دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

توحیدپرست در گفتگو با ما؛

طی سال های اخیر در سینما شاهد رانت خواری عزیز دردانه های دارای ژن های برتر بودیم/ مدیران جدید فرهنگی در پی عکس گرفتن با هنرمندان نباشند!

آسیب شناسی عملکرد ۴ ساله سازمان سینمایی/۴

داوود توحیدپرست

سینماپرس: داود توحیدپرست کارگردان سینما در رابطه آسیب شناسی عملکرد ۴ ساله سازمان سینمایی کشور گفت: من در کل ۴ سال ریاست جمهوری جناب روحانی با وجود اینکه به ایشان رأی داده بودم بیکاربودم و با وجود اینکه پروانه ساخت سینمایی گرفتم و با وجود نامه های مختلفی که به همه مدیران سینمایی نوشتم تا حداقل وام را برای تولید و اشتغال هنرمندان مستقلی مثل من بدهند متاسفانه ندادند؛ حتی با وجود نامه های مکرر وقت ملاقات هم ندادند تا مشکلات و درد دل های امثال من را که ۴ سال دوره گذشته بیکار بودیم را بشنوند!

کارگردان فیلم سینمایی «معصوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اوایل انقلاب شنیدن درد دل های مردم برای هر مسئولی یک افتخاربود و من یادم می آید مدیران آن زمان کشورهمه عشق شان به این بود که مثل خدا شنوا و بینا و حلال مشکلات مردم و وطن باشند ولی متاسفانه در ۴ سال گذشته مدیران فرهنگی کشور سم بکم عمی و کر و کور و لال بودند و طبیعتاً هیچ کاری برای حل مشکلات هنرمندان مستقل نمی کردند!

وی ادامه داد: این مدیران فقط مشکلات سینماگرانی را حل می کردند که از مراکزقدرت برایشان نامه های محرمانه می آمد یا اینکه پشت پرده بده بستان های مالی با هم داشتند؛   بنابراین نظر من درباره عملکرد دولت گذشته به دلیل افزایش شدید بیکاری و رابطه و باند بازی و رانت خواری و عدم حل مشکلات ما قبل قرون وسطایی هنرمندان و افزایش شدید بی عدالتی به شدت منفی است ولی با توکل به خدا هرگز ناامید نیستم.

توحیدپرست سپس با تأکید بر اینکه شنیده ام وزیر جدید شاگرد مکتب عدالت گستر مذهب شیعه است و گسترش عدل و داد از اولویت های ایشان می باشد اظهار داشت:  بنابراین از ایشان چند درخواست عدالت طلبانه دارم اول آنکه دست دولت را از سرمایه گذاری و تهیه کنندگی و مشارکت در هر نوع فیلمی قطع کند و ازبخش خصوصی به صورت عام دفاع کند نه بخش خصوصی خاص!

کارگردان فیلم سینمایی «نامزد آمریکایی من» افزود: دوم آنکه مراکزی مثل بنیاد سینمایی فارابی و نهادهای دیگررا که به ضد فرهنگ و ضد هنر تبدیل شده اند و فقط بودجه خور می باشند را با آرپی جی هفت نابود کند و اگر قرار است به هنرمندان وام بدهند یک اتاق در وزارت ارشاد برای چند حسابدار خوب و کارکشته در نظر بگیرند و وام ها را به صورت کاملاً مساوی بین همه هنرمندانی که پروانه ساخت دارند تقسیم کند تا هم منابع عمومی حیف و میل نشود هم ایجاد اشتغال بشود و هم با افزایش کمک های وامی به تعداد بیشتری از هنرمندان، فیلم های با کیفیت تر تولید بشود چون فیلم خوب از دل رقابت های سالم بوجود می آید نه بی عدالتی های ناسالم!

این فیلمساز خاطرنشان کرد: یا اینکه اصلاً به هیچ فرد و جریانی وام ندهند و خیال کل هنرمندان کشور را راحت کنند و به امور مهمتری مثل نهضت سینما سازی در کل استان ها بپردازند؛ این گونه دیگر شاهد رانت خواری عزیز دردانه هایی که دارای ژن های برتر و در ظاهر مقدس مآب تر هستند نخواهیم بود!

