یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶

سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی/۷

فارسیجانی: سینما نیازمند تربیت و آموزش سینماگرانی مستعد، خلاق، انقلابی و ولایتمدار است/ اغلب آثار جشنواره هیچ قرابتی با آرمان ها و اهداف انقلاب نداشتند

پرویز فارسیجانی

سینماپرس: پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سینمای ایران امروزه نیازمند تربیت و آموزش سینماگرانی مستعد، خلاق، انقلابی و ولایتمدار است و از سوی دیگر این وظیفه مدیران سینمایی است که از تولید فیلم های استراتژیک حمایت کنند.

مدیرکل سابق طرح و برنامه شبکه چهارم سیما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به نظر بنده اکنون همزمان با ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی وقتی نیم نگاهی به جشنواره فیلم فجر که برآمده از انقلاب است می اندازیم متوجه می شویم چند سالی است از مسیر اصلی جشنواره خارج شدیم و به جای اینکه این جشنواره ویترینی برای عرضه فعالیت های سینمایی ما در حوزه انقلاب باشد تبدیل شده به نمایشگاهی از آثار سینمایی که ارتباطی با نظام و انقلاب ندارند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: خارج شدن از مسیر فجر انقلاب چیزی جز این نیست که ما به عنوان جشنواره توجه نمی کنیم و به اسم سینمای ملی آثاری را در این رویداد عرضه می کنیم که قرابتی با مفاهیم انقلابی ندارند؛ این اتفاق با انتقاد بسیاری روبرو شده و باعث دلسردی های زیادی در میان سینماگران انقلابی و دغدغه مند شده است. بسیاری از سینماگران مانند آقای حاتمی کیا گله زیادی نسبت به این شرایط حساس دارند اما گویا مسئولان صدای گلایه ها و اعتراض آن ها را نمی شنوند.

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» تأکید کرد: بنده معتقدم جشنواره سینمای انقلاب این نیست که ما می بینیم! سینمای ایران اینک در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نباید این گونه سرشار از فیلم های سطحی باشد. از این رو نیاز است که مسئولان سینمایی تمهیدات جدی اندیشه کنند و ضمن تربیت نیروهای اصیل و انقلابی، فیلمنامه های ارزشمند نیز سفارش دهند و از تولید آثاری حمایت کنند که درخور شأن انقلاب و نظام اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه این اتفاق باید در حوزه های داستانی و مستند و انیمیشن محقق شود اظهار داشت: این مقوله یک ضرورت فوری است و باید تا اوضاع بدتر از این نشده، به زودی برایش تعیین تکلیف شود. باید تکلیف جشنواره فجر روشن شود. تکلیف سینما باید روشن شود!

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در خاتمه این گفتگو افزود: الآن وقتی جشنواره را ارزیابی می کنیم جز ۵ فیلمی که نزدیک به انقلاب بودند مابقی هیچ قرابتی با معارف و مقاصد انقلاب نداشتند و بالعکس برخی از آن ها برخلاف جهت آرمان ها و اهداف انقلاب بودند. مدیریت سینما باید تکلیف این موضوع را روشن کند که چرا اینگونه آثار در سینمای جمهوری اسلامی ایران تولید می شوند؟ چه کسانی مجوز ساخت این آثار را می دهند؟ این فیلم ها به وضعیت فرهنگ و هنر کشور ضربات جبران ناپذیر و مهلکی را وارد می سازد و باید جلوی آن گرفته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.