترنت نشان مي‌دهد كه سيستم‌هاي VOD شارژي كه مؤسسه رسانه‌هاي تصويري و چند نهاد ديگر در تدارك راه اندازي‌اش هستند، تنها انتخاب براي كاربران ايراني داخل و خارج از كشور نيست. سايت آپارات تنها يك نمونه از شمار زيادي رسانه و پخش‌كننده سيال است كه ساعت‌ها سريال و انيميشن را به‌صورت كاملاً رايگان در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. اگرچه ممكن است با راه افتادن سيستم‌هاي VOD شارژي، شرايط پخش رايگان فيلم و سريال در آپارات دستخوش تصميمات جديد مسئولان وزارت ارشاد شده و برچيده شود اما باز هم سيستم‌هاي ديگري وجود دارند كه بتوانند جاي آن را پر كنند و به‌صورت رايگان همين داده‌ها را در اختيار مخاطبان قرار دهند.
اگرچه بسياري از اين سايت‌ها فيلتر و نيز ارائه دهنده محتواي خارجي هستند اما در اين ميان هم مي‌توان سايت‌هايي را پيدا كرد كه فيلم‌ها و سريال‌هاي ايراني را در كنار آثار خارجي به مخاطبان ايراني عرضه مي‌كنند و حتي در ارائه محصولات خارجي يك قدم از مرحله زيرنويس فارسي گذشته‌اند و اين آثار را به صورت دوبله به مخاطبان عرضه مي‌كنند آن هم به صورت كاملاً رايگان.
 
در دنياي اينترنتي که روز به روز مرزهايش گسترده و گسترده‌تر مي‌شود، تماشاي فيلم‌ها و سريال‌هاي مختلف در اين سايت‌هاي رايگان كه با سيستم VOD كار مي‌كنند براي ايراني‌هاي داخل كشور تنها به اندازه خريد يك فيلترشكن هزينه داشته و براي ايراني‌هاي خارج از كشور كاملاً رايگان است. به همين خاطر موفقيت طرحي كه روز گذشته امضا شد مورد شك و ترديد است. آيا مخاطبان ايراني داخل و خارج از كشور به اين سيستم‌هاي VOD شارژي وفادار مي‌مانند يا آنكه تماشاي رايگان را به هر چيز ديگري ترجيح مي‌دهند؟!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.