سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵

تصمیم گیری دبیر جشنواره برای انتخاب ۴فیلمساز

تصمیمی اشتباه که باعث حاشیه شد/ آیا دبیر جشنواره فجر امسال اسامی هیأت انتخاب را علنی می کند؟

آرم فیلم فجر

سینماپرس: هیات انتخاب که معمولاً از ۴ فیلمساز و ۳ نفر از اعضای نظارت و ارزشیابی تشکیل می‌شوند یکی از انتخاب‌های مهم دبیر جشنواره است که باید دید باز هم معاون ارزشیابی و نظارت در این هیات غایب است یا دبیر تصمیم‌گیری خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، این روزها دبیر جشنواره در تکاپوی انتخاب هیات انتخاب برای سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر است. هیات انتخابی که مشخص نیست امسال هم دور از چشم اهالی رسانه و سینماگران کار خود را در موزه سینما آغاز خواهند کرد یا دبیر جشنواره به صورت شفاف اسامی هیات انتخاب را اعلام می کند.

تقلید از جشنواره های خارجی در شرایطی قابل درک و اجرایی است که جشنواره فیلم فجر هم به صورت جهانی برگزاری شود وقتی جشنواره فیلم فجر از دو سال گذشته و با تصمیم رئیس سازمان سینمایی کاملاً ملی برگزار می شود این نوع رفتارها دور از شان سینماگران و اهالی رسانه خواهد بود به خصوص اینکه محمد حیدری در نشست خبری سال گذشته خود درباره عدم رسانه ای کردن اسامی هیات انتخاب گفت: از بین فیلمسازانی که در جشنواره حضور ندارند بر اساس گفت‌وگوهایی که انجام شد به ترکیبی هفت نفره رسیدیم که همه این افراد در این بخش سبقه خوبی دارند و کوشیدیم شرایطی برای هیات انتخاب فراهم شود که در فضایی آرام و بی‌حاشیه به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بنشینند.

وی ادامه داد: با عدم معرفی هیات انتخاب، از اظهار نظر شخصی این عزیزان به عنوان هیات انتخاب جلوگیری شد؛ نظرات شخصی هریک از اعضای هیات انتخاب در صورتی که به جمع بندی نهایی نرسیده باشد می‌تواند برای یک فیلم شرایط حاشیه‌ای ایجاد کند که در سال‌های گذشته شاهد این اتفاق بودیم.

نکته حایز اهمیت این که نظرات شخصی افراد همزمان در زمان  انتخاب فیلم دررسانه های جمعی و  پس از اتمام کار هیات انتخاب قبل از برگزاری جشنواره در رسانه های همچون برنامه های تلویزیونی مطرح شد.

حال باید دید محمد حیدری امسال با توجه به  حاشیه هایی که در سال گذشته با عدم اعلام هیات انتخاب برای جشنواره ایجاد شد چه تصمیمی برای اعلام یا عدم اعلام هیات انتخاب خواهد گرفت. با توجه به این مهم که هفت نفر هیات انتخاب را تشکیل می دهند  و معمولاً سه نفر از این هفت نفر از اعضای نظارت و ارزشیابی مانند سال گذشته خواهند بود که در سالهای قبل تر معاون ارزشیابی و نظارت سازمان یکی از اعضای این شورا بود که بعد از روی کار آمدن حبیب ایل بیگی به عنوان معاون این سنت دیرینه شکسته شد و دیگر معاون ارزشیابی عضو هیات انتخاب جشنواره قرار نگرفت. تنها چهار نفر از تهیه کنندگان و کارگردانان امکان حضور در این هیات خواهند داشت که سینماگران قابل حدس هستند. 

بنابراین گزارش، مسئولیت انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر محمد احسانی، شهرام اسدی، فریدون جیرانی، محمد باقر قهرمانی، حسین کرمی، علیرضا شجاع نوری، رضا مقصودی برعهده داشتند.

* فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.