به گزارش خبرنگار سینماپرس خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران کشور از بدو تأسیس اش همواره محلی برای تأمین خواسته ها و نیازهای سینماگران ایرانی بوده است اما متأسفانه همواره به دلیل دیدگاه های سیاسی و جناحی و حضور مدیرانی که چندان دغدغه ای برای تأمین معیشت و نیازهای اهالی سینما نداشتند مسیر این نهاد صنفی به انحراف کشیده شد.
سینماگران کشور امروزه بیش از هر چیز نیازمند داشتن بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی بدون پرداخت هرگونه هزینه، تأمین امنیت شغلی، برطرف کردن مشکل بیکاری و تأسیس صندوق بیمه بیکاری، تأمین مسکن و... هستند که امید است مدیرعامل جدید خانه سینما نسبت به عملی ساختن آن ها گامی اساسی بردارد.
در همین راستا ۱۰ تن از سینماگران خانم ها و آقایان: پرویز آبنار (صدابردار و صداگذار)، پیمان عباسی (فیلمنامه نویس)، آرش آقابیک (طراح جلوه های ویژه)، ابراهیم وحیدزاده (کارگردان)، سودابه خسروی (چهره پرداز)، منوچهر والی زاده (دوبلور و بازیگر)، هوشنگ توکلی (بازیگر)، کتایون امیرابراهیمی (بازیگر)، یدالله صمدی (کارگردان) و علی لقمانی (فیلمبردار) با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است:
آبنار: امنیت شغلی سینماگران باید هرچه سریعتر قانون مند و لازم الاجرا شود/ ورود مدیران به حاشیه برای سینما آسیب زننده است!
پرویز آبنار صدابردار باسابقه سینمای ایران همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی خانه سینما گفت: مهمترین اتفاقی که امروز تمامی اهالی سینمای کشور به آن نیاز دارند مبحث مهم تأمین امنیت شغلی است که متأسفانه این طرح مدت ها است روی زمین مانده و کسی به فکر آن نیست و بنده معتقدم که مبحث امنیت شغلی سینماگران باید هرچه سریعتر قانون مند و لازم الاجرا شود. در تمامی کشورها سندیکاها از اعضای شان حمایت های ویژه ای می کنند و اجازه نمی دهند که با ورود افراد نالایق و ناآگاه زندگی اعضای صنف شان با مخاطره مواجه شود؛ مدیران خانه سینما اگر می خواهند جایگاه و ارزش سینماگران ایران را حفظ کنند می بایست تدبیری بیندیشند تا از این پس هر شخصی نتواند به واسطه باندبازی وارد سینما شده و در فیلم های سینمایی به عنوان: صدابردار، فیلمبردار، تدوین گر، بازیگر، چهره پرداز و... حضور پیدا کند. سهشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵
عباسی: تنها کار مثبت خانه سینما اطلاع رسانی برای برگزاری مراسم ترحیم سینماگران بوده است/ تأمین امنیت شغلی مهمترین نیاز اهالی سینما
پیمان عباسی فیلمنامه نویس کشورمان اظهار داشت: متأسفانه در سالهای گذشته خانه سینما برای هزاران عضو زنده خود هیچ کاری انجام نداده و تنها کار مثبت خانه سینما اطلاع رسانی برای برگزاری مراسم ترحیم سینماگران بوده است! وقتی امروز به عملکرد خانه سینما طی مدتی که از بازگشایی آن می گذرد نگاه می کنیم این پرسش در ذهن مان به وجود می آید که این همه جار و جنجال برای بازگشایی این نهاد صنفی چه بود و چرا مدیران این نهاد صنفی قدم مثبتی برای اعضای صنوف طی این مدت برنداشتند؟ واقعیت این است که طی این همه سالی که من در سینما کار می کنم و عضو کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران هستیم این نهاد صنفی هیچ کاری برایم انجام نداده است؛ ما بعد از بازگشایی خانه سینما حتی حق بیمه های مان را هم به صورت شخصی پرداخت می کنیم و این نهاد صنفی حتی این کار کوچک را هم برای ما انجام نمی دهد، همین امر نشان از آن دارد که این خانه را نمی توان نهادی صنفی برای اهالی سینمای کشور برشمرد. چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵
آقابیک: مدیریت خانه سینما نباید به صورت سلیقه ای باشد/ همچنان در انتظار تأمین بیمه، امنیت شغلی و تأسیس صندوق بیمه بیکاری هستیم
آرش آقابیک طراح جلوه های ویژه پرکار سینما نیز در این باره گفت: یکی از مهمترین مواردی که همیشه در کشور ما آسیب زننده بوده وجود و حضور مدیران در دستگاه ها و نهادهای مختلفی است که بر اساس سلیقه شان کار می کنند و معتقدم که برای رشد و اعتلای سینما مدیریت خانه سینما نباید به صورت سلیقه ای باشد. متأسفانه افرادی که در پی پست و مقام هستند همواره دغدغه های اصلی نهاد و دستگاهی که در آن به عنوان مدیر حضور دارند را فراموش می کنند و بیش از آنکه پیگیر باشند تا دغدغه افراد زحمتکش در دستگاه ها و نهادهای مختلف را برآورده سازند در پی آن هستند تا منافع باندی و جناحی خود را تأمین کنند که این امر بسیار آسیب زننده است. شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵
