سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹

نگاه درست مسئولان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت

سرمایه‌گذاری استراتژیک بر روی پژوهش در حوزه سینمای مقاومت

فیلم های سینمایی جشنواره مقاومت

سینماپرس: نگاه جدی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به رویکردهای پژوهشی و آموزشی در این دوره قابل‌توجه است. طراحی کارگاه‌های آموزشی و فرصت سازی برای بهره‌مندی هنرمندان جوان و هم‌نشینی و پیش‌بینی نشست‌های انتقال تجربه با حضور سرآمدان سینمای مقاومت و برنامه‌ریزی برای انتشار پروژه‌ای تحقیقی و تألیف چند عنوان کتاب در راستای جشنواره نشان از دقت نظر مسئولان این رویداد سینمایی در درک نیازها و مشکلات مبتلابه حوزه سینمای مقاومت دارد.

کاظم شکیبا/ درزمینهٔ پژوهش و کارهای علمی سینمای مقاومت مانند بسیاری از حوزه‌ها نیازمند پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی است. موضوعی که فقدان آن، آسیب‌های زیادی بر این حوزه وارد ساخته است. البته، مقوله پژوهش حلقه مفقوده عرصه‌های مختلف هم است.
‌پژوهش از اساسی‌ترین نیازها و زیربنای توسعه سینما به‌خصوص بحث سینمای مقاومت است. امروزه در همه کشورهای جهان برای دستیابی به اهداف و آرمان‌ها و طرح دیدگاه‌های جدید و نو و رسیدن به سوژه‌های جدید تنها از پژوهش و جستجو سود می‌برند و در کشورهای توسعه‌یافته این مهم یک سرمایه‌گذاری استراتژیک است. توسعه همه‌جانبه سینما و رسیدن به افق‌های پیش‌بینی‌شده تنها در سایه تقویت نهادهای پژوهشی و پژوهشگران امکان است.
تحقیق درباره آینده فرهنگ و هنر بخصوص سینما از اساسی‌ترین نیازهای پژوهش جدید است. هیچ برنامه فرهنگی هنری نمی‌تواند بدون داشتن تصوری درست از آینده طراحی شود. به‌طوری‌که داشتن تصویر یا تصویرهای ممکن از آینده فرهنگ برای شروع پژوهش‌ها اجتناب‌ناپذیر می‌نماید و درعین‌حال از سوی دیگر، آینده فرهنگ و حال سینما مسئله همه خانواده بزرگ سینماست.
تأثیرگذاری، دیپلماسی فرهنگی، تأثیرگذاری مطلوب، جذب مخاطب، توسعه فناوری از مباحث مهم سینمای ما محسوب می‌شود و بررسی آینده فرهنگ و حال سینما به‌خصوص سینمای دفاع مقدس و مقاومت می‌تواند سرآغاز بحث پژوهشگران باشد.
جبهه فکری و هنری انقلاب باید مبنای حرکت خود را در پژوهش درست انتخاب کند و لازم است برای همه کشورهای مظلوم و همسایه و هم اندیشه خوراک فرهنگی ایجاد کنیم و این وظیفه همه هنرمندان انقلاب است.
پژوهش در مسائل فرهنگی باعث می‌شود ما همیشه در موضع واکنشی نباشیم. بلکه با درک درست و اطلاعات کافی کنش‌های لازم را داشته باشیم تا بتوانیم دنیا را غافلگیر کنیم. سینمای مقاومت و دفاع مقدس سینمای عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز است و جزو نیازهای امروز دنیاست و خیلی مهم نیست که بدانیم آن‌ها با چه ابزاری جنگیدند و کجا و چگونه بلکه هدف، معنا و آرمان و احساس آن‌ها مهم است که باید در فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس جاری و ساری باشد تا فضای آن روزگار تصویر شود.
برای نهادینه کردن مؤلفه‌های فرهنگی سینمای مقاومت باید پژوهش‌های جدی‌تری انجام شود تا گرفتار روزمرگی نشویم- توجه جدی به گنجینه‌های عظیم مقاومت به‌طورقطع، به پویایی جامعه کمک می‌کند. اگر پژوهش نباشد سینمای مقاومت باید نگران فرهنگ اصیل و ناب باشد که مهروموم‌ها در میان چرخه باطل غفلت‌ها، ندانم‌کاری‌ها، خودباختگی‌ها، عافیت‌طلبی‌ها، و دنیاگرایی‌ها تا مرز فراموشی پیش رفته است.
یکی از ضعف‌های سینمای مقاومت ضعف بنیادهای نظری-فلسفی-اجتماعی است. اگر پژوهش در مقوله دفاع مقدس جدی گرفته نشود خطر تحریف انقلاب و دفاع مقدس جدی است و در آینده با تاریخ و روایت‌های گا نه و تحریف‌شده مواجه خواهیم شد.
نگاه علمی و پژوهشی در آثار باعث حفظ جریان‌های اصیل در مقوله دفاع مقدس خواهد شد. بعضی‌ها بدشان نمی‌آید از مقوله فرهنگ و هنر و بخصوص سینما در جهت تحریف تاریخی و جریان ۸ سال دفاع مقدس برای نسل آینده استفاده کنند.
یکی از خطرهای جدی که نسل مؤمن و انقلابی باید مدنظر داشته باشد کمبود پژوهش‌های دقیق و علمی است خاطرنشان کرد: کمرنگ شدن فضاهای پژوهشی در مسائل فرهنگی و هنری بخصوص سینما باعث سطحی‌نگری و تولید آثار نازل و نداشتن چشم‌انداز و سند توسعه بر مبنای واقعیت‌ها برای آینده فضاهای فرهنگی و هنری باشد.
بی‌تردید، نگاه جامع و فراگیر جشنواره به همه زمینه‌ها و ظرفیت‌ها به‌ویژه پژوهش کمک می‌کند تا این حرکت پویا صرفاً دچار روزمرگی و سطحی گرایی نشود و به افق‌های دورتر و عمق استراتژیک نیازها  و مطالبات فرهنگ و سینما توجه نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.