جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳

در مناظره الهی و فرخنده کیش عنوان شد؛

فرخنده کیش: «ولنگاری فرهنگی» در انجمن سینمای جوان وجود ندارد!/ الهی: چرا جایزه فیلم کوتاه به «اصغر فرهادی» داده شد؟

الهي

سینماپرس: سعید الهی گفت: فیلم ساز جوان مشکل معیشتی دارد فیلم سازان باید از حقوق بیکاری برخوردار شوند و حمایت مراجع مرتبط حمایت شوند. تا کی باید جوایز فیلم کوتاه به افرادی مثل اصغر فرهادی با ۴۵ سال سن داده شود. این جوایز باید برای فیلم سازان جوان که تازه به عرصه تولید و فیلم سازی آمده اند اختصاص یابد.

برنامه «شهر فرنگ» شب گذشته میزبان سعید الهی(کارشناس فرهنگی) و فرید فرخنده کیش(مدیرعامل انجمن سینمای جوان) با موضوع فیلم کوتاه بود.

سالانه حدود سه هزار فیلم کوتاه در ایران تولید می شود که نیمی از آنها به جشنواره ها و مسابقات راه می یابند. و این آمار چشم گیری است که تصور می شود در کشور ما تولید فیلم کوتاه بسیار ساده است. نمونه هایی از این تولیدات در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه در چند روز اخیر به نمایش در آمد. شهر فرنگ با حضور دو کارشناس و صاحب منصب به نقد و بررسی ساخت فیلم کوتاه و اینکه آیا مسیر درستی در این خصوص طی می شود یا خیر به بحث و گفتگو نشست.

فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص اینکه حدود ششصد فیلم با ارزش در بین حجم زیادی از تولیدات با ارزش نیست؛ گفت: بخش از این تولیدات ازبودجه شخصی ساخته می شود که در بین این تعداد فیلم های فاخری هم بوجود آمده است و این آمار در بین تولیدکنندگان آماتور و مبتدی زیاد غیر واقعی نیست.

سعید الهی کارشناس سینما دیگر کارشناس برنامه با طرح سوالی وارد بحث شد و گفت: دولت بعنوان متولی و حامی تولید کنندگان عرصه فرهنگی چکار باید بکند؟

الهی افزود: در مورد بودجه بندی ها و حمایت ها که صحبت می شود حساب ها فرق می کند. وقتی در بین این تعداد تولید کنندگان مبتدی اگر فیلم فاخر و با ارزشی تولید شد وظیفه دولت و انجمن های تصمصم گیرنده باید چه اقدامی را برای فیلم سازان جوان انجام دهند؟

فرخنده کیش در پاسخ گفت: سازمان سینمایی کشور تا به حال بیشترین عنایت را نسبت به ساخت فیلم های کوتاه فاخر داشته است. تخصیص بودجه تا حدودی انحصاری است که از گذشته بوده است و به مرور سهم استانها نسبت به تهران گسترش بیشتری پیدا کرده است. بخش فیلم های گزیده را اگر مشاهده کنید بیشتر شهرستانی است تا تهرانی.

الهی با اشاره به اینکه بودجه جشنواره ها به تولید فیلم تهرانی اختصاص می یابد، گفت: با بودجه چند جشنواره به تولید فیلم اتفاق خاصی نخواهد افتاد. بودجه ای که برای شهرستانها و مراکزاختصاص می یابد نسبت به تهران اختلاف فاحشی بین وجود دارد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: آمارها مختلفند و برخی نادرست. ۴۰ درصد آمارها متعلق به متقاضیان تهرانی است و آنهایی هم که در بخش مسابقات حضور پیدا می کنند با همین نسبت ۴۰ به شصت برای شهرستانی هاست. آنچه که با بودجه انجمن حمایت و ساخته می شود ۳۷ درصد تهیه کنندگی را به عهده داشته است که این تعداد هم، شامل همه مراکز شده است و توزیع بودجه که در اختیار داریم درست تقسیم شده است.

فرخنده کیش در مورد اینکه گفته می شود بهترین فیلم ها به چهره های شناخته شده تعلق دارد گفت: بهترین تولیدات انجمن برای چهره های جدید و جوان هستند. در جشنواره چند روزاخیر فقط  ۴ تندیس که یکی از آنها نیز مشترک است متعلق به انجمن سینمایی جوانان ایران است و مابقی به گروه های دیگر تعلق گرفت.

الهی گفت: فیلم سازان کوتاه جایی را به جز انجمن سینمایی را نمی شناسد و دسترسی ندارد، انجمن سینمایی جوانان ایران ۵۹ دفتر در سطح کشور دارد که توزیع درستی در خصوص موارد مختلف مثل بودجه، آموزش و تکنیک، نشده است. سوال اینجاست بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری پس این ولنگاری فرهنگی از کجا ناشی می شود.

فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: ولنگاری فرهنگی در انجمن تحت اختیار و حوزه من وجود ندارد. در دفاتر انجمن ها آموزش های مختلفی داده می شود. فقط دوربین دست گرفتن نیست.

الهی ادامه داد: یکی از وظایف انجمن آموزش استراتژیک و حرفه ای است.

فرخنده کیش گفت: انجمن فقط از تولیدات خودش دفاع می کند سه هزار فیلم کوتاه تولید می شود اما حدود یک هزار و هشتصد فیلم به چرخه رقابت وارد می شوند. ما در خصوص فیلم های زیر زمینی پاسخ گو نیستیم.

الهی در مورد اقتصاد هنر و بحث ماندگاری سینما ادامه داد: جهادی کار کردن، نقش هدایتی و بحث اقتصادی سینماست که مدیریت درستی ندارد. باید فیلم ساز جوان ما در اولین ساخت کوتاه خودش سکویی شود برای ساخت دومین تولیدش و همین طور در مراحل بعدی ادامه دهد. فیلم ساز جوان مشکل معیشتی دارد فیلم سازان باید از حقوق بیکاری برخوردار شوند و حمایت مراجع مرتبط حمایت شوند. تا کی باید جوایز فیلم کوتاه به افرادی مثل اصغر فرهادی با ۴۵ سال سن داده شود. این جوایز باید برای فیلم سازان جوان که تازه به عرصه تولید و فیلم سازی آمده اند اختصاص یابد.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۸/۲۸ - ۱۷:۴۶
    0 1
    دعوا برای دستمزد همکاری در جشنواره اخراج افراد جابه جایی جایزه چیه
  • ۱۳۹۵/۰۸/۲۸ - ۲۱:۵۷
    0 1
    سه هزار فیلم کوتاه تولید می شودچرا انجمن آنها را حذف می کند وفیلم های فیلم سازانی که آزاد فعالیت می کنند را خریداری وسیاست های سینمای جوان را با آنها پیاده می کنند واقعا فیلم هایی که مورد تشویق قرار می گیرند از تولیدات سینمای جوان است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.