وی تأکید کرد: البته دولت می تواند از نیروهای خوب بنیاد فارابی در بخش های دیگری که کمک حال فرهنگ و هنرباشد حتماً استفاده کند و این عزیزان کاربلد را هم از وجدان دردهای توزیع ناعادلانه منابع عمومی کشور بین خواص توصیه شده نجات دهد، ولی این بنیاد الان خیلی بی خاصیت است و باید یا ویران شود یا باز تعریف گردد! البته همگان می دانند که این بنیاد  در حمایت از دارندگان ژن های برتر و مقدس مآب، فوق تخصص دارد!

کارگردان فیلم سینمایی «شیرین قناری بود» تصریح کرد: سوم آنکه اگر قرار است وزیر محترم مثل جناب ایوبی  با هنرمندان عکس بگیرد همه هنرمندان را با یک چشم ببیند! مثل امام علی خرماها و هنرمندان را مخلوط کند برای عکس گرفتن و یا خوردن احتمالی! این گونه نباشد که افتخار عکس گرفتن فقط نصیب عده ای خاص بشود. و چهارمین نکته آنکه جناب وزیر به نظر من باید سنت ملاقات با مردم و هنرمندان را هر طور شده احیا کند و مثل خدا و مثل هر انسان دلسوزی به درد دل ها و به حرف های همه دوستان گوش کند؛ قطعاً شنیدن نگاه های مختلف و عمل کردن به حرف های خوب و انسانی، شخصیت ایشان را ازهمه وزرایی که تاکنون دیده ایم متمایز خواهد کرد در غیر این صورت آش همان آشی خواهد بود که تا به حال بوده و هر که خورده بالا آورده است!

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: به عنوان یک بچه شیعه ذاتاً عدالت طلب  برای فرهنگ و هنر و وطن و مردم سرزمین مادری بهترین ها را آرزو می کنم و امیدوارم این بهترین ها توسط وزیر جدید فرهنگ و هنر، تحقق یابد و به تعبیرخدا در قرآن کریم، به سوی جامعه ای الگو و نمونه حرکت کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۱۳:۵۰
    0 0
    شما یک فیلم متوسط بساز بعد حرف بزن
  • علي ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۱۴:۴۲
    1 0
    سلام ودرود جناب حيدريان انساني با ايمان ومعتقد هستند ولي به نظر مي رسد كه بايد در چينش همكاران خود دقت كافي داشته باشد تا از سوراخي كه ايوبي ایجادكرده اسيب نبيند اكثر مديران حال حاضر سينمايي غير از وقت گذاراني وامضا وغيره چه كرده اند اگر حركتي كرده بودند اين همه سينماگران مشكل نداشتند هر سينماگري كه مي بيني داد سخن سر مي دهد وگله پشت گله بالاخره يكي بايد اين حرفها را بشنود اين همه افراد كه دروغ نمي گويند كه حوزه سينما مشكل دارد اقاي وزير واقاي حيدريان جدا بايد با همه از ما كوتاه سازان تا ساير ين جلسه بگذارد تا مشكلات بررسي شود و....
  • ناشناس ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ - ۲۱:۲۶
    0 0
    ایول. بابا یکی هم تو این هنرمندا بالاخره باید پیدا میشد دست این رانت بازا رو ؛رو میکرد. اینو دیگه همه مردم عامه فهمیدن که فقط باید ژن برتر داشته باشی تا کار کنی .وگرنه مثل این بنده خدا هر چی بزنی به در بسته زدی. به نظر من اگه شهامت سیمرغ بلورین داشت باید میدادنش به این هنرمند وطن پرست و مومن . چرا به افرادی که بچه حزب الهی هستند تو این دوره ریاست جمهوری همه بیکار هستند . در آخر خواستم بگم که بابا تو رو خدا دیگه هنر رو سیاسی و جناح بندی نکنید. روح هنر خیلی لطیف تر از جناح بندیو کار سیاسی است. واقعا متاسم که بعضی از نخبه های هنر ما همچنان باید در صف انتظار ساختن فیلم باشند بعد بعضی آقایون فیلم هجو بسازند و ببرن بیرون کشور اکران کنند و دوتا مزدور هم براشون هورا بکشند بعدشم با یه تندیس راهی کشورمون کنند . که چی؟؟آفرین به تو هنرمند که آبروی کشورتو بردی!! بعد آقا بشن ورد زبون خواص. دوستان بیایم یه کمی فضا رو باز کنیم تا تمام تفکرات فرصت ارائه داشته باشند . نه اینکه یه تفکر خاص حاکم جریان خاصی باشد چه برای منافع مالی چه برای منافع سیاسی..

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.