وحیدزاده: خانه سینما باید در اختیار اهالی سینمای کشور باشد، نه مدیران دولتی برای دستیابی به اهداف سیاسی/ متاسفانه خانه سینما در مسایل صنفی موفق نبوده است
ابراهیم وحیدزاده کارگردان پیشکسوت سینمای کشور همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی خانه سینما گفت: خانه سینما نهادی است که عنوان صنفی بودن دارد و از این رو باید تماماً در اختیار اهالی سینمای کشور باشد، نه مدیران دولتی برای دستیابی به اهداف سیاسی شان و امیدوارم روزی شاهد باشیم که این نهاد صنفی سینمایی در این راستا حرکت کند. یکی از عمده ترین مشکلاتی که ما سال های درازی است با آن درگیر هستیم این است که هنوز مشخص نیست خانه سینما، جایی برای دستیابی به اهداف صنفی سینماگران است و یا یک نهاد دولتی و یا نیمه دولتی که تحت اختیار مدیران سازمان سینمایی قرار دارد و در راستای اهداف سیاسی و دیدگاه های جناحی آن ها کار خود را ادامه می دهد؟ دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵
صمدی: شاهسواری مدیری دردآشنا نسبت به مسائل اهالی سینما است/ نیاز به اتحاد و همدلی برای حل مشکلات عدیده سینما داریم/ نباید دست هنرمندان جلوی کسی دراز شود
یدالله صمدی کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی این نهاد صنفی گفت: شاهسواری مدیری برجسته و دردآشنا نسبت به مسائل اهالی سینمای کشور است و از همین رو حضور وی در خانه سینما می تواند نویدبخش حل مشکلات صنفی هزاران عضو خانه سینما باشد. منوچهر شاهسواری طی بیش از ۲۰ سال گذشته یکی از مسئولان برجسته خانه سینما بوده و من شخصاً طی تمامی سال هایی که سمت مدیرعاملی خانه سینما را بر عهده داشتم و یا در کانون کارگردانان سینمای ایران سمت داشتم شاهد آن بودم که او به طور مداوم و پیوسته با جان و دل برای رشد و اعتلای سینمای کشور به همه افراد مشاوره می دهد و با همه افراد همدلی و تعامل دارد و اصلاً به این فکر نمی کند که نامی از وی برده شود. یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵
خسروی: تا خانه سینما قانونی نشود نمی توان انتظار حمایت داشت/ پس از بازگشایی خانه سینما اتفاق مثبتی برای معیشیت و کار سینماگران رخ نداده است
سودابه خسروی چهره پرداز مطرح سینما نیز در این راستا گفت: خانه سینما متأسفانه هیچ جایگاه قانونی در کشور ندارد و وقتی که خانه اصناف سینماگران این مرز و بوم قانونی نیست ما نمی توانیم انتظاری برای بهبود اوضاع زندگی مان داشته باشیم و تا خانه سینما قانونی نشود انتظار کشیدن برای حمایت دستگاه های دولتی از اهالی فرهنگ و هنر بیهوده است. در قانون اساسی کشور صنوف جایگاهی ندارند و تنها سندیکاها هستند که قانون از آن ها حمایت می کند و از این رو جامعه اصناف سینمای ایران یا همان خانه سینما که سندیکا محسوب می شود قانونی نیست و نمی تواند از هیچ دستگاه و نهاد دولتی برای تأمین معیشت و رفاه زندگی افراد زیرمجموعه اش مطالبه گری کند. اینکه برخی از مدیران خانه سینما طی تمامی این سال ها آمده اند و مثلاً با یک بیمه خاص قرارداد امضا کرده و تنها برای یک سال اهالی خانه سینما را با هزینه شخصی شان بیمه تکمیلی کرده اند درمانی موقت برای دردهای سینماگران محسوب می شود اما ما باید بدانیم و آگاه باشیم که این درمان های موقت هیچ عایدی مثبتی برای ما در پی ندارند و باید در پی آن باشیم تا درمانی قطعی برای مشکلات مان در نظر بگیریم و تنها چاره مان این است که به هر ترتیبی که می توانیم خانه سینما را قانونی کنیم تا هر وقت از هر نهادی که مطالبه حمایت از سینماگران را داریم به دلیل غیر قانونی بودن مان با مانع روبرو نشویم. سهشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵
والی زاده: امیدوارم مدیریت جدید خانه سینما رسیدگی به معضل بیکاری و توجه به مسائل صنفی را در اولویت کارهای خود قرار دهد
