جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱

آقامحمدیان:

حیدریان در اظهارات اخیرش مهر تأییدی بر شکست سیاست های سازمان سینمایی زده است/ جشنواره فجر باید یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان شود

«فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟ /۸

شفیع آقامحمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: آقای حیدریان در اظهارات اخیرش دانسته و یا ندانسته مهر تأییدی بر شکست سیاست های اخیر سازمان سینمایی و افول جشنواره فیلم فجر زده است و تأیید کرده که مدیریت سینمای کشور در حال حاضر برای برگزاری این رویداد سینمایی شکست خورده است.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سوأل مهمی که برای هر شخص دغدغه مندی به وجود می آید این است که چطور کار جشنواره فیلم فجر به جایی رسیده که می خواهند بخش جشن بودن آن را غالب کنند؟ واقعاً امروز دیگر زمان آن رسیده که همه دلسوزان سینما اشک بریزند. برای ما بسیار مایه تأسف است جشنواره ای که هدفش تحکیم روند فیلمسازی در جمهوری اسلامی ایران بوده و تلاش داشته تا به عنوان یکی از اصلی ترین جشنواره های فیلم در جهان شناخته شود و فیلمسازان جهانی را به سوی خود جذب کند و اندیشه های ناب انقلابی را توسط تولید آثار سینمایی به دنیا اشاعه دهد چرا امروز کارش به جایی رسیده که می خواهند آن را شبیه به یک جشن و دورهمی برگزار کنند و شأن اش را اینقدر تنزل دهند؟

وی ادامه داد: مدیران سینمایی به جای آنکه به فکر تقویت این رویداد مهم سینمایی باشند و ضعف هایی که داشته اند را شناسایی کنند و دقت کنند تا مشکلات جشنواره را به صورت ریشه ای و بنیادین حل نمایند متأسفانه خودشان بیشتر به افول آن دامن می زنند. البته باز هم جای شکرش باقی است که آقای حیدریان به صورت صریح این حرف را بیان کرده اند و تلاش نکرده اند تا با پنهان کاری این رویداد سینمایی را تنزل ببخشند!

آقامحمدیان در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه حضور افراد سوءاستفاده گر در کنار مدیران سینمایی ضربات مهلکی بر پیکره سینما وارد کرده است تصریح کرد: متأسفانه آنچه ما شاهد هستیم نشان از آن دارد که عده ای از سوء استفاده گران در کنار مدیران سینمای کشور حضور دارند که اتفاقاً در پست ها و سمت ها و شوراهای متعددی هم حضور آن ها احساس می شود و این افراد می خواهند بر اساس سلایق و منافع شخصی شان سینمای کشور را اداره کنند و به همین دلیل با دادن راهنمایی ها و مشاوره های غلط به مدیران سینمایی آن ها را از مسیر درست اداره سینمای کشور منحرف می نمایند.

وی خاطرنشان کرد: سود این افراد می تواند در ۲ بخش منافع مادی و اقتصادی و یا برند شدن و مشهور شدن خلاصه شود؛ آنچه طی این سال ها از عملکرد این قبیل افراد شاهد بوده ایم این است که می خواهند با ضعیف سازی پایه های جشنواره فیلم فجر این رویداد مهم سینمایی را کم ارزش کنند و در عوض یا جشنواره دیگری علم کنند که تماماً بر اساس منافع خودشان باشد و یا اینکه بخواهند جشن خانه سینما را به عنوان جشن اصلی سینمای کشور جا بزنند که البته باید بدانند هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

این مدیر فرهنگی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: ما باید با مطالعه بر روی قواعد جشنواره های مطرح و استاندارد دنیا این چگونه بتوانیم یک رویداد سینمایی را برگزار کنیم ارزیایی و شناسایی کنیم؛ همگان باید این را بدانند که جشنواره فیلم فجر جشنواره ای برآمده از انقلاب شکوهمند اسلامی است و نماد فرهنگی و هنری انقلاب در کشورمان است و دلسوزان و دغدغه مندان و سینه سوختگان هرگز اجازه آن را نخواهند داد تا پایه هایش تضعیف شود. جشنواره فیلم فجر باید بتواند به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین رویدادهای سینمایی در سطح جهان شناخته شود و جای خود را در میان سینماگران بین المللی پیدا کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.