شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

نگاهی به عملکرد هیأت انتخاب فجر

«امپراتوری جهنم» شیخ طادی جشنواره فیلم فجر را ترساند!

آل سعود

سینماپرس: با اعلام اسامی ۲۸ فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، عملاً اسامی فیلم‌هایی که ممکن بود حضورشان در جشنواره همراه با سروصدا باشد، حذف شد.

با اعلام اسامی ۲۸ فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، عملاً اسامی فیلم‌هایی که ممکن بود حضورشان در جشنواره همراه با سروصدا باشد، حذف شد. البته هنوز برای این فیلم‌ها فرصتی برای حضور در بخش‌های غیراصلی جشنواره وجود دارد. 

محمد حیدری دیروز در ابتکاری که پیش از این در جشنواره فجر سابقه نداشته است، اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را از طریق تلویزیون و با پخش زنده از شبکه خبر سیما اطلاع‌رسانی کرد. اسامی‌ای  که حتی فرصت چینش منظمی نداشتند و صرفاً نام ۲۸ فیلم به همراه نام کارگردان و تهیه‌کننده اعلام شد. با اعلام حیدری مشخص شد فیلم‌های کارگر ساده نیازمندیم (منوچهر هادی)، مادری (رقیه توکلی)، ایتالیا ایتالیا (کاوه صباغ‌زاد)، انزوا (مرتضی علی‌ عباس میرزایی)، نگار (رامبد جوان)، سدمعبر (محسن قرایی)، چراغ‌های ناتمام (مصطفی سلطانی)، ماه‌ گرفتگی (مسعود اطیابی)، یک روز به‌خصوص (همایون اسعدیان)، کمدی انسانی (محمدهادی کریمی)، ویلایی‌ها (منیر قیدی)، گشت۲ (سعید سهیلی)، سوفی و دیوانه (مهدی کرم‌پور)، رگ خواب (حمید نعمت‌الله)، پشت دروازه بهشت (علی نوری‌اسکویی)، اسرافیل (آیدا پناهنده)، فراری (علیرضا داودنژاد)، ماجرای نیمروز (محمدحسین مهدویان)، بدون تاریخ، بدون امضا (وحید جلیلوند)، سارا و آیدا (مازیار میری)، زیر سقف دودی (پوران درخشنده)، خفگی (فریدون جیرانی)، پشت دیوار سکوت (مسعود جعفری‌جوزانی)، آذر (محمد حمزه‌ای)، قاتل اهلی (مسعود کیمیایی)، تابستان داغ (ابراهیم ایرج‌زاد)، بیست و یک روز بعد (سیدمحمدرضا خردمندان) و شماره ۱۷ سهیلا (محمود غفاری) در یک رقابت ۱۰ روزه برای رسیدن به سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت. البته دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر به این نکته اذعان کرد که همگی ۴۴ فیلمی که در جشنواره پذیرفته شده‌اند، در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سیمرغ مردمی) حضور خواهند داشت. 
    
سهم ناچیز سینمای دفاع مقدس از سودای سیمرغ
با اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران که اصلی‌ترین بخش جشنواره فیلم فجر به شمار می‌رود، تنها یک فیلم با موضوع مستقیم دفاع مقدس در بخش سودای سیمرغ حضور دارد.
«ویلایی‌ها» که کارگردانش منیر قیدی یک فیلم اولی است با تهیه‌کنندگی سعید ملکان به جشنواره فجر آمده است. ملکان سال گذشته تهیه‌کنندگی «ابد و یک روز» را برعهده داشت. فیلمی که با معرفی سعید روستایی به سینمای کشور، یک شگفتی را در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر خلق کرد. البته چند فیلم دفاع مقدسی برای حضور در جشنواره فیلم فجر درخواست داده بودند که در فهرست نهایی نامی از آنها دیده نمی‌شود. 
     