منوچهر والی زاده دوبلور پیشکسوت سینمای کشور و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی این نهاد صنفی گفت: امروزه بیکاری گریبانگیر بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور شده و ما شاهد آن هستیم که روز به روز وضعیت معیشتی اهالی سینما بدتر از گذشته می شود و از این رو امیدوارم مدیریت جدید خانه سینما رسیدگی به معضل بیکاری و توجه به مسائل صنفی را در اولویت کارهای خود قرار دهد. آقای شاهسواری باید بدانند که سینما محلی برای سیاسی کاری و ورود به مسائل حزبی و گروهی و باندی نیست و هیچ یک از اهالی سینمای کشور آدم های سیاسی نیستند و افرادی هستند که عشق به هنر دارند و برای رشد و اعتلای هنر این سرزمین همواره از جان و دلشان مایه گذاشته اند و شایسته است که به آن ها رسیدگی شود. یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
توکلی: شاهسواری به رئیس سازمان سینمایی اعتماد نکند و هر کاری برای سینما صلاح است، انجام دهد/ ایوبی به دلیل نگاه نابخردانه مشکلات سینما را تشدید کرده است
هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در همین رابطه گفت: امیدوارم آقای شاهسواری به رئیس سازمان سینمایی اعتماد نکند و هر کاری که برای سینما صلاح است را انجام دهد و اگر مدیران سازمان سینمایی جلوی وی را برای رسیدگی به اهالی سینمای کشور سد کردند استعفا دهد تا با تغییرات وسیع تر توسط اهالی سینمای کشور بتوانیم شاهد حل مشکلات صنفی هزاران عضو خانه سینما باشیم. خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی نیاز به حضور مدیری واقع بین دارد که نسبت به مشکلات تمامی صنوف و اهالی سینمای کشور آگاه باشد و از صمیم قلب بخواهد که آن مشکلات را برطرف کند و خوشبختانه شناختی که من از آقای شاهسواری دارم این گونه است و معتقدم که ایشان یکی از همان افراد عمل گرا و واقع بین هستند که سینمای ایران به مدیریت او نیاز دارد. آقای شاهسواری مشکلات اهالی سینما را به خوبی می شناسد و خودش یکی از افرادی است که آسیب های زیادی از ساختار پیچیده و مریض خانه سینما خورده است و از این رو می توانیم امیدوار باشیم که در زمان مدیریت ایشان خانه سینما به جای گرویدن به مسائل سیاسی و جناحی که البته خود آقای شاهسواری هم در ترکیب های جناحی جای دارند، به سمت حل مشکلات صنفی پیش برود. دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
امیرابراهیمی: خانه سینما سال ها است که به مسائل و مشکلات هنرمندان توجهی ندارد/ تبعیض قائل شدن میان اهالی سینما زننده است
کتایون امیرابراهیمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی این نهاد صنفی گفت: خانه سینما سال ها است که به مسائل و مشکلات هنرمندان توجهی ندارد و من شخصاً هیچ گونه امیدی برای بهبود شرایط و اوضاع نامساعد سینمای کشور ندارم! متأسفانه آنچه ما در خانه سینما شاهد هستیم این است که عده ای افراد قاطی یکدیگر شده اند و تیم تشکیل داده و تنها بر اساس منافع تیم خود مبادرت به انجام کار می کنند و به سایر افرادی که خارج از تیم شان هستند کاری ندارند اما باید به این افراد گوشزد کنم که دنیا در حال گذر است و این نیز خواهد گذشت! سهشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
لقمانی: تأمین امنیت شغلی و بیمه تمامی اهالی سینمای کشور باید در رأس کارهای مدیریت جدید باشد/ شأنیت صنوف و سینماگران را به آن ها باز گردانید
علی لقمانی فیلمبردار مطرح سینما نیز در این باره اظهار داشت: تأمین امنیت شغلی و بیمه تمامی اهالی سینمای کشور باید در رأس کارهای مدیریت جدید باشد چرا که تأمین چنین نیازهایی جزو اهداف اولیه خانه سینما است و اگر مدیران خانه سینما به این نکات توجه نکنند به بیراهه می روند. در حال حاضر بسیاری از سینماگران نیازمند جدی بیمه هستند و این در حالی است که خانه سینما مدت های مدیدی است به بسیاری از اعضای خود بیمه پایه تأمین اجتماعی اختصاص نمی دهد و از سوی دیگر بیکاری بخش اعظمی از اهالی کاربلد سینمای کشور به دلیل آن است که هر فردی از راه رسیده به عنوان سینماگر در حرفه های مختلف مشغول به کار شده و این امر هم به آن دلیل است که مبحث تأمین امنیت شغلی اهالی سینما تنها در حد حرف باقی مانده و کسی به آن توحهی ندارد. شأنیت صنوف و سینماگران را به آن ها باز گردانید؛ اگر نیازهای اولیه و ابتدایی اهالی سینمای کشور در اختیارشان قرار بگیرد خانه سینما به اهداف، آرمان ها و اساسنامه خود به درستی عمل کرده و شأن سینماگران نیز حفظ می شود و همه سینماگران هم از جان و دل برای خانه شان مایه می گذارند در غیر این صورت اهالی سینما نسبت به خانه سینما دلسرد خواهند شد. چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
ارسال نظر