دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴

همزمان با جلسه تودیع و معارفه وزیر ارشاد عنوان شد:

انتظارات انجمن تهیه‌کنندگان مستقل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/ انتقاد به تصمیم عجیب سازمان سینمایی

غلامرضا موسوی*

سینماپرس: رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل به اقدام عجیب سازمان سینمایی و نحوه فعالیت یک گروه سینمایی که به شکل موسسه ثبت شده و توجیهی ندارد اعتراض کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای مرکزی انجمن تهیه کنندگان مستقل با تبریک انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،از ایشان خواست تا مسائلی همچون کاهش تصدیگری دولت ، شفاف بودن عملیات مالی با اشخاص و امکان اکران  فیلم های دارای پروانه نمایش را مشخص کند. سید غلامرضا موسوی رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل ضمن اعلام خبر بالا افزود: نشست این هفته شورای مرکزی انجمن با توجه به انتخاب دکتر رضا صالحی امیری و رأی قاطع مجلس شورای اسلامی به این انتخاب و انتظارات تهیه کنندگان مستقل از وی اختصاصی داشت .

موسوی اضافه کرد :شورای مرکزی ابتدا از زحمات دکتر علی جنتی وزیر پیشین تشکر و قدر دانی و با تبریک انتخاب دکتر صالحی امیری انتظارات جامعه سینمایی کشور و انجمن مستقل را عنوان کرد .

اعضای شورای مرکزی اعلام داشتند که آنچه وزیر در برنامه ها و سخنان خود در مجلس شورای اسلامی  اعلام داشت اگر اجرایی شود ، می تواند تحولی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد . طبیعتأ سر لوحه تمام این برنامه ها کاهش تصدیگری دولت و واگذاری مسئولیت های این چنینی به اصناف است. در همین زمینه با توجه به نظر وزیر ،انجمن تهیه کنندگان مستقل تعیین یک کمیته برای حذف ادارات فاقد کارایی و حذف بودجه جاری این مراکز برای ساخت زیربناها را خواستار شد . شورای مرکزی انجمن اعتقاد دارد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش سازمان سینمایی کشور باید تغییرات  اساسی به وجود آورد. بخصوص که علیرغم نظر ریاست جمهوری ، سازمان سینمایی در دولت یازدهم  نه تنها کوچک نشده ، بلکه دو مرکز به آن اضافه شده است .

وی ادامه داد: در یک مورد که از عجایب تصمیم گیری است ، یک گروه سینمایی به شکل موسسه ثبت شده که همانند این است که مثلا شورای صنفی نمایش به موسسه تبدیل گردد و در نتیجه کلی بودجه جاری و غیر ضروری بدلایلی که توجیه ندارد به آن اختصاص یابد. آنهم در شرایطی که چنین گروه اکرانی را می توان به خانه سینما و یا شورای صنفی نمایش احاله داد و از صرف بودجه های غیر ضروری خودداری کرد.

رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل اضافه کرد: خوشبختانه وزیر منتخب به شفاف بودن عملیات مالی بخصوص وام ها و شراکت ها اعتقاد راسخ دارد .طبیعتأ ما در این زمینه خواستار اقدام فوری ایشان هستیم . انجمن می ‌خواهد دلایل واگذاری پروژها به برخی افراد و یا مشارکت ها و یا وام های بی بهره مشخص باشد.چرا که در این زمینه بدلیل کمبود بودجه بعضی روابط و گاهأ مسائلی که دلایل تصمیم گیری آنها مشخص نیست ، حرف و حدیث هایی به وجود آورده که باید روشن و به اصطلاح همچون اتاق شیشه ای قابل رویت باشد.

عضو هیات رئیسه شورایعالی تهیه کنندگان اضافه کرد: یکی دیگر از درخواست های همکاران شورای مرکزی روشن شدن وضعیت فیلم هایی است که داری پروانه نمایش از دولت یازدهم هستند ، اما اجازه نمایش به آنها داده نمی شود. نمونه این فیلم ها رستاخیز ساخته احمدرضا درویش، خانه پدری کار کیانوش عیاری و عصبانی نیستم ساخته رضا درمیشیان است. انجمن انتظار دارد که این فیلم ها که پروانه نمایش دارند ، امکان نمایش هم پیدا کنند وگرنه توضیح داده شود که چرا این اجازه علیرغم داشتن پروانه نمایش صادر نمی شود. واگذاری پست های سینمایی به افراد کارشناس و متخصص از دیگر مباحثی بود که مطرح شد.از جناب وزیر خواسته شد تا در این زمینه بخصوص در سینما اقدامات بر اساس تخصص سالاری و ضوابط باشد و نه روابط.

موسوی در پایان گفت : شورای مرکزی انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران آمادگی همه گونه همکاری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت پیش برد برنامه های ایشان  را دارد  و قطعأ سعی خواهد کرد تا در جهت بهبود ساختاری سازمان سینمایی پیشنهاد های خود را به ایشان ارائه کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.