یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

حسن نجفی در گفتگو با سینماپرس:

طی سال های اخیر فرصت برابر برای استفاده از امکانات سینمایی از بین رفت/ باید دست رانت خواران و باندها در سینما کوتاه شود

آسیب شناسی عملکرد ۴ ساله سازمان سینمایی/۶

حسن نجفی در نشست خبری فیلم سینمایی«شرفناز»

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینما همزمان با پایان عمر دولت یازدهم در رابطه با عملکرد ۴ ساله سازمان سینمایی کشور گفت: طی سال های اخیر فرصت برابر برای استفاده از تسهیلات و امکانات سینمایی به طور کل از بین رفت و ما تنها شاهد آن بودیم که تعدادی معدود از افراد خاص که گرداگرد مدیران سینمایی جمع شده بودند تنها از منافع سینمایی منتفع می شدند و کار می کردند و حرص و ولع عجیبی داشتند تا در همه جا دیده شوند از حضور در جشنواره ها گرفته تا سیستم مدیریتی!

کارگردان فیلم سینمایی «آسمان هشتم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فضای سینمای کشور طی سال های اخیر فضای به شدت بسته ای شده به نحوی که گویا تنها عده ای معدود از اهالی سینما جزو سینماگران محسوب می شوند و باید همواره در سینما فعالیت داشته باشند؛ دیدگاه های طیفی، قبیله ای و جناحی در این سال ها بیدادی عجیب در سینمای کشور برپا کرده و امیدوارم که به طور جدی بتوانیم شاهد تغییر رویه مدیران سینمایی باشیم.

وی ادامه داد: در این سال ها رانت خواری به شکل فزاینده ای در سینمای ایران رشد کرد و متأسفانه در سیستم اداری و مدیریتی هم ما تنها شاهد جا به جایی افراد بودیم و هیچ تغییر کلی برای بهبود اوضاع و شرایط سینمای کشور صورت نمی گرفت. به عنوان مثال ما تنها شاهد این بودیم که عده ای افراد مرتباً از این تشکیلات به آن تشکیلات می روند و در سینما در حال چرخش هستند. این اتفاقات با چشم انداز سینمای ملی تفاوت ها و تضادهای فاحش و آشکاری دارد اما متأسفانه هیچ مقام مسئولی پیدا نشد که با موشکافی و نظارت دقیق بر عملکرد مسئولان سینمایی جلوی حرکت غلط آن ها را بگیرد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه گاهی اوقات مافیای قدرت در سینما برای سرکوب کردن نظرات مخالفان اقدام به ایجاد جنگ های زرگری در بین خود می کردند اظهار داشت: این دسته از رانت خواران گاهی اوقات برای آنکه سر و صدای قاطبه سینماگران را سرکوب کنند بین خودشان دعواهای رسانه ای راه می انداختند تا فضای اعتراضی سینماگران را از بین ببرند و توجهات مسئولان و رسانه ها را به سمت خود جلب کنند.

نجفی خاطرنشان کرد: مافیا در سینمای ایران شعار نیست؛ مافیای تولید شعار نیست، مافیای پخش و اکران شعار نیست؛ مافیا در سینمای ایران حرف اول و آخر را می زند و اصلاً مدیران سینمایی طی سال های اخیر کاره ای نبودند و این مافیاها بودند که در گعده هایی کنار هم قرار می گرفتند و سینمای کشور را آنطور که به صلاح خود می دانستند اداره می کردند. استقلال در سینمای ما به طور کلی از بین رفته و سینمای مستقل دیگر حتی قدرت و توان نفس کشیدن را ندارد و همه امکانات و اختیارات سینما دست عده ای چپاول گر افتاده است.

کارگردان فیلم سینمایی «شرفناز» تأکید کرد: گویا در سینمای کشور قحط الرجال آمده که ما همیشه و در همه جا از حوزه نقد نویسی، روابط عمومی، دبیری جشنواره ها، مدیریت و... تنها باید شاهد حضور عده ای افراد باشیم که تجربه ثابت کرده کمترین دغدغه ای برای رشد و ارتقای سینمای کشور ندارند و می خواهند سینمای ملی را سرکوب کنند. چرا ما باید به این افراد این امکانات و اختیارات را بدهیم و تا این حد به آن ها آزادی عمل دهیم که هرچه می خواهند به سر سینمای کشور بیاورند؟

این فیلمساز  سپس با تأکید بر ایجاد فضای شفاف و کوتاه کردن دست باندهای مافیایی در سینما توسط صالحی تصریح کرد: امیدوارم شخص آقای صالحی که به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم از نمایندگان ملت رأی اعتماد گرفته است جا پای مدیران اسبق نگذارد و همه باندهای مافیایی را سرجای خود بنشاند و دست آن ها را برای همیشه از سینمای کشور قطع کند.

کارگردان فیلم سینمایی «عشق و جنون» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سینما زمانی در این کشور ابهت داشت، ارزش داشت، مفهوم داشت اما طی سال های اخیر تمامی این ارزش ها به طور کل از بین رفته و ما شاهد بی نظمی و بی اعتباری سینمای کشورمان هستیم. امیدوارم با درایت و به کارگیری نیروهای مناسب توسط شخص وزیر ارشاد ما بتوانیم مجدداً شاهدات حضور همه سینماگران با همه عقاید و نظرات در سینمای کشور باشیم و با ایجاد وفاق و همدلی هنرهفتم کشورمان را به رشد و تعالی برسانیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۲۳:۳۳
    0 0
    توهین وزیر جدید ارشاد به مراجع واصحاب فرهنگ وهنر «سفر قم، گام نخست تعامل با حوزه بود. می‌توان آن را فرصتی برای شنیدن دغدغه‌ها و ارتقای اعتماد به اصحاب فرهنگ و هنر ساخت. در این راه می‌کوشم.»
  • اسفندیاری ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۱۰:۳۳
    0 0
    متاسفانه فساد و رانت همه جا رو گرفته

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.