یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

وقتی خانه سینما، «هنر و تجربه» را به جشن خود راه نمی‌دهد

تابلوی ورود ممنوع «خانه سینما» مقابل «علم‌الهدی» و شرکا!

هنر و تجربه

سینماپرس: هنر و تجربه که به بهانه حمایت از سینمای به اصطلاح هنری بخشی از سالن‌های سینمای کشور را به خود اختصاص داده است و یک گروه دولت‌ساخته محسوب می‌شود، با کمرنگ شدن تدریجی فلسفه وجودی‌اش نفس‌های آخر را می‌کشد و به نظر می‌رسد اعضای خانه سینما نیز رفته‌رفته به بی‌معنا بودن دلایل ماهوی این گروه پی برده باشند.

گروه سینمایی هنر و تجربه که بخشی از سالن‌های سینمای کشور را در اختیار دارد و این روزها در رکود به سر می‌برد، در جریان برگزاری جشن آتی خانه سینما وارد چالش تازه‌ای با برگزارکنندگان این جشن شده است. موضوع این است که کمال تبریزی، دبیر جشن خانه سینما درباره حضور فیلم‌های هنر و تجربه در رقابت این جشن سینمایی گفته است: فقط فیلم‌هایی که دارای پروانه نمایش سینمایی هستند، می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.


او در عین حال مطرح کرد، به نظر من فیلم‌هایی با پروانه ویدئویی که کیفیت سینمایی دارند هم می‌توانستند در جشن شرکت کنند، اما شورای سیاستگذاری جشن با این نظر مخالفت کردند. تبریزی در پاسخ به چرایی مخالفت شورای سیاستگذاری به این اشاره کرده بود که اعضای شورا تمایل نداشتند در بحث ارزیابی فیلم‌های هنر و تجربه به این شکل وارد شوند و صرفاً علاقه‌مند بودند بر اساس یک اشل معین، امکان شرکت این گروه از فیلم‌ها را در جشن به‌وجود آورند.

سخنان تبریزی مبتنی بر تغییراتی بیان شده که امسال در اساسنامه جشن خانه سینما اعمال شده است، امسال جشن سینمای ایران نسبت به تغییر بند اساسنامه‌ خود اقدام کرده و قید هر فیلمی را که دارای پروانه نمایش سینمایی است، جایگزین قید هر فیلمی که به نمایش عمومی در سینماها در آید، کرده است.

همانطور که انتظار می‌رفت امیرحسین علم الهدی به مواضع تبریزی واکنش نشان داد و طی یادداشتی نوشت: جشنتان مبارک باشد، اما فیلمسازان سینمای ایران را آزرده‌خاطر کردید. رئیس گروه سینمایی هنر و تجربه از این سخن گفت که «وقتی جشن بزرگ سینمای ایران توسط خانه‌ سینما برگزار می‌شود، انتظار این است که فیلم‌های به نمایش ‌درآمده در سینماهای کشور حداقل مشروط به عضویت عوامل فیلم‌ها در خانه‌ سینما توسط این جشن ارزیابی شوند.» این اعتراض با واکنش غلامرضا موسوی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران مواجه شد. وی در گفت‌وگو با «اعتماد» با طعنه به مدیران هنر و تجربه آنها را شبیه به کسانی دانسته است که می‌خواهند با حرف‌های عوامانه نقش منجی سینما را بازی کنند! موسوی که یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشن خانه سینماست، ارزیابی فیلم‌های دارای پروانه نمایش عمومی در جشن خانه سینما را یک سنت می‌داند و معتقد است این تصمیم مربوط به امسال نیست و اگر سال‌های گذشته این قانون رعایت نمی‌شد، اشتباه بوده است. هنر و تجربه که به بهانه حمایت از سینمای به اصطلاح هنری بخشی از سالن‌های سینمای کشور را به خود اختصاص داده است و یک گروه دولت‌ساخته محسوب می‌شود، با کمرنگ شدن تدریجی فلسفه وجودی‌اش نفس‌های آخر را می‌کشد و به نظر می‌رسد اعضای خانه سینما نیز رفته‌رفته به بی‌معنا بودن دلایل ماهوی این گروه پی برده باشند.

منبع: جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.