چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

تحلیلی درباره وعده‌های توخالی سازمان سینمایی

شعار «سینمای امید» جایش را به «صرفه‌جویی» می‌دهد!

پردیس ملت

سینماپرس: شعارزدگی از سوی مدیران سازمان سینمایی به راهکاری عملی برای انحراف افکار از موضوعات اصلی بدل شده است.

شعارزدگی از سوی مدیران سازمان سینمایی به راهکاری عملی برای انحراف افکار از موضوعات اصلی بدل شده است. این روزها کم‌کردن هزینه‌های جشنواره فیلم فجر به ترجیع‌بند صحبت‌های مدیران سینمایی تبدیل شده‌است و آنها می‌کوشند به شکل مداوم این نکته را از طریق رسانه‌ها منتقل کنند. در جدیدترین موضع‌گیری، رئیس سازمان سینمایی به «صرفه‌جویی» و «حذف تشریفات زائد» از جشنواره اشاره کرده است. سال گذشته حجت‌الله ایوبی وقتی در تنگنای انتقادات ناشی از رشد فیلم‌هایی با مضامین تلخ و ناامیدکننده قرار گرفت، با اتخاذ سیاست فرار به جلو در هر سخنرانی، شعار سینمای امید سر داد، ولی در نهایت به فاصله چند ماه مجبور شد با حکم وزیر جایش را به محمد مهدی حیدریان بدهد.

امسال نیز حیدریان همان شیوه سر دادن شعار را البته با تغییر محتوای شعار به عنوان تاکتیک سرمشق خود قرار داده است. شعار امسال حذف تشریفات زائد و صرفه‌جویی است؛ شعاری که به واسطه انتقاد رسانه‌ها از بودجه 20 میلیونی جشنواره سال گذشته آن هم در شرایط اقتصاد مقاومتی اتخاذ شده است. در واقع مهدی حیدریان همان راه سلف خود حجت‌الله ایوبی را می‌رود و به این درک رسیده که می‌توان با سوار شدن بر شعار زدگی، ضعف مدیریت را تحت‌الشعاع قرار داد. محمدمهدی حیدریان درباره تحولات پیش روی جشنواره فیلم فجر گفته‌است: «جشنواره به عنوان فعالیت مردمی این قابلیت را دارد که حامیان مالی مختلف از آن حمایت کنند که این حامیان می‌توانند فرهنگی نیز باشند. او با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر یک فعالیت میدانی است، می‌گوید: «شکوه جشنواره با ظواهر و فعالیت‌هایی که در عرصه اتفاق می‌افتد، سنجیده می‌شود و ما در عین حال که می‌خواهیم از این شکوه کم نکنیم، صرفه‌جویی هم انجام دهیم و تشریفات زائد را برداریم. رویکرد ما در جشنواره این است که هزینه مراسم با درآمد فرهنگی که برای ما دارد سازگار باشد.»

اما سؤالی که مطرح می‌شود، این است که حیدریان دقیقاً قرار است کدام تشریفات زائد را حذف کند و از چه طریقی دست به صرفه‌جویی مالی بزند؟ این سؤالی است که باید پاسخ داده شود، حذف افتتاحیه رویکرد درستی است که اتخاذ شده، اما آیا تشریفات زائدی مثل فرش قرمز، رونمایی از کتاب‌های کم‌مایه و بولتن‌های حجیم و بدون کاربرد هم حذف خواهد شد. همه می‌دانند که سود بولتن‌سازی در جشنواره‌ها چیزی نیست که مدیران زیردستی به راحتی از آن صرف‌نظر کنند، آیا مشاوران و مدیران ریز و درشت حذف خواهند شد؟

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.