فیلم‌هایی که نام‌شان خط خورده
با بسته شدن فهرست فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، بسیاری از فیلم‌هایی که گفته می‌شد حضورشان در فجر می‌تواند سر و صدا به پا کند. بیرون از فهرست ۲۸ تایی باقی مانده. البته گفته می‌شود مجموعه فیلم‌های حاضر در فجر ۴۴ فیلم خواهد بود و هنوز برای بخش‌های دیگری از جشنواره برای این فیلم‌ها فرصت حضور در نظر گرفته شده است. با وجود این حداقل می‌توان گفت که فیلم‌هایی مانند: کاناپه (کیانوش عیاری)، آباجان (هاتف علیمردانی)، هجوم (شهرام مکری)، خانه کاغذی (مهدی صباغ‌زاده)، بی‌حساب (مصطفی احمدی)، بی‌نامی (علیرضا صمدی)، گیلدا (کیوان علیمحمدی و امید بنکدار)، فصل نرگس (نگار آذربایجانی)، خرگیوش (مانی باغبانی)، ملی و راه‌های نرفته‌اش (تهمینه میلانی)، بوف کور (احمدرضا معتمدی)، خوب بد جلف (پیمان قاسم‌خانی)، یواشکی (رضا درمیشیان)، امپراتوری جهنم (پرویز شیخ‌طادی)، زرد (مصطفی تقی‌زاده)، لرد (محمد رسول‌اف) و شنل (حسین کندری) برای سیمرغ‌های اصلی جشنواره نخواهند جنگید و صرفاً شانس رقابت برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را خواهند داشت. 
۱۶ فیلم دیگر که قرار است در بخش چشم‌انداز سینمای ایران حضور داشته باشند روز یک‌شنبه از سوی دبیر جشنواره معرفی خواهند شد تا فهرست فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره فیلم فجر تکمیل شود. 
     
هیئت انتخاب از امپراتوری جهنم ترسید؟!
پرویز شیخ‌طادی بعد از ساخت فیلم تحسین شده «امپراتوری جهنم» سراغ داستان تروریسم وهابی رفت. بیش از دو سال از مطرح شدن ساخت فیلم «امپراتوری جهنم» توسط شیخ‌طادی می‌گذرد و این فیلم که جزو آثار بیگ پروداکشن سینمای ایران به شمار می‌رود امسال به جشنواره فیلم فجر رسید. فیلمی که داستان آن در اروپا می‌گذرد و به زندگی مفتی وهابی می‌پردازد که فتواهای عجیبی می‌دهد و در دام صهیونیست‌ها می‌افتد. شیخ‌طادی در این فیلم به خطر وهابیت در اروپا و نقش عربستان سعودی در ایجاد و تقویت تفکرات وهابی اشاره کرده است. امپراتوری جهنم را می‌توان در راستای فیلم‌هایی مانند «پادشاه شن‌ها» و «فانی و از هم گسیخته» که هر دو به کارگردانی نجدت انزور کارگردان سوری ساخته شده است، دانست که به افشاگری نقش حکام سعودی در بسط تروریسم در لوای عقاید تندرو دینی می‌پردازد. 
شیخ‌طادی در «امپراتوری جهنم» پیش‌بینی‌ای نیز از آینده گروه‌های تکفیری ارائه داده است. مباحثی مانند بازگشت تروریست‌ها به اروپا و حمله آنها به حامیانشان در قالب یک حادثه تروریستی در سفارت دولت سعودی به نمایش گذاشته شده که بخشی از جلوه‌های ویژه خاص این فیلم هم در این سکانس با انفجار در داخل سفارت عربستان جلوه می‌کند. 
گفته می‌شود فیلم پرویز شیخ‌طادی که از نظر پروداکشن و جلوه‌های ویژه یکی از نمونه‌های منحصر به فرد در سینمای ایران است، از نظر پرداخت به موضوع وهابیت یکی از جنجال‌برانگیزترین تولیدات سینمایی به شمار می‌رود. از همین‌رو شیخ‌طادی و محمد خزاعی، تهیه‌کننده این فیلم ترجیح داده‌اند که کلیه مراحل ساخت فیلم را در سکوت کامل خبری پیش ببرند. 
امپراتوری جهنم در کشورهای فرانسه و گرجستان فیلمبرداری شده است و حتی شنیده شده به خاطر حساسیت‌های داستانی‌اش برخی از نهادهای داخلی نسبت به آن موضع گرفته‌اند. 
شنیده شده امپراتوری جهنم به دلیل حساسیت‌های آن توسط هیئت انتخاب جشنواره رد شده است! گویا این هیئت از حضور فیلمی افشاگرانه درباره وهابیت در بخش مسابقه واهمه داشته و در عوض دبیر جشنواره به تهیه‌کننده امپراتور جهنم پیشنهاد حضور در بخش خارج از مسابقه را داده که این پیشنهاد از سوی خزاعی رد شده است.
* روزنامه جوان

نظرات

  • ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۱۷:۵۰
    0 0
    این هیات انتخاب نبود هیات سانسور